Annons

Damm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, och du har en på höger sida också :)

Tillägg: Inget att bli jättebekymrad om, klona bort det i bildbehandlingsprogrammet eller rengör sensorn. Hur som helst så går det inte att undvika i längden att då och då göra det. Både min nuvarande och min förra kamera levererades med damm på sensorn. Ganska segt var det att få bort också. Jag kör pec-pads och eclipse, våtrengöring. Har provat att blåsa, med katastrofalt resultat (MYCKET MER damm). Men andra kommer att säga att det funkar jättebra. Man får prova sig fram.
 
What about... sån där blåsmojäng? En sån med en borste. De lär väl funka bra? Om jag befinner mig på ett ställe där det inte finns mycket damm i luften.
 
Tycker inte att du ska oroa dig så mycket för pricken. Det som i mina ögon sticker ut mest är ringen och pilarna!

Prova först med en blåsbälg (använd INTE tryckluft). Håll kameran med öppningen nedåt, i ett vindstilla rum (gärna ett badrum med LÄTT fuktighet) och blås på. Om det är möjligt med din modell av kamera så ha den avstängd så att sensorn inte är laddad och drar till sig mer damm än nödvändigt.

Blir den inte ren av det så köp ett våtrengöringskit från t ex http://www.micro-tools.com/Merchant2/e_psi.htm

Men om du vill vara säker på att det är damm och inte fläckar så fota en blå himmel med så högt bländartal som bar är möjligt med objektivet. Då ser du vad du har att göra med.
 
Sälj skiten och köp en Holga!

Nej men du kan då skippa blåsbälgen och gå direkt på våtrengöringen. Det var mest att jag ville förklara hur man bäst hittar skit på sensorn. Mycket ser man normalt inte förrän man letar.
Ta ett testfoto imorgon på sättet jag beskrev så hittar du nog både det ena och det andra. :eek:D
 
nja, har inte fått mitt Tamron 28-75 än, så mitt 18-55 har suttit på sedan jag fick kameran. Med undantag för en gång, då jag visade en amatör att detta är en äkta systemkamera som man kan plocka bort objektivet från.

Det var för exakt en vecka sedan jag fick kameran ny... äckligt mycket damm redan efter så kort tid?
 
Kanske objektivet då, kolla det först. Låter lite otroligt med damm så fort. På min Nikon så har jag bara haft ett störande dammkorn på en månad eller mer.
 
Clouseau skrev:
Mycket ser man normalt inte förrän man letar.

Exakt!

Det mesta syns bara på skärmen i hög förstoring, på papper så ser du det förmodligen inte.

Rengör inte i onödan...

//Larsa

Edit: Har inte tittat på din bild p.g.a. att jag surfar på min mobil.
 
Senast ändrad:
Det var väldigt mycket dammprickar. Det är ju egentligen inte tiden som är viktigast för dammexponering. Det räcker att öppna kameran när Du råkar ha mycket pollen, damm eller annat skit i luften. En gång räcker om man har otur.

Det är dock relativt lätt att torka bort med en bra rengöringsduk eller borste beroende på hur hårt skiten sitter fast.

Lycka till med rengöringen.

/Jörgen
 
Jag glömde skriva att objektivets fokus ska stå på oändligt men det verkade ju funka ändå. Det ser ut som om du har fått en duktigt skitig sensor, men kolla först med linserna så att det inte är de som är smutsiga. Till linsrengöring rekomenderar jag en glasögonputsduk från en optiker.

När du byter objektiv så tänk på följande:
* Håll kameran med hålet nedåt
* Var på ett så vindstilla ställe som möjligt
* Stäng av kameran (är den på så är sensorn laddad och drar till sig partiklar)
*Ha ditt nästa objektiv framme och redo så att du spenderar så lite tid som möjligt med huset öppet.

Har jag glömt något?

Sedan är det ju även så att om man använder zoom så pumpar objektivet luft in och ut ur sig självt när man zoomar så det kvittar hur försiktig du är vid byten för du kommer alltid förr eller senare att få in smuts.

PS:Det är lättare än man tror att våtrengöra sensorn om man har rätt prylar så oroa dig inte förmycket.
 
Vetnågon om att de 10 st DigiPad från Zebramedia kan återanvändas?
Jag menar själva spateln avskalad och med ny PecPad påsatt.

/Fred
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.