Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dator för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)
89 sek.

Kör med en AMD sempron 2ghz, 2gig ram, cs

Spelar ramminnet någon roll när det gäller hastigheten i detta testet?
Är det skillnad mellan cs och cs2?

/Jari

Åttifem sekunder.

Dell inspiron 8600 (laptop), 1,7GHz, 1GB RAM

Jag tror inte att detta test går fortare med mer minne än 1GB, det är processorn som är avgörande.

Det är just den tiden som min kompis fixar med sin dell (tror att det är samma) som jag undrar om 2x amd kan slå.

19 sekunder

Dell Precision 670, 2x2,8GHz, 1GB RAM

Det är processorkraften som avgör verkar det som.

andreasc89:
Photoshop CS2 utnyttjar 64-bits arkitektur, men endast genom möjligheten att adressera mer minne, har alltså ingen effekt i detta test.
Teoretiskt kan alla program dra nytta av 64-bit, hårdvaran kan jobba med dubbelt så många bitar i varje klockcykel jämfört med 32-bit. Men majoriteten av dagens mjukvara är skriven med "32-bitsfokus" och utnyttjar inte möjligheterna fullt ut. Med tanke på att det dröjer länge än innan 64-bits hårdvara är vanlig på skrivborden anses det troligen för dyrt att optimera skrivbordsmjukvara för 64-bit idag.

Startade min gamla pensionerade Dell...

En Dell Dimension XPS R400 som levererades 1998 - det var en hyfsat muskulös burk på sin tid!

* Intel Pentium II, 400 MHz
* 384 MB internminne (SDRAM)
* Svensk Windows 2000 med servicepack 4
* Svensk Adobe Photoshop 5.5

F-Secure Anti-virus Client Security var igång medan Photoshop tappert kämpade med fjärilsbilden.

Tid: 9 minuter och 35 sekunder, dvs 575 sekunder.

Jag hann i lugn och ro duscha, brygga kaffe och bre några mackor under väntetiden...

Någon som sitter på en iMac G5 med tex 2.0ghz och 1gb minne som vill göra testet? (Okej, jag var tvungen att komma på en ursäkt för att säga att jag har beställt en iMac.. *dansar och studsar av glädje*)

220 sek.
Inget är som väntans tider...

DELL Dimension 4300
P 3, 1,8 GHz, 256 MB RAM, PS CS,Antivir Guard.

/Daniel

ekequist skrev:
Hej igen,

Tack för det.:) Jag ska testa när jag kommer hem idag och postar sedan resultatet.:)

En fråga bara: Man resizar alltså bilden först och vad jag föstår ingår inte det i tidtagningsmometet, eller har jag missuppfattat? Antar att det är CS2 som gäller eftersom du vill kolla hur x2 klarar sig.

/Martin

Hej igen,

Sådär ja, nu har jag testat.
Resultatet blev 18,4 sekunder (om man nu kan vara så exakt med en mobiltelefon som tidtagare;)).

AMD 64 X2 4600+, 2GB minne

Jaha, vad bra...nu vet man det om man snabbt skulle behöva göra en utsmetad jättesnurr av någon bild under pistolhot någon gång.;)

Hade bra allihopa och god natt.:)

/Martin

67sek

Dell Dimention 4550 2.6Ghz, 1Gb RAM,
Startade prog: PSCSII, Zonealarm, Norton AntiV & Explorer

Ganska ok för en burk som är snart 3år gammal :)

Mvh // Martin

AMD 64 3200+ @ 2GHz
512 MB DDR
bakgrundsprogram, Azureus, Foobar, IE, samt en massa annat smått (som dock ej drar något från CPUn)
tid: 68sek

Hej

34 sek

Med Intel Pentium 4, "hypertreading technology" 3.00 GHz, 800 MHz FSB

2GB internminne

Körde en gång till med ett helt rent system, enbart PSCS1
60 sekunder denna gång.
Fortfarande XP 64 3200+ @ 3 GHz, 512Mb ram

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar