Annons

Datorbegrepp - kan nån förklara?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mamo skrev:
Använder USB 2.0 och det är ju snabbare än USB1.1

Skulle en med Firewire vara snabbare än USB?

USB2 och FireWire är jämförbara, Firewire kanske aningen snabbare och mer standardiserat framförallt på videosidan. Jag köpte min låda då USB2 inte var standard vilket det är nu på alla någorlunda nya datorer. Dessutom hade min dåvarande laptop USB1.1 och FireWire så valet var lätt. USB2 är ett bra val.

Är det nån som vill förklara mer om RAID?

Här ett exempel från dell's hemsida på olika hårddiskar man kan välja:

80GB Hårddisk SATA (7200RPM) m. 8MB DataBurst

160GB Hårddisk SATA (7200RPM) m. 8MB DataBurst (+500 kr)

74GB SATA Hårddisk, 10.000RPM m. 8MB DataBurstTM (+1 508 kr)

148GB SATA Hårddisk RAID 0 Stripe 2x74GB, 10.000RPM m. 8MB DataBurstTM (+6 133 kr)

160GB SATA Hårddisk RAID 1 Mirror 2x160GB, 7.200RPM m. 8MB DataBurst (+3 379 kr)

250GB Hårddisk SATA (7200RPM) m. 8MB DataBurst (+1 375 kr)

320GB SATA Hårddisk RAID 0 Stripe 2x160GB, 7.200RPM m. 8MB DataBurst (+3 379 kr)

250GB SATA Hårddisk RAID 1 Mirror 2x250GB, 7.200RPM m. 8MB DataBurstTM (+6 341 kr)

500GB SATA Hårddisk RAID 0 Stripe 2x250 GB, 7.200RPM m. 8MB DataBurstTM (+6 341 kr)

400GB Hårddisk SATA 7200RPM m. 8MB DataBurst (+4 000 kr)

400GB SATA Hårddisk RAID 1 Mirror 2x400GB, 7.200RPM m. 8MB DataBurst (+10 091 kr)

800GB SATA Hårddisk RAID 0 Stripe 2x400GB, 7.200RPM m. 8MB DataBurst (+10 091 kr)

Mamo skrev:

148GB SATA Hårddisk RAID 0 Stripe 2x74GB, 10.000RPM m. 8MB DataBurstTM (+6 133 kr)

160GB SATA Hårddisk RAID 1 Mirror 2x160GB, 7.200RPM m. 8MB DataBurst (+3 379 kr)

320GB SATA Hårddisk RAID 0 Stripe 2x160GB, 7.200RPM m. 8MB DataBurst (+3 379 kr)

250GB SATA Hårddisk RAID 1 Mirror 2x250GB, 7.200RPM m. 8MB DataBurstTM (+6 341 kr)

500GB SATA Hårddisk RAID 0 Stripe 2x250 GB, 7.200RPM m. 8MB DataBurstTM (+6 341 kr)

400GB SATA Hårddisk RAID 1 Mirror 2x400GB, 7.200RPM m. 8MB DataBurst (+10 091 kr)

800GB SATA Hårddisk RAID 0 Stripe 2x400GB, 7.200RPM m. 8MB DataBurst (+10 091 kr)

Oj...

1) Hur mkt hårddisk behöver du?
2) Är det huvuddisken eller är det disken för temp och swapfiler?

Temp och swapdisken bör vara väldigt snabb, dvs köp två små pyttediskar och kör raid0 på dom.

Lite kort om RAID, Redudance Array of independernt/inexpensive Disks), det finns flera olika nivåer så jag tar de vanligaste här. Dock så skall man minnas att Raid används i första hand till sin redundans i servrar, dvs förmågan att klara diskkracher utan dataförluster och driftbortfall.

Raid0: Kallas även stripping, är egentligen inte en riktig RAID eftersom redundansen saknas. Men principen är att 2 eller fler diskar buntas ihopp till en volym, om du skall skiva ned något på volymen så delas informationen ut på flera diskar. Det gör att den teoretiska skriv och läs hastigheten ökar med antalet diskar som används. Nackdelan är att om en diska rasar så försvinner all information, det går inte att reparera en RAID0 med vanliga medel. RAID0 är populärt för prestanda mätningar, men man lagrar inget av större vikt på dessa volymer
Volymstorleken för 2st 80GB diskar blir 160GB

Raid1: Kallas Mirroring. Är precis som det låter en spegling. 2 diskar sätts till en volym. Om du skriver til volymen så läggs informationen på båda diskarna samtidigt. Om en disk skulle rasa så förtsätter datorn att läsa på den som är hel. Det går då utmärkt att plocka bort den trasiga och stoppa in en ny så att volymen kan byggas upp igen. RAID1 är lämpligt för system och viktiga filer.
Volymstorleken för 2st 80GB diskar blir 80GB

Raid5: Har inget eget namn, men det liknar Raid0 på så sätt att 3 eller fler diskar sätts ihopp till en volym, dock så beräknas en checksumma ut för allt som skrivs ned, det gör att man kan återskapa volymen om en disk går sönder. RAID5 är bra om man måste lagra stora mängder data samtidigt som prestanda och säkehet uppnås. Det äf vanligt att videoredigerare använder detta.
Volymstorleken för 4st 80GB diskar blir (4-1)*80 = 240GB.

Sedan kan man bygga olika konfigurationer såsom RAID 0+1, 1+0, 5+0, 5+1. osv för att öka prestandan eller säkerheten ytterligare

Längre än väntat, söker du på RAID via Google så hittar du mängder av info.

Mamo skrev:

Raid 0 innebär att om du har 2 diskar så skrivs datat 50% på den ena och 50% på den andra disken, har du 3 diskar skriver det 33/33/33 o.s.v) detta innebär att det bli 100% snabbare att ta fram informationen men innebär oxå en risk, för går den ena hårddisken sönder så förlorar du all information på båda diskarna.

Raid 1 innebär att diskarna speglas, så har du 2 diskar så finns samma information sparat på de båda diskarna, ingen prestandaökning alltså utan ren säkerhet :)

Oj fler han före :)

Kortversion:

Kör

Raid0 för att få två hårddiskar att se ut som en fast dubbelt så snabb och dubbelt så stor. Om en kraschar blir du av med allt.

Raid1 för att få säkerhet. Två hårddiskar ser ut som en, samma storlek och samma prestanda. Om en kraschar har du en kopia på den andra.

Raid 5: För proffsen.

iSolen.se skrev:
1) Hur mkt hårddisk behöver du?
2) Är det huvuddisken eller är det disken för temp och swapfiler?

Temp och swapdisken bör vara väldigt snabb, dvs köp två små pyttediskar och kör raid0 på dom.

Jag skulle vilja ha 2 hårddiskar, kanske en på 160GB och en på 250GB. Eller vad rekommenderas?

Temp och swapfiler? Temp är det temporära filer? vad är swapfiler?

Mitt förslag på hur man kan utvinna bra prestanda och säkerhet för en billig penning:

1st Raptor 10000rpm (37 eller 74 GB)för att lägga windows installationen och applikationer på. Raptorn är lämplig för att den hittar små filer väldigt snabbt. Det går inte att uppnå den låga Accesstiden med RAID utan den är diskar med snabb rotationshastighet som gäller. Dock så sparar man ingen viktig information här. Systemfiler och installerade program räknas som mindre viktiga eftersom det altid går att återskapa från installations-CD och Internet.

2st diskar i valfri storlek som man kör i RAID1, denna volym används för att lägga alla sina arbetsdokument och bilder på. Det kanske inte går så snabbt att läsa/skriva, men det är en inbyggd säkerhet mot att en disk rasar. En hårddisk kommer för eller senare att gå sönder, det är bara frågan om när. Med RAID1 hinnar man oftast köpa en ny disk om den ena går sänder innan den andra går. Ingen data är förlorad, och man kan jobba medans man väntar på den ny disken.

Mamo skrev:
Jag skulle vilja ha 2 hårddiskar, kanske en på 160GB och en på 250GB. Eller vad rekommenderas?

Temp och swapfiler? Temp är det temporära filer? vad är swapfiler?

Temp- varje gång windows jobbar skapas temporära filer, om dessa filer ligger på en annan fysisk disk än systemet (C:\Windows\) går det mycket snabbare eftersom bla läsning och skrivning kan ske samtidigt. När minnet (RAM) tar slut läggs data ut på hårddisken.

Protoshop har ngt liknande fast det kallas swap.

Skaffa en systemdisk på 200GB och två små SATA på 20-40GB (det minsta du kan hitta) vardera som du kör Raid0 på, då kommer du bli nöjd.

Tillägg: Sedan bör du regelbundet ta en backup på alla filer du jobbat med (deta är säkrare än Raid1, se ovan) som du lägger på en annan dator eller skiva helst på ett annat fysiskt ställe.

Tack för RAID förklaringen!
Alltså om jag arbetar med viktiga fotofiler så skulle man alltså ha 2 hårddiskar med RAID 1 för att få säkerhet om den ena hårddisken krashar. eller är det endast för systemfiler etc? Hur stora rekommenderas dessa hårddiskar att vara? 80Gb låter lite men 160GB kanske? eller mer?

Skulle man då ha en fristående hårddisk också? alltså en som inte är hopkopplad med de andra utan är till för ren lagring av filer som inte är lika viktiga? på 250GB kanske eller tänker jag fel?

Krävs det större/snabbare processor och RAM minne för ju fler hårddiskar man använder och om man har RAID 1?

De där temporära filerna vad är de till för? är det inte skräp som man egentligen inte behöver lagra eller är det något viktigt. Jag har för mig att om man gör en diskrensning så föreslår datorn att man tar bort dessa temporära filer för att frigöra mera minne. Varför lagras de över huvud taget?

