ANNONS
Annons

Damm på sensorn, förvirrad, osäker, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle absolut avråda från burkluft i alla sammanhang som har med kamerarengöring att göra. Det kan fungera, men det kan ställa till och ha sönder. Avgör själv om det är värt att ta risken ...

Jag vet att det fungerar. Min D600 har "dammproblemet" och jag har blåst rent sensorn minst 20ggr vid det här laget. Utöver sensorn så har jag blåst rent glasytorna på mina objektiv och filter upprepade gånger. Självklart med försiktighet och omsorg.

Saxar från Nikons hemsida;
"Om du använder "tryckluft på burk" måste du vara mycket försiktig och hålla bruken upprätt så att vätska eller drivgas inte droppar ner på sensorn."

Länk: https://nikoneurope-se.custhelp.com...-en-sensor-p%E3%A5-en-digital-systemkamera%3F

Burkluft för 100:- på biltema löser uppgiften åt dig. Man får dock använda burkluften med försiktighet. Lutar du burken så finns det risk för att drivgas kommer ut och det vill du inte ha på sensorn. Håller man burken upprätt så är det inga som helst problem. Innan man ger sig på sensorn så provblåser man lämpligtvis så att det är just bara "luft" som kommer ut. Utöver sensorn så funkar burken utmärkt till att blåsa bort damm från linser, spegeln etc.

Instämmer med Afe. Absolut inte burkluft av flera anledningar.
Burkluften innehåller drivmedel som kommer med tryckluften som aerosol (gas+vätska). När gasen expanderar så tar den energi från omgivningen. Vid munstycket är det då risk för isbildning.
Som följ kan det bli att du får både vatten- och oljefläckar.

En stor blåsbälg räcker långt.

Jag vet att det fungerar. Min D600 har "dammproblemet" och jag har blåst rent sensorn minst 20ggr vid det här laget. ]

Det tycker jag låter som en väldigt överdriven rengöringsfrekvens. Jag tror inte jag gjort rent sensorn på någon kamera mer än ett par tre gånger per år maximalt, och definitivt inte med luft på burk. Det är förstås bra om det fungerar för dig, men inget jag skulle rekommendera.

Instämmer med Afe. Absolut inte burkluft av flera anledningar.
Burkluften innehåller drivmedel som kommer med tryckluften som aerosol (gas+vätska). När gasen expanderar så tar den energi från omgivningen. Vid munstycket är det då risk för isbildning.
Som följ kan det bli att du får både vatten- och oljefläckar.

En stor blåsbälg räcker långt.

Om det skall bildas is så är jag övertygad om att man får blåsa på rätt bra med burkluften. Det är en liten yta att blåsa på, det är snabbt avklarat, så is känns för mig helt osannolikt. Jag är dock ingen kemist och kan mycket väl ha fel.

Om det skall bildas is så är jag övertygad om att man får blåsa på rätt bra med burkluften. Det är en liten yta att blåsa på, det är snabbt avklarat, så is känns för mig helt osannolikt. Jag är dock ingen kemist och kan mycket väl ha fel.

Risken är också att drivgasen hamnar på det man blåser på, så det behöver inte bli is för att det ska bli problem. Men som sagt - vill man ta risken kan man förstås göra det.

Det tycker jag låter som en väldigt överdriven rengöringsfrekvens. Jag tror inte jag gjort rent sensorn på någon kamera mer än ett par tre gånger per år maximalt, och definitivt inte med luft på burk. Det är förstås bra om det fungerar för dig, men inget jag skulle rekommendera.

Så fort jag sett fläckar i bilderna så har jag rengjort sensorn. Att det blivit så ofta är trist men så har verkligheten sett ut för mig. Kameran har gjort ca 13000 exponeringar så den har inte samlat damm på så vis ;-)

Jag har bokat tid för Clean and Check hos Nikon på lördag på en mässa i Darmstadt och de hade inget emot att rengöra en FX-sensor. De var snarast förvånade över min fråga. Jag har svårt att tänka mig att Svenska Nikon skulle ha andra förhållingsregler.

Jag har bokat tid för Clean and Check hos Nikon på lördag på en mässa i Darmstadt och de hade inget emot att rengöra en FX-sensor. De var snarast förvånade över min fråga. Jag har svårt att tänka mig att Svenska Nikon skulle ha andra förhållingsregler.

Okej jag kanske kan ringa och fråga eller nått!

Damm/ olja på sensorn!

Hej ! Köpte en d800 i juli 2012 ! Efter ca 4 v blev det smuts på sensorn, oljefläckar ! Lämnade in den i affären o dom skickade iväg den till Nikon ! Jag åberopade reklamation! Har en d5000 som jag använt på samma sätt i fyra år, o den har ingen olja kommit på sensorn ! Nikon svarade att det inte blev reklamation!! Betalade 1500 för rengöring! Och nu efter sex månader, har oljefläckarna kommit tillbaka!! Den här gången måste Nikon ta de som reklamation ! Jag har ingen olja i närheten av mina kameror!!! Så nu återstår de å se vad jag får för svar!!
Jag antar att det finns många som har det här problemet !!
åke andersson

Jag har en D700 och en D800. Båda två har fått damm på sina sensor. Det syns jättetydligt och det är väldigt störande. (Jag fotar mycket mäklarbilder och självklart vill inte en mäklare att en vägg ska se fläckig ut om den inte ens är det i verkligheten. Så jag får lägga massa tid på att klona bort dammfläckarna).

Jag bor i Göteborg och här finns väl ingenstans att lämna in dem för rengöring? Någon som vet hur lång tid det tar och vad det kostar att lämna in dem till scandinavian photo då de skickar iväg dem?

Jag tänkte först försöka fixa det själv. Men hur gör man?! Jag har testat att blåsa med en blåsbälg. Det funkade inte alls. Ungefär ett dammkorn försvann men de mest tydliga sitter kvar.

Jag kollar på olika produkter på scandinavian photo, penslar och så, men det är så många olika saker och det står ju inte ens där vad de gör för något? :(

Hur vet man om det är olja och inte damm på sensorn? Om det är olja, vad gör jag då?

Det känns som att det så lätt kan bli fel och att sensorn blir repig om jag försöker själv :(

Jag har en D700 och en D800. Båda två har fått damm på sina sensor. Det syns jättetydligt och det är väldigt störande. (Jag fotar mycket mäklarbilder och självklart vill inte en mäklare att en vägg ska se fläckig ut om den inte ens är det i verkligheten. Så jag får lägga massa tid på att klona bort dammfläckarna).............................

(

Jag skulle aldrig lämna in min kamera för sånt. Min erfarenhet är dock att man faktiskt inte behöver vara så nervös. Sensorn är ju skyddad av ett glas och gäller det bara damm så har jag aldrig haft några problem med att få bort det.

Hej ! Köpte en d800 i juli 2012 ! Efter ca 4 v blev det smuts på sensorn, oljefläckar ! Lämnade in den i affären o dom skickade iväg den till Nikon ! Jag åberopade reklamation! Har en d5000 som jag använt på samma sätt i fyra år, o den har ingen olja kommit på sensorn ! Nikon svarade att det inte blev reklamation!! Betalade 1500 för rengöring! Och nu efter sex månader, har oljefläckarna kommit tillbaka!! Den här gången måste Nikon ta de som reklamation ! Jag har ingen olja i närheten av mina kameror!!! Så nu återstår de å se vad jag får för svar!!
Jag antar att det finns många som har det här problemet !!
åke andersson

Sköt alltid reklamationsärenden via affären där du köpte produkten. Jag lyckades få oljefläckar på min D800 fixade (även om de kom tillbaka på någon vecka) utan att det kostade mig något.

Damm på sensorn D800

Sköt alltid reklamationsärenden via affären där du köpte produkten. Jag lyckades få oljefläckar på min D800 fixade (även om de kom tillbaka på någon vecka) utan att det kostade mig något.

Gör alltid så ! Har bra kontaktperson i butiken, Walters Foto i Västervik. Funderar starkt på ett 400 mm 2,8 . O då vill ja ha en kamera som levererar !!

Damm på sensorn

Jag skulle aldrig lämna in min kamera för sånt. Min erfarenhet är dock att man faktiskt inte behöver vara så nervös. Sensorn är ju skyddad av ett glas och gäller det bara damm så har jag aldrig haft några problem med att få bort det.

Är det glas över sensorn? Fast i mitt fall är det inte damm !! Det är olja !!

Är det glas ovanpå sensorn?

Ja inte är det kretsarna man skrubbar vid en sensorrengöring.

Är det olja på sensorn så måste man nog också ta reda på vilka rengöringsmedel man kan använda utan att förstöra ev. ytbehandling. Jag har dock vid tillfälle använt samma medel som jag blivit rekommenderad av min optiker och det har fungerat fint.

Jag rekommenderar ingen annan att göra som jag gör. Jag bara säger att sensorn i min NEX 7 faktiskt visat sig ganska okänslig för det jag gjort vid mina rengörningstillfällen.

Det jag däremot kan rekommendera är en av de s.k. presets från SLR Lounge jag installerat i mitt Lightroom. Genom att lägga på en preset som just avslöjar fläckarna effektivt, så är de mycket lätta att lokalisera och bli av med.

Mitt bästa tips. Sluta bry dig om dammet. Visst har jag tagit nån testbild på bl. 22 nån gång och sett den pepprade himlen. Men seriöst, när fotar man medvetet på bl. 22? Dessutom så tar det bara några sekunder att klona bort prickarna på himlen i raw-behandlingen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar