Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Darrig på handen

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_O

Aktiv medlem
Är det någon som har ett bra tips om man är lite ostadig på handen? Detta i kombination med att man gillar lågkänslig film och har ljussvag optik är inte bra... Jag tycker inte att det är så lustigt att släpa på ett stativ jämt. Går det att "träna" bort på något sätt?

Har haft funderingar på att fråga en mycket duktig tävlingsskytt som finns i släkten men det blir ju aldrig av :-(
 
Öl, men inte mer än en ;-)

(enligt min far som var tävlingsskytt iaf)
 
Var det inte under OS 1956 som en svensk blev diskad för att han druckit en lättöl innan pistolskyttet?

Träna går, ta många blindbilder utan film för att lära dig hur avtryckaren känns, tryck av på en utandning och ha båda ögonen öppna. Att blunda krampaktigt med ett öga ger upphov till spänningar.

Titta inte upp från sökaren omedelbart efter avfyrning, det är så att du omedvetet startar rörelsen med händerna innan du tittar upp. Tvinga kvar huvudet vid sökaren några ögonblick.

Tänk positivt ”OK, det är tusen meter till målet men gud är med mig idag”. Var glad när du trycker av.

Det finns många små knep.

Mikael ”PSG” Pertmann
 
Det finns ju bra och dålig teknik också.

Lägg kamera i vänster hand så att objektivet vilar i handen. Höger hand runt kamerahuset med pekfingret på avtryckaren. Stå lite bredbent, lätt svank med armbågarna intill kroppen. Andas in lugnt, tryck av under utandningen. Finns det något stabilt att luta dig mot, gör det.
 
Jag skulle snarare säga att man bör andas "normalt" och trycka av i den naturliga andningspaus som uppstår efter varje andning. Testa bara att sitta lugnt och andas av dig själv så att säga. Då märker du vad jag menar.
I den där pausen, som utan större besvär och spänningar ofta kan utsträckas till uppåt 10 sekunder, ska man trycka av.

Iaf enligt US Army Field Manual for Sniper Duty (eller vad fasiken den hette). - Sånt som man skummar igenom när man har väldigt lite att göra... ;-)
Finns online.
 
Senast ändrad:
Vill du inte släpa på stativ, vilket jag i o f s gärna gör så finns det ju proteser i form av enbensstativ och t.ex Manfrottos bordsstativ.

Dessutom finns det träd och damer man kan luta sig mot, bord att sätta armbågarna på etc.

En kompromiss för skarpa bilder kan vara att använda vidvinkel och stega närmare motivet.

/
Staffan
(old shatterhand)
 
Sätt dig på huk och stöd vänster armbåge mot knäet och håll kameran som om du höll ett gevär men någon riktig lösning finns inte vad jag vet när det gäller långa tele jo en lösning (STATIV) annars får du nog ha suddiga bilder
/Inge
 
Enbensstativ eller tung kamera hjälper bra...

EOS 5 med VG-10 och 70-200/2.8 väger över 2 kg..jag lovar...det blir stabilt.. :)

Jesper "Barret M82A1" Ekvall
 
Senast ändrad:
läste en gammal "hur man fotograferar" bok från 70-talet...där var tipset att man skulle vända upp och ner på kameran och pressa den mot pannan=)..har svårt å tro att det fungerar men man ser iaf lustig ut=)
 
Micke_O skrev:
Är det någon som har ett bra tips om man är lite ostadig på handen? Detta i kombination med att man gillar lågkänslig film och har ljussvag optik är inte bra... Jag tycker inte att det är så lustigt att släpa på ett stativ jämt. Går det att "träna" bort på något sätt?

Även om det inte tilltalar dig så är det absolut säkraste för att få skarpa bilder att använda sig av stativ och gärna med trådutlösare. Efter ett tag så blir det en vana att bära med sig stativet. Själv använder jag stativ till nästan alla bilder som jag tar (minst 95%).

Jag vet att en fototidning, jag tror det var FOTO, för en väldans massa år sedan gjorde ett test med några kända naturfotografer om hur säkra de var på handen och det krävdes inte speciellt långa exponeringstider innan det uppstod en kraftig skakningsoskärpa.
 
I lumpen fick man lära sig att "krama" av skottet. Det funkar lika bra vid fotografering av stillastående motiv. Man ska "krama" så långsamt att man inte vet med säkerhet när skottet går av.
 
_UF0_ skrev:
läste en gammal "hur man fotograferar" bok från 70-talet...där var tipset att man skulle vända upp och ner på kameran och pressa den mot pannan=)..har svårt å tro att det fungerar men man ser iaf lustig ut=)

Detta gör jag faktiskt ganska ofta och det funkar mycket bra. Du kan hålla huvudet stilla betydligt längre än dina händer.

Jag har tagit skarpa bilder på 1/4 sekund med denna metod, iofs vidvinkel.

Sen får man leva med att folket i fotobutikerna frågar om det inte finns något "upp och ner" på ens kamera :)
 
Jag är stativfrälst men det har hänt att jag tagit av sökaren från huset och komponerat bilden och tryckt av med kameran liggandes i knät. Superskarpt.
Har en bild från Berlin på innertaket på Gedächniskirche tagen med 35mm objektiv och 1/8s och diat är superskarpt, i klass med stativbilder.
 
globaljuggler skrev:


Detta gör jag faktiskt ganska ofta och det funkar mycket bra. Du kan hålla huvudet stilla betydligt längre än dina händer.

Jag har tagit skarpa bilder på 1/4 sekund med denna metod, iofs vidvinkel.

Sen får man leva med att folket i fotobutikerna frågar om det inte finns något "upp och ner" på ens kamera :)

Synd att det inte fungerar på digitalkameror, eller i och för sig, det är klart det fungerar men stora fettavtryck på LCD:n är ju inte så kul... :D
 
Ett litet bordsstativ med en vettig kulled, dom tre benen fungerar utmärkt mot bröstet (beroende på storleken förståss..) Detta ger ett mycket bra stöd så länge man inte är anfådd eller nyser.
 
globaljuggler skrev:


Detta gör jag faktiskt ganska ofta och det funkar mycket bra. Du kan hålla huvudet stilla betydligt längre än dina händer.

Jag har tagit skarpa bilder på 1/4 sekund med denna metod, iofs vidvinkel.

Sen får man leva med att folket i fotobutikerna frågar om det inte finns något "upp och ner" på ens kamera :)

Jag får erkänna att även jag har prövat att hålla kameran upp och ner. Det var dock på studenten för att den externa blixten skulle lysa in under skärmen på studentmössan.
Tror det funkade rätt bra...
 
Men om det var på studenten kanske du provade min pappas tips också? Det kanske var därför det funkade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.