Annons

Dags för en D70 - Behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo att välja 1,4:an är väl säkert inte så lyckat, men jag föredrar fast optik numera, och det var av den anledningen som jag rekommderade att man skulle välja det. Men jag stör mig inte så mycket på att det inte är exakt 50 mm om man sätter ett vanligt objektiv på en digital systemkamera.Sedan så tycker jag inte att zoomarna är särskilt bra förrän de blir mycket stora och tunga vilket jag antar att folk helst inte vill ha.

Men okej det är väl som du skriver inget att ha som första optik. Mvh Kristofer
 
Jag har åxå fått lite smak för fast optik, trots att jag bara har en 50/1.8 än så länge. Jag går i teletankar och sneglade en del på en 180/2.8 som fanns på tradera för nån vecka sedan.
Att vara helt utan zoom kan dock vara lite bökigt i en del fall. Det är inte alltid man kan "zooma med fötterna". Ibland är en vägg ivägen eller så är det ett dike man inte kommer över eller... Visst kan man byta objektiv då, men när man väl är färdig med det så kanske fototillfället är borta. Sen blir det kanske inte mindre vikt att släpa på totalt, med 17 objektiv i väskan, även om vikten som sitter fast i kameran är mindre.
Det handlar ju lite om vilket sätt man fotar på, och vad man fotar och så naturligtvis tycke och smak.

Vad gäller "normalzoomar" så behöver de ju inte vara så stora. Tamrons 28-75/2.8 är riktigt bra. Mer distortion än en fast optik, men skärpan ligger inte långt efter. Ljusstyrkan är åxå okej. Hade det inte varit för att man tappar vidvinkeln med denna så skulle jag helt klart valt den framför 18-70:n.
Telezoomar blir stora och tunga däremot.

Nåväl. Jag tycker att 18-70:n är rätt bra och ger ett mycket användbart omfång. Den räcker inte riktigt till för att fota utan blixt inomhus, men annars funkar den till det mesta tycker jag och är en bra "allround"-optik.
 
glöm inte minnet!

Jag har en d70 sedan i april. Den senaste månaden har jag uteslutande kört med RAW filer. På mitt 512 minne går det in 43 RAW+Basic JPEG´s....inte så mycket att hänga i julgranen. Köp 1 eller helst 2 GB...det är mitt tips!
 
Det borde få plats runt 70 RAW+JPEG på ett 512MB kort. En RAW-fil tar ca 5.5MB, men säg 6. En JPEG Basic tar ca 1.5MB. 512/7.5=68.
Skjuter man bara RAW får man plats med ca 90 bilder.

Fast han verkar redan bestämt sig för 1GB minne så...
 
whiskyman skrev:
Jag hade inte valt 18-70 3,5 till 4,5G optiken. Det här av den anledningen att vi köpte ett sådant objektiv till jobbet och det vinjetterar en del,faktiskt mer än vad jag befarade när de skulle köpa in det.

Jag skulle välja ett fast objekti med relativt hög ljusstyrka.Förslagsvis det 35 mm ljusstyrka 2,0 som jag har till min kamera och kompletterat med ett kortare tele 50 mm ljusstyrka 1,4.

För med den höga ljusstyrkan så gör det inte så mycket när en 2 gångers konverter tar 2 bländarsteg eftersom man redan har så hög ljusstyrka.

Problemet med zoomobjektiv är ju att de om de skall vara ljusstarka även blir stora och tunga och då svårhanterliga att lätt ta med sig när man skall ut och plåta.Mvh Kristofer

En liten undran...till vilken kamera använder du 18-70 optiken...(det är väl DX vi snackar om)?

Jag har inte hört någon D70 ägare klaga på kitoptiken förut ...

50mm kortare tele?? Detta är ju ett normalobjektiv..aldrig tidigare sett eller hört någon som använder x2 konverter till en 50 mm. Du tappar inte bara i ljusstyrka..även viss skärpa går förlorad...Näää...det där låter inte som en bra lösning. Det finns ju faktiskt bra zoomar som täcker in det du är ute efter...klart mycket mer lätthanterligt än att släpa med sig en massa gluggar och konvertrar och dyligt. Men det där är väl en smaksak...
 
Tycker att du gör ett bra val att välja 1gb minne. Jag har 512 till min och anser det lite för lite när man fotar RAW. Har varit eller är fortfarande rättare sagt i stockholm (sitter på Arlanda nu) och har fotat nästan bara jpg. Fine. och har bara något i stil med 20 bilder kvar, har varit här sen i tisdags. Har inte fotat särskillt mycket heller.
Förresten, någon som var på Riverdance i globen igår? Jag var där men trode inte man fick fota där så jag lämnade kameran hemma och kommer senare på att man fick fota iaf :(((((

Oj, tillbaka till topic. Ditt paket verkar vara bra som sagt. Mitt nästa inköp blir nog 50mm 1,8d. Eller eventuellt macro. annars är jag helnöjd! :D Have fun! :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.