Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorval och försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Om en dryg månad drar jag och en kompis iväg på en backpackingresa i Sydostasien och Aurstalien. Siktar på att vara ute 5-6 månader, kanske längre om man hittar nåt schysst jobb i Australien. Ser verkligen fram emot resan och räknar ner dag för dag!

Står dock inför ett par dilemman/funderingar som jag skulle bli väldigt tacksam om jag fick era synpunkter och tips på.

Det första gäller att resa med dator. De tre alternativ jag kommit fram till hittills är;

1.att ta med min 13" macbook pro som jag verkligen trivs med
2.att köpa en billig minidator för typ 2-3 tusen
3.att resa utan dator

macbooken är antagligen det bästa alternativet ur foto-synpunkt, grymt användarvänlig. men den är även mest stöldbegärlig, tråkigast att bli av med och tyngst/otympligast.

en minidator är lite lättare och tar mindre plats, och gör inte lika ont att bli av med (bilderna jag tar under resan kommer troligtvis att kopieras till cd/minneskort och skickas hem till sverige). den är å andra sidan tråkigare/segare att jobba med och blir en ny utgift.

att resa utan dator ger lite mer frihet och lättare ryggsäck, men krångligare backup av bilder, ingen redigering av bilder och svårare bloggupdate.

Det andra dilemmat gäller valet av försäkring. Antar att jag har nån form av grundläggande reseförsäkring i hemförsäkringen. Men fattar det som att den inte täcker jättemycket och endast räcker de första 45 resedagarna. Funderar på att komplettera den med en riktig reseförsäkring som även skulle kunna täcka kamerautrustningen. Känns nästan som ett eget krav att ha någon typ av försäkring på macbooken om den ska med.

För att krångla till det lite extra är det mesta av kamerautrustningen köpt begagnat, kommer det ställa till med problem? Eventuellt kommer jag även köpa ett objektiv genom mitt företag, då kommer inte det täckas av den privata reseförsäkringen eller?

Vad gäller utrustningen så ska min Canon 5D med 85mm 1.8 med och eventuellt 35 mm 2.0. Detta kommer troligtvis kompletteras med ett 17-40 och en speedlight 430. Några synpunkter/tips på detta?=)

Blev ett långt och något oklart inlägg, men jag skulle verkligen uppskatta era synpunkter på mina funderingar!

Ha de bra!

Jag undrar nästan exakt detsamma angående försäkring av kameran fast jag ska åka till Ecuador.

Angående datorn så kanske det är lika värt att lägga dom där 2-3 tusen för datorn på någon vettig försäkring ifall vi får några bra tips på någon?

//Simon

Det andra dilemmat gäller valet av försäkring. Antar att jag har nån form av grundläggande reseförsäkring i hemförsäkringen. Men fattar det som att den inte täcker jättemycket och endast räcker de första 45 resedagarna. Funderar på att komplettera den med en riktig reseförsäkring som även skulle kunna täcka kamerautrustningen. Känns nästan som ett eget krav att ha någon typ av försäkring på macbooken om den ska med.
Oavsett vad du tar med för dator tycker jag definitivt du ska ha en vettig reseförsäkring. Det kan bli en väldigt dyr och otrevlig resa annars. Det viktiga är inte att skydda sig vid stöld utan vid olycka/sjukdom. Där kan det lätt komma upp i sex- och sjusiffriga belopp.

För att få något med ungefär samma villkor (oftast lite bättre) som det reseskydd som ingår i din hemförsäkring brukar man få betala ungefär 25 kr per dag (efter de första 45 alltså). Kolla med ditt försäkringsbolag och leta efter alternativ på nätet.

Förläng dina 45 dagar till den längden du vill ha på resan. Det kan du på alla hemförsäkringar. Din foto utrustning är heller inte värd mer än att den täcks av en sådan försäkring.

Jo, någon typ av reseförsäkring bör man väl ha hur som helst. Ska försöka kolla upp det lite mer ordentligt. Men ni kanske har någon att rekommendera, som kan passa bra till oss som reser med kamerautrustning?

Just nu känns faktiskt en minidator mer aktuell än macbooken, kommer nog främst ha den för att kolla och lagra bilder på. Var ner på stan och tittade lite och hittade Asus EeePC 1001 PX för drygt två tusen. Den verkar ok och såg ganska smidig ut. Några synpunkter där?

Eller är det bättre att satsa på macbooken ändå? Vet bara inte hur jag ska förvara den, eller för den skull kamerautrustningen, när jag tex är på stranden och badar, surfar eller är ute och dyker? Kommer antagligen att bo enkelt och billigt och känns inte så säkert att lämna all utrustning i typ en bungalow? Har ni några tips? Gömma under kudden?=p

Förläng dina 45 dagar till den längden du vill ha på resan. Det kan du på alla hemförsäkringar. Din foto utrustning är heller inte värd mer än att den täcks av en sådan försäkring.

Just nu ser det ut som att det blir en förlängning av hemförsäkringen. Köpte en minidator så macbooken blir kvar i Sverige. Och nej, min utrustning är ju inte värd mer än att den täcks av hemförsäkringen. Men det jobbiga är ju att merparten av utrustningen är köpt begagnad, i fint skick. Och med avskrivningen som folksam kör med kommer jag endast få igen ca 20-35% av nyvärdet. Minus självrisk på 1500:-. Kan jag och i sådana fall, bör jag, skaffa en separat kameraförsäkring? I övrigt täcker ju folksams försäkring ganska bra vid olyckor/sjukdom så jag skaffar nog den hur som helst.

Och snälla, skulle verkligen uppskatta tips på hur man säkrast behåller utrustningen! Kanske finns det diskuterat i tidigare trådar, men jag har provat söka utan framgång. Tack!=)

1001 PX funkar inte till bildbehandling. Jag har en som jag kör fotokurser på samt tethered shooting.

Den funkar kanon till surf, ordbehandling, powerpoint. Lightroom funkar men är för segt för riktig bildbehandling, däremot funkar det till att granska en och en bild allteftersom kameran tar dem. Dessutom är upplösningen för låg för lightroom/photoshop så man måste förlänga skrivborde utanför skärmytan. Blir en del scrollande. Photoshop har jag iförsig inte provat men kan tänka mig att det går grymmt långsamt.

Jag har XP versionen som är snabbare än win7 versionen p.g.a. prestandan som operativet slukar.

1001PX som enda dator om man vill pyssla med bilder... NEPP, inte ett alternativ. Därmot är jag kanon nöjd med min, till det som den passar till.

Tycker du ska lämna datorn hemma. Dels är den väldigt stöldbegärlig och ännu en stor sak du ska bära omkring på.
Om du ska resa som backpacker kommer det antagligen va många lägen när du bor i billiga bungalows och dormroom med massa andra och lämna en macbook där skulle inte jag vilja göra.
Skaffa istället nån typ av backup disk med kortläsare. Epson P mm mm. Mycket mindre och den kan man gömma lättare.

När jag backpackade med kamera utrustning kollade jag med försäkrings bolagdet först vad som gällde med min kamerautrustning och det täckte det lätt så jag tror du bara kan förlänga din reseförsäkring som du har på hemförsäkringen eller skaffa en ny från dag 45 och framåt. Då är Europeiska Försäkringar väldigt bra.

Tycker du ska satsa på o ta med dig ett stativ oxå, för sol upp/ned gångar mm.

Sätt ett lås på väskan oxå!

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar