klumpen123
Aktiv medlem
Det här med skärmar var ju inte lätt.. Kanske skiter i det och kör utan
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Därför att jag inte tror att jag kommer hålla på så mycket med Photoshop blir nog mest lightroom, om ens det.../
Stefan, Varför menar du att LR har mer behov av en kalibrerad skärm än PS?
Kör båda och har aldrig reflekterat på att det skall vara någon skillnad i det avseendet.
Jag har en iMac med 27¨ och om jag inte har helt fel, så behöver den inte kalibreras. Men den har en enkel inställningsmöjlighet och med den har jag fått en i mina ögon fin kalibrering.Det finns tyvärr inga skärmar som inte behöver kalibreras. Vilka modeller som är mest prisvärda finns det flera aktuella trådar som diskuterar.
Jag har en iMac med 27¨ och om jag inte har helt fel, så behöver den inte kalibreras. Men den har en enkel inställningsmöjlighet och med den har jag fått en i mina ögon fin kalibrering.
Om det stämmer är det ju toppen
Jag har en iMac med 27¨ och om jag inte har helt fel, så behöver den inte kalibreras. Men den har en enkel inställningsmöjlighet och med den har jag fått en i mina ögon fin kalibrering.
Detsamma gäller inte synen. Vår syn är gjord för att anpassa sig till olika ljus och nyanser. Vi anpassar oss snabbt och tycker att ett vitt papper är vitt också i ett varmt stearinljus. Mäter vi däremot upp det är det väldigt orange-rött och inte alls vitt..
Bra förklaring, men den missar en del. En profil är också den fil som vissa program, som Photoshop och Lightroom använder för att få reda på hur skärmens färgegenskaper ser ut. Då kan de alltså färgkorrigera bilden så att den ser så bra ut som möjligt på skärmen. Andra program struntar i profilen, och då är det bara som Mats beskrev.Jag tror många blir förvirrade över att vi pratar om kalibrering och profilering. Kalibrering innebär ju i dagligt tal att vi försöker få något att vara mer korrekt. En termometer, en hastighets mätare eller en kompass.
Det är ju också vad vi vill göra med skärmen. Att få den vara mer korrekt.
Fast på branschspråk kallar man detta kalibrering när man påverkar skärmen att visa mer korrekt och profilering när vi ändrar vad grafikkortet skickar till skärmen.
För påverka så använder man endera kalibrering och kopplar kalibratorn till skärmen och kör ett program som gör förändringar i hur själva skärmen visar färger, ljushet mm. Denna möjlighet finns oftast bara på dyrare skärmar. Detta brukar alltså kallas hårdvarukalibrering.
Har man en billigare extern skräm har den ofta knappar för inställningar av ljusstyrka, kontrast och färger och en hel del till. Men hjälp av kalibratorn inkopplad i datorn kan man sedan se hur man bör sätta ljusstyrka, kontrast, färgtemperatur och färgbalans. Detta brukar kallas kalibrering kort och gott.
Skall man kalibrera en lap top eller en iMac kan man inte ändra mycket via inställningar. Det är i princip ljusstyrka och kontrast. Så här måste man lägga in en profil i grafikkortet för att få skärmen att visa mer rätt. Detta brukar alltså kallas profilering på fackspråk.
Hoppas detta gör klart skillnaden.
Stefan, jag vill inte säga emot Dig, men jag måste ändå undra. Jag har ställt in skärmen efter bästa förmåga och jag behöver aldrig ändra färgtemperatur och färgmättnad i mina bilder. Ibland måste jag ändra vitbalansen, men det beror då på att den inte var exakt inställd i kameran. Men när jag skriver ut bilder, så kan de blir något för mörka. Därför gör jag dem något ljusare för utskrivning. Jag fotograferar i RAW och använder bildbehandlingsprogrammet Aperture.Du har helt fel, tyvärr. Det finns ingen skärm som inte behöver profileras. Däremot går det ju inte att kalibrera en sådan skärm. Kalibrering innebär ju att du ställer in den optimala färgtemperaturen och ljusstyrkan på din skärm, och som du vet går det ju inte att ställa in färgtemperaturen på din skärm. Sedan profilerar du skärmen och det kan du göra på alla skärmar och du måste göra om det då och då eftersom ljuset förändras över tiden. När din skärm är ny räcker det med en gång i halvåret, men ju äldre din skärm är, desto oftare måste du profilera din skärm.
Och att du tycker att det ser bra ut, det visar mest hur flexibelt och anpassningsbart vårt färgseende är.
Med vänliga hälsningar
Stefan
Stefan, jag vill inte säga emot Dig, men jag måste ändå undra. Jag har ställt in skärmen efter bästa förmåga och jag behöver aldrig ändra färgtemperatur och färgmättnad i mina bilder. Ibland måste jag ändra vitbalansen, men det beror då på att den inte var exakt inställd i kameran. Men när jag skriver ut bilder, så kan de blir något för mörka. Därför gör jag dem något ljusare för utskrivning. Jag fotograferar i RAW och använder bildbehandlingsprogrammet Aperture.
/Wolfgang
Stefan, jag vill inte säga emot Dig, men jag måste ändå undra. Jag har ställt in skärmen efter bästa förmåga och jag behöver aldrig ändra färgtemperatur och färgmättnad i mina bilder. Ibland måste jag ändra vitbalansen, men det beror då på att den inte var exakt inställd i kameran. Men när jag skriver ut bilder, så kan de blir något för mörka. Därför gör jag dem något ljusare för utskrivning. Jag fotograferar i RAW och använder bildbehandlingsprogrammet Aperture.
/Wolfgang