snap01
Aktiv medlem
Kameran är helt ny och knappt använd....och jag hade redan fått massvis med damm på sensorn.....eller ja.....om jag tar vanliga bilder med bländare 2.8, 5.6, 8 och något högre så ser jag inte ens något nu när jag har ränder över hela sensorn....men om jag går högre upp för att t.e.x fota makro eller landskap så syns det väldigt tydligt med en gång.
Nu har jag använt alla 12 "svabbar".....och det är lite bättre.....men fortfarande mycket kvar i kanterna. Detta rengöringspaketet för 620:- hade jag tänkt att ha ett par år iallafall.....men det visade sig att jag fick betala 620:- för att få en skitigare sensor....
Helt otroligt att det inte finns ett enda ställe i hela Göteborg som rengör sensorer.....utan att man skall behöva betala 1000:- och vara av med kameran i flera veckor..... :-/
Skrev tidigare i tråden om att tex gel stick funkar superbra min är från pentax finns många andra märken också. Det är typ det enda säkra sättet att plocka bort damm utan risk att skada sensorn jag vet jag har kört med eclipse med bomulls paddel o det enda dom är bra till är om man lyckats få någon olja eller annat på sensorn då måste man använda våtrengöring för att vara säker på att få bort det då funkar inte gelstick däremot är det vanligt damm då är gelstick överlägsen.
När jag hade en kamera på nikon för service pratade jag med en tekniker hur dom gör rent dom använder tryckluft o sedan ett rispapper o plockar upp korn efter korn men även om dom är försiktiga kan det hända att det kan bli en repa.
Jag själv har lyckats repa min sensor på en d700 förut o jag använde då eclipse vätska o dedikerad bomulls padde (swab)l o gjorde exakt enligt anvisning o hade tex gjort det på canon kameror i flera år utan problem men vad som hände tror jag är följande.
När du blåser med blåsbälgen o håller kameran upp o ner för att det ska ramla ner ut ut kameran så måste någon grövre dammkorn inte ramlat ut hela vägen utan fastnat på schakt väggen sedan när jag vände kameran på rätt kör för att köra våtrengöringen måste den hamnat på sensorn därav repan.
Och för att döda det felaktiga rycktet att man kan byta glasskivan framför sensorn så är det felaktigt det görs inte pga att den nya måste trimmas in för att stämma med sensorn o det är många timmars jobb så nikon byter alltid sensorn vid skada o jag kan upplysa alla att repan på en sensor syns på bild det är inte som en repa på ett objektiv glas som sällan syns på bild.
Det enda säkra sättet enligt mig är att göra följande
1.
inskaffa en sensor loupe ett förstoringsglas med belysning för sensor då ser du allt på sensorn annars har du ingen aning om något ligger kvar efter du blåst på sensorn o ligger det kvar ett enda grövre korn då sitter repan som ett frimärke från posten på sensorn.
2.
Är det typ kladd olje hinna etc då krävs det våtrengöring jag använder eclplips med bomullspaddel (swab) visserligen luddar dom men allt sådant plockar gelstick bort efter våtrengöringen.
3.
Är det bara dammkorn så funkar alltid gelstick använd sensor loupe lampan för dels så vet du exakt var dammet sitter samt o du slipper ta en bild med liten bländare mot vit yta för att se om allt är borta samt den bilden är även spegelvänd. Med sensorloupe ser du exakt var dammet sitter ner med gelstickan stämpla den över hela sensor ytan o allt är borta varje gång funkar klockrent.
Jag tar ungefär typ 175000 tusen bilder per år en av mina d800 har gått över 400000 exponeringar. Jag jobbar även utomlands mycket på stränder etc o har idag inga problem med rengöring det du behöver är
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1561880/hama/blasbaelg-dust-ex
http://www.bhphotovideo.com/c/product/870213-REG/Visible_Dust_9183082_Quasar_7x_Sensor_Loupe.html
om du har olja hinna fläckar etc behöver du även detta
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1004871978/phs/eclipse-59-ml
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1004873471/phs/sensor-swab-type-3-fullframe-12-pack
Jag skulle aldrig sätta en swab på en sensor utan att kolla med en sensor lupp att inget ligger där för då riskerar du en repa o den får du lätt på glasytan o då kostade ett sensor byte på d700 drygt 8000 kr.
idag när jag kör med gelstick så är sensorn ren från damm på typ en minut helt ren ingenting kvar alls superenkelt.