Annons

Dags att dela upp Sport/Action/Äventyr

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker faktiskt att Motorsport kunde haft en egen pool. Vissa av oss är helt enkelt "motor-folk" och gillar däcksprut från speedwayn eller hoppande cross-cyklar. Då är det kanske inte lika intressant eller lätt att kommentera och ta till sig bilder som t.ex. förmedlar ett uttryck från en person som precis simmat i mål på en bra tid eller gjort ett mål i hockey.

Jag förstår dom argumenten, och kan till viss del hålla med dig - om det också funkade i praktiken.

Men som det är nu, trots olika kategorier, så ligger just motorsportbilder både i Actionsporter/Äventyr och i Sport/Motorsport.

Så vad är vitsen med olika kategorier, när folk ändå kategoriserar bilderna lite hipp som happ?

Det skall inte finnas motorsport i Action/Äventyr enligt den gruppens beskrivning. Så vår intention är så. Sen att alla inte läser reglerna är ju en annan sak.

http://www.fotosidan.se/groups/adventure/index.htm

Man kan fundera om motorsport är en egen. Det är väl bara att söka och se om de bilderna är så många att det är motiverat med egen grupp.

Det skall inte finnas motorsport i Action/Äventyr enligt den gruppens beskrivning. Så vår intention är så. Sen att alla inte läser reglerna är ju en annan sak. http://www.fotosidan.se/groups/adventure/index.htm Man kan fundera om motorsport är en egen. Det är väl bara att söka och se om de bilderna är så många att det är motiverat med egen grupp.

Jo, och just därför blir det ganska meningslöst att ha kategorier som få lyckas efterleva. Jag tror inte det är för att jävlas som folk placerar bilder i "fel" kategori, utan helt enkelt för att det är lätt att misstolka betydelsen.

Kanske vore det rentav bättre att istället jobba mera renodlat med taggning och folksonomi av innehållet på Fotosidan.se?

Jag kikar ganska ofta i den gruppen och jag tycker du överdriver problemet. I A&Ä finns de 30 senaste dagarna 52 bilder. En är motorsport. Jag tror därför på en fortsatt uppdelning i grupper.

Taggning finns redan men kan synliggöras bättre i sökningar.

Jag kikar ganska ofta i den gruppen och jag tycker du överdriver problemet. I A&Ä finns de 30 senaste dagarna 52 bilder. En är motorsport. Jag tror därför på en fortsatt uppdelning i grupper. Taggning finns redan men kan synliggöras bättre i sökningar.

Det var inte just motorsportbilder specifikt som jag syftade på utan mer generellt att i de båda motivkategorierna som handlar om det vida begreppet "sport" så tenderar en del bilder att kategoriseras "fel".

Ett förslag, som är väldigt enkelt att genomföra, är att låta de båda sportkategorierna stå närmare varandra