Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags för en D70 - Behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hejsan, jag citerar min förra tråd:

"Tjoho! Mina ekonomiska "problem" tycks ha rett ut sig. Jag har nu råd med en D70 och har en sambo som är samarbetsvillig ;D !"



Nu är det alltså dags för en Nikon D70 men jag är lite osäker på vad jag ska välja för "tillbehör" i form av objektiv och annat.

Jag och ni får utgå från att jag har 17 000 (sjuttontusen) kronor att spendera på ALLT.

Kameran har jag hittat för 9500 (+200 kr i försäkring) kr på www.alfadigi.com. Kan tänka mig Technikdirekt.de när det gäller objektiv och minneskort. Dock ej huset.

Men resten då, vilka objektiv bör man skaffa?
Jag vill helst täcka upp 28, runt 50 och runt 90-100mm.

Jag har tittat på Sigma EX 20-40/2,8 DG (ca 5000 kr), de kommentarer jag sett om det verkar bra men jag har aldrig sett någon utförlig recension (finns det någon?)? Vad tycker ni om objektivet?


Och viktigaste frågan: Vilka andra objektiv i min prisklass är värda att titta på?


Vad behöver man utöver det som följer med i Nikons D70-paket (enbart kamerahus, vad för prylar följer med?)
 
Detta skulle jag köpa...

...om jag köpte en Nikon D70

-Nikon D70 hus 9556:-

-SanDisk CompactFlash 512MB Ultra II (High-Speed) typ I (60x hastighet) 796:-

-Tokina AF 19-35/3,5-4,5 till Nikon AF-D 2095:-

-Tokina Motljusskydd BH774 till AF 19-35 263:-

-Tamron AF 28-75/2,8 XR Di till Nikon AF 4150:-
(motljusskydd ingår)


Pris inklusive frakt från Cyberphoto: 16959:-

/Håkan
 
Jag skulle göra så här om jag vore i dina kläder.
Nikon D70
Nikkor AFS 18-70/3,5-4,5 G
1 GB Lexar 80x
Fjärrutösare ML-L3
Nikon Capture
SB-800
LowePro Top Loader 75 Aw

Nu har det nog blivit en bit över 17000...men det finns ju en begagnatnarknad.

I förlängningen hade jag köpt följande stativ:
Manfrotto 055PROB med 468RC4
 
Senast ändrad:
Skulle nog satsa på att köpa med kitgluggen. Om du skulle köpa den löst på t.ex. scandinavianphoto så kostar den 3700:-
Vad gäller minneskort så skulle jag rekommendera ett Sandisk Ultra II 512 el. 1gig.
50/1.8D verkar också vara en hit. (mitt nästa inköp). Skall du ta några foton inomhus så kan du lika gärna slå till med en blixt (SB-800) också. Och där var vi nog med råge över 17000. Ja, just det, du behöver filter för ett par hundra också.
 
jag vill sälja...kanske:)

Jag älskar min D70 men sedan jag började på fotoskola helt inriktad på den analoga världen har jag börjat känna att den är för dyr för att användas till så lite...

jag har:

D70 huset ifrån sverige

Nikon Objektiv Af 50/1,8D (helt underbart..skärpa)

Soligor 28-80 (helt kasst men följer med som bokstöd).

2X256mb sandisk ultra bla bla bla samt 1 sandisk "vanliga hastigheten" 64mb.

Försäkring med typ 20-21 månader kvar (pris 2 år 800)...

en väska samt allt som följer med i kartongen... papper finns på allt.

12000 kr vill jag ha för allt...

kameran är 2-3 månader gammal & sparsamt använd... helt utan slitmärken eller annat tjafs.
 
Re: jag vill sälja...kanske:)


Tyvärr Fredrik, jag är tvungen att köpa genom butik. Men annars såg det rätt fint ut.


Detta är vad jag nu hittat, från cyberphoto.se :


Nikon D70 hus 9556 SEK
-----------
SanDisk CompactFlash 1GB Ultra II (High-Speed) typ I (60x hastighet) 1395 SEK
-----------
Nikon AF 50/1,8D 1340 SEK
Hoya UV 52mm HMC 149 SEK
-----------
Tokina AF 19-35/3,5-4,5 till Nikon AF-D 2095 SEK
Tokina Motljusskydd BH774 till AF 19-35 263 SEK
Soligor UV 77mm 250 SEK
-----------
Nikon Fjärrutlösare ML-L3 250 SEK
-----------


Vad tycker ni om det här paketet?

Ett stativ skulle komma väl till passa, rekommenderar ni något under 900 kr? Helst ska man kunna komma ganska nära marken och man ska kunna fota med kameran "ståendes" och "liggandes". Nå?

Tack för hjälpen igen!
 
Jag gjorde så här och är jättenöjd:
D70 Kit med
17-70mm samt
Nikkor 70-300mm och
Skylightfilter till båda objektiven

Allt från cyberphoto för drygt 16.000:-

CF-kort hade jag innan men vill snart investera i ett sörre och stativ.

Hoppas du hittar rätt lösning för dig och blir lika nöjd som jag är!
 
Nu har inte jag en aning om hur Tokina AF 19-35/3,5-4,5 är men varför väljer du inte Nikon 18-70 inkl. motljusskydd för 100:- extra. Alltid gött med lite mer tele.
 
Björn, jag tänkte samma sak nu när alla rekommenderat det i tråden.

Nikon D70 hus + AF-S DX 18-70/3,5-4,5G-optik 12495 SEK
-----------
SanDisk CompactFlash 1GB Ultra II (High-Speed) typ I (60x hastighet) 1395 SEK
-----------
SanDisk ImageMate USB 2.0 246 SEK
-----------
Nikon Fjärrutlösare ML-L3 250 SEK
-----------




1. Återigen, stativ?

2. Var kan jag hitta bilder från ovanstående glugg?

3. Vad tycker ni om paketet nu?

4. Vilken diameter (för filter) har gluggen? Står ingenstans på cp.se .
 
Manfrotto Digi 724B + Kulled 484 för 998:- är ett trevligt stativ beroende på vad man ska använda det till. Funderar själv på att fixa en sådan till min D70:a om ekonomin tillåter =-)

Stativet såg jag på CyberPhoto och även där kan du se bild på Objektivet finns längst ner bland Nikons objektiv där DX objektiven finns alltså inte bland dom normala!
 
Lämpliga stativ kan ju vara Manfrotto 190 eller 055, beroende på vad du behöver/står ut med i storlek.
Själv har jag bestämt mig för ett 190PROB. Fast huvud klurar jag fortfarande lite på.

Bilder med kitoptiken finns hos cyberphoto vill jag minnas. Jag skulle kunna stå till tjänst med någon åxå, om du mailar mig (jag antar att du vill ha i större format än de som finns här på fotosidan?)

Har du råd skulle jag rekommendera en 50/1.8 åxå. Den är mycket trevlig, både pga ljusstyrkan och skärpan. Men kitoptiken presterar faktiskt riktigt bra.
 
Om jag hade varit dig Thomas så hade jag nog koncentrerat mig på att få riktigt bra och prisvärda objektiv, ett stativ och en blixt.

Då ser paketet ut så här:

Nikon D70 hus + AF-S DX 18-70/3,5-4,5G-optik 12495 SEK
-----------------------
SanDisk CompactFlash 512MB Ultra II 796 SEK
-----------------------
Nikon AF 50/1,8D 1072 SEK
-----------------------
Nikon Speedlight SB-600 2795 SEK
-----------------------
Manfrotto 190CLB Classic runt tusenlappen


Med detta paket hamnar du runt 18000:- men det går att komma billigare undan om man kollar runt i olika butiker eller på webben, även utomlands kan man tjäna in rätt mycket. Men det kanske inte är något alternativ om du ska ta det på avbetalning.

Mina argument till paketet ovan är att du får en riktigt skarp 50mm optik som gör sig perfekt i de flesta situationer porträtt som inomhus i dåligt ljus. Dessutom har du en precis lika skarp och knäpptyst 18-70 optik som du kan använda till precis allting. Det är standardgluggen för min del tillsammans med 50:an.
Kompletterar du den med en bra blixt exempelvis SB-800 (som jag har) eller den något billigare SB-600 så är det oslagbart. En riktig blixt och ett bra stativ är väldigt underskattat.

Glöm inte lite rengöringsdukar, Hoya UV-filter (för att skydda optiken) och en bra ryggsäck eller väska.

Har du ont om cash eller tycker det börjar springa iväg med summan så kan du alltid skippa 50:an och stativet och lära känna kameran först. Det är det mest uppskattade och det viktigaste rådet jag fíck här på forumet när jag köpte min D70. Man behöver inte köpa allting på en gång. Du lär märka när din 18-70 inte räcker till. Eller när du ska ta en bild med lång slutartid och tänker: "Här hade ett redigt stativ suttit fint".

Lycka till !
 
Senast ändrad:
Jag köpte D70 + Sigma 18-50 och Sigma 55-200 för 12995:- och ångrade mig bittert efter en vecka!
Skaffade Nikkor 18-70 3:5 och blev lite gladare.
Nu har jag beställt Sigma 70-200 2,8 och är jätteglad!

Mitt råd till dig är att TÄNK!!!! Och tänk länge...det är ju inga billiga grejer vi snackar om. Läs allt du kommer över i form av tester och dyligt..samt alla råd du får härifrån...här finns ju många duktiga fotoentusiaster som kan det mesta. Om jag vetat om den här siten hade jag aldrig köp det jag gjorde...
 
Tack allihopa! Och ja jag har tänkt och jag lär tänka en stund till(ok, jag kommer tänka så mycket att det hinner komma två uppföljare, minst.).

Det slutgiltiga paketet verkar bli:

Nikon D70 + AF-S DX 18-70/3,5-4,5G-optik
SanDisk CompactFlash 1GB Ultra II
SanDisk ImageMate USB 2.0

Har ni några sista invändningar eller tycker ni det är "tuta och köra"?
 
Ja det är kul att de tinte är bara jag som inte kan bestämma sig..:)))

Går och trånar efter en D70 själv, har råd att köpa en men kan inte bestämma mig för vilka prylar jag skall välja. Jag funderar på 18-70 optiken för alla verkar gilla den eller alternativt ett 18-125 från Sigma. Med sigma optiken täcker man ett stort område men vet ej hur bra det är i jämförelse med 18-70...pust, stånk & stön.
Sen funderar jag på ett 512 mb ultra II för att i framtiden komplettera med en bärbar kortläsare/hårddisk på 20 gig från Zebramedia á 1979:- Skall väl åxå komplettera med en 70-300 eller liknande tele och kanske en 2x telekonverter...och just det 50/1,8 som ni rekomenderar är ju intressant och en Sb-600 blixt vill jag ha... nä nu tog pengarna slut igen.
Det är inte lätt att bestämma sig när man vill ha allt på en gång och dessutom är "pryltokig" som jag är.
/Jonas
 
Thomas:

Jag tycker det verkar vara ett bra paket att starta med.
Det jag startade med var ungefär samma, fast bara 512MB minne, ingen kortläsare, men en fjärr istället.
När du använt det ett tag så känner du nog vad du mer vill investera i. Man måste ju inte köpa allt på en gång. :)

Sedan köpte jag en Lowepro Minitrekker AW åxå, och en väska bör du kanske skaffa till åxå, om du inte redan har någon som kan passa. Om du vill ha något som är lite billigare och smidigare än Minitrekkern så kan en Topload Zoom 1 eller 2 från Lowepro kanske vara något.
 
Glöm inte filter. Inte för ljusets skull utan som skydd. Det blir en billig försäkring för yttersta linsen.
Lika bra att köpa väska som skydd också, Lowepro Minitrekker är helt ok.
 
Jag hade inte valt 18-70 3,5 till 4,5G optiken. Det här av den anledningen att vi köpte ett sådant objektiv till jobbet och det vinjetterar en del,faktiskt mer än vad jag befarade när de skulle köpa in det.

Jag skulle välja ett fast objekti med relativt hög ljusstyrka.Förslagsvis det 35 mm ljusstyrka 2,0 som jag har till min kamera och kompletterat med ett kortare tele 50 mm ljusstyrka 1,4.

För med den höga ljusstyrkan så gör det inte så mycket när en 2 gångers konverter tar 2 bländarsteg eftersom man redan har så hög ljusstyrka.

Problemet med zoomobjektiv är ju att de om de skall vara ljusstarka även blir stora och tunga och då svårhanterliga att lätt ta med sig när man skall ut och plåta.Mvh Kristofer
 
Hmm...

Jag kan ju, om jag vill, provocera fram (tex fota rakt upp mot en blå himmel eller liknande) vinjettering (inte vinjettering eg utan vad de kallar "fall off" på engelska (vad heter det på svenska) på full öppning i 18mm, men det är inget som jag ser normalt i bilder. Då har jag inte testat om det blir bättre utan UV-filtret på heller. Det kan det bli.

35mm blir motsv. 52mm. Jag skulle få krupp av att inte ha något vidare än det. (men jag skulle mycket väl kunna tänka mig en 35mm, eftersom jag redan har vidvinkeln intäckt av kitoptiken.)

Som ett startpaket tycker jag inte, personligen, att den lösningen är något att gå på. Skaffa fast optik kan man, tycker jag, göra när man kännt lite mer på kameran och ser vad man tror sig behöva. Dessutom är kitoptiken nästan gratis i kitet (väldigt prisvärd). Sen tycker jag inte heller att det är värt extrapengarna för en 50/1.4 isf en 50/1.8. 1.8:an är dessutom skarpare.
Men man prioriterar ju olika såklart. Men vidvinkel ner mot motsv. 28mm har nog de flesta behov av lite då och då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.