Mamo skrev:
Tack för RAID förklaringen!
Alltså om jag arbetar med viktiga fotofiler så skulle man alltså ha 2 hårddiskar med RAID 1 för att få säkerhet om den ena hårddisken krashar. eller är det endast för systemfiler etc? Hur stora rekommenderas dessa hårddiskar att vara? 80Gb låter lite men 160GB kanske? eller mer?

Skulle man då ha en fristående hårddisk också? alltså en som inte är hopkopplad med de andra utan är till för ren lagring av filer som inte är lika viktiga? på 250GB kanske eller tänker jag fel?

Krävs det större/snabbare processor och RAM minne för ju fler hårddiskar man använder och om man har RAID 1?

Processorn är inte inblandad.

Raid1 är om du inte vill riskera NÅGOT. För de flesta är det mer realistiskt att ta regelbundna backuper.

Systemfiler behöver du ju inte vara rädd om, det är ju bara att installera om windows i värsta fall.

Fristående disk, det kanske du vill ha för dina backupper eller om du vill kunna flytta stora mängder data mellan hem och jobb. Det kostar dock...

En Raid1/mirror kan vara så stor som man hittar enskilda diskar till, idag är det 500GB?

Vill man göra det enkelt så har man bara en RAID1 till hela datorn. Då finns det säkerhet på både systemfiler och arbetsfiler.

En extern disk kan vara en god ide, RAID1 garanterar inte säkerhet. Det kan forftafande brinna, slå ned blixtar, tjuvar osv. Det är bara frågan om på vilken nivå man vill komma

En riktig raid belastar inte CPUn, men de korten kostar mycket pengar (~2000 och uppåt). Billigare Raid och inbyggda RAID funktioner på moderkortet belastar CPUn, men det är knappt märkbart för en vanlig datoranvändare.

Mamo skrev:
De där temporära filerna vad är de till för? är det inte skräp som man egentligen inte behöver lagra eller är det något viktigt. Jag har för mig att om man gör en diskrensning så föreslår datorn att man tar bort dessa temporära filer för att frigöra mera minne. Varför lagras de över huvud taget?

Tempfiler, det är som det låter, filer som skapas temporärt för att göra ngn uppgift eller om det inte finns minne nog. De är absolut nödvändiga men bara temporärt. :)

Mamo skrev:
...Alltså om jag arbetar med viktiga fotofiler så skulle man alltså ha 2 hårddiskar med RAID 1...
Alltså, i vilken ficka ska jag ha plånboken i om jag har 2000:-, och vilken ficka ska jag ha den i om jag har femtio kronor?

Avgör själv vilket som är viktigt. Snabb dator eller säkerhet.
Det är ju inte så att du med automatik förlorar alla bilder för att du kör med vanlig konfiguration!
Säkerhet o snabbhet kostar ju också!
En vanlig sketen maskin med dvd-brännare lär fungera perfekt för de flesta som har vett att säkerhetskopiera sina bilder o viktiga filer.

Med andra ord. Ha plånboken i framfickan. Och ett tips är att se till att inte ha dvd-kopiorna hemma ifall det nu börjar brinna eller så.

Ok, det här verkar som en bra tråd för att ställa följande fråga:

Vad är DVI-out på grafikkorten?

De e så länge sen jag köpte min monstermaskin... då fanns det knappt TV-out, vilket jag gladeligen köpte bara för att inse att min tv var för gammal och saknade s-video... anyway, vad är DVI-out!?

/Andreas

iSolen.se skrev:
Temp- varje gång windows jobbar skapas temporära filer, om dessa filer ligger på en annan fysisk disk än systemet (C:\Windows\) går det mycket snabbare eftersom bla läsning och skrivning kan ske samtidigt. När minnet (RAM) tar slut läggs data ut på hårddisken.

Protoshop har ngt liknande fast det kallas swap.

Skaffa en systemdisk på 200GB och två små SATA på 20-40GB (det minsta du kan hitta) vardera som du kör Raid0 på, då kommer du bli nöjd.

Tillägg: Sedan bör du regelbundet ta en backup på alla filer du jobbat med (deta är säkrare än Raid1, se ovan) som du lägger på en annan dator eller skiva helst på ett annat fysiskt ställe.

Mja när datat inte behövs längre eller har en lägre prioritet) längs informationen ut på en swapfil eller pagefil (om vi pratar Windows operativ) och inte i tempfiler... Man vill alltid ha det aktuella datat som bearbetas kvar i ramminnet för snabb access. Tempfiler är exakt vad förkortningen innebär temporära filer. De skapas av (oftast av) installationsprogram och liknande. Det som ligger i temp-katalogen kan alltid tas bort. Men se upp att du inte sparar filer av misstag i temp-katalogerna. Det finns flera under XP.

//Micke

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto