Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller minnen så brukar man i den tekniska specifikationen ange max RAM minne. Oftast levereras de i 4 GB (2x2 GB) eller 8 (2x4 GB) till exempel men det är enkelt att köpa till och byta upp sig genom att plocka bort de gamla och stoppa i 2x8GB eller 2x16 GB om systemet klarar fler GB än installerat vid köp.

Tur man inte måste ha en laptop. Det verkar ju begränsa möjligheterna på alla områden utom portabiliteten. Det skulle vara otänkbart att redigera på en laptopskärm annat än absoluta nödfall. Det är begränsande att inte ha två stora skärmar.
Finns det någon processor idag som är otillräcklig för fotoredigering? Så länge man har tillräckligt med RAM så funkar det. Har själv en fulltower från 2010. Bytte från i5 till i7 "bara för att". Uppgraderar annars hårdvaran vid behov. Har just beställt en intern HD-dock (plats finns det gott om). Lite segt att rendera HD-video men för stillbilder är det främst minnet (16GB) som tar slut. Kör visserligen win7 och lightroom 6.14, bakåtsträvare som man är. :)

Senast ändrad:
Tur man inte måste ha en laptop. Det verkar ju begränsa möjligheterna på alla områden utom portabiliteten. Det skulle vara otänkbart att redigera på en laptopskärm annat än absoluta nödfall. Det är begränsande att inte ha två stora skärmar.
Finns det någon processor idag som är otillräcklig för fotoredigering? Så länge man har tillräckligt med RAM så funkar det. Har själv en fulltower från 2010. Bytte från i5 till i7 "bara för att". Uppgraderar annars hårdvaran vid behov. Har just beställt en intern HD-dock (plats finns det gott om). Lite segt att rendera HD-video men för stillbilder är det främst minnet (16GB) som tar slut. Kör visserligen win7 och lightroom 6.14, bakåtsträvare som man är. :)
Laptopen hindrar inte att man har två skärmar, ifs den ena är då lite mindre, men jag har en stationär skärm som huvudskärm och så har man laptopskärmen för diverse sidoaktiviteter, så har jag haft det i en 8 år och det fungerar utmärkt. Laptopen står ”under” den större skärmen när man är hemma, är man i sommarstugan så tar man bara med sig laptopen och så får man leva med den mindre skärmen.

När det gäller minnen så brukar man i den tekniska specifikationen ange max RAM minne. Oftast levereras de i 4 GB (2x2 GB) eller 8 (2x4 GB) till exempel men det är enkelt att köpa till och byta upp sig genom att plocka bort de gamla och stoppa i 2x8GB eller 2x16 GB om systemet klarar fler GB än installerat vid köp.
Jo jag håller på att titta på det, det finns lite olika varianter. Ganska bra tycker jag att det är ett 8 GB integrerat och så finns det en sockel som klarat 16GB så får man 24GB, det är flera som har det så och då slipper man ta bort minen man får med. 1000:- kostar 16GB ungefär, vilket man kan ha i åtanke om man tittar på att köpa en 8 och lägga till 16 eller att jämföras med om att köpa 16GB i datorn

Kollade lite nu och tolkar det som AMD mobila processorer inte stödjer PCie 4.0, vilket annars ger supersnabba läshastigheter från SSD (det kanske kommer?). Om man har möjlighet och skaffar sig en desktop kan jag verkligen rekommendera PCie 4. Tycker det är en av de största konkreta förändringar jag varit med om som verkligen märks i det dagliga användandet. Att kunna läsa och hantera stora filer snabbt..

Senast ändrad:
Hur ska man tänka när det gäller färgrymden? Hittade en dator med 100% Adobe RGB men utan IPS skärm. Den andra datorn hade IPS Skärm men 75% NTSC i färgrymd.

Jag redigerar sedan ganska många år mot min iPad. Funkar bilderna på iPad kommer det funka på många enheter i världen. Däremot gillar jag inte att redigera på iPad (förutom sociala medier), den äter alldeles för mycket svärta.

Egentligen inget svar på din fråga, men jag kan nog redigera på vilken skärm som helst. Håller man på med trycksaker och vill ha exakta färger, ställer det andra krav. Det första jag kollar på är gråskalan, att kunna skilja ut 0,0,0 - 2,2,2 - 4,4,4 ...

Det viktigaste är att man lär sig sin utrustning och vet hur den beter sig.

Står nu mellan dessa två, har utökat budgeten lite. Den ena har 8 GB å förstår som att man kan utöka till 32gb medan den andra bara har 16gb men ska ha bättre prestanda när jag ringde och frågade, va tror ni nåt att ha?

14" brukar vara betydligt portablare än 15". Men 15" är trevligare att jobba på. Själv släpar jag med mig en Surface Pro, liten och lätt och fungerar ok att redigera på när man är ute, men den går inte att jämföra med att sitta hemma vid 2st 30" skärmar.
Så tänk på hur mycket den skall bäras med. Kommer den bara bäras hemifrån till bilen och sedan till sommarstuga, hotellrum etc spelar vikt och storlek nästan ingen roll. Skall den däremot bäras omkring i ryggsäck dagligen spelar den lite större roll.
En Surface Pro med en skärm hemma och en i sommarstugan gör jobbet. Där är dock möjligheten att utöka i det närmaste noll, så där får man fläska på med både räksallad och gurkmajonäs från början.
En annan sak att titta på är batteritiden om den skall användas på språng.

HP har jag aldrig haft någon som jag varit missnöjd med, har haft ett antal.

Jag använder i stort sett bara datorn hemma så en 15" blir nog inte förstor. Men det lockar lite med 16gb men då blir ju skärmen som sagt litte mindre. Tanken är ju att man kanske kan köpa en extern skärm lite senare.

Känner man till vad alt-tab är för tangentbordkombination så har man för lite skärmyta.
Har än så länge aldrig sett någon laptop som haft en skärm som gjort extern skärm överflödig. Fast jag skulle heller inte vilja släpa omkring på den som skulle haft det.
En dator är alltid en kompromiss, speciellt om man bara tänker ha en.

Jag har haft 14” och har nu 15”. Stationär har jag den under en 24”, då är nog en 14” något smidigare, med 15” så fick jag ställa stationära skärmen på något för att få den att komma över laptopen. Att redigera bilder så känns både 14 och 15 lite litet, men jag har säkert redigerat en 5-10000 bilder så genom åren på en 14 och en 15

Något irriterande är det att tex runt 10000:- så kan man få en 8GB RAM som kan kan bygga ut till 32 eller jag såg 64, men mycket svårare att hitta en 16GB som man kan bygga vidare på. De flesta hade 16 hade max 16. Man behövde lägga till ytterligare några tusen för att få några med med möjlighet till 32.

Köper man en 8GB så kostar 8GB till ungefär 1000:- , det ska man också tänka på. Sedan så får man också se att det finns en extra plats för dessa 8. Det finns datorer där man kan bygga ut till 16 men med bara en plats och där måste man då ta bort de 8GB man redan köpt och får då betala ännu mer för att få 16GB

Jag har "bara" 16GB i den jag släpar med mig, har aldrig upplevt det som en begränsning.
Kör iofs capture nx-d och elements av Photoshop och premiere på den.

Är det någon som har erfarenhet av att minnet slår i taket med 16 GB RAM? Vid redigering av foto, typ PS eller Lr?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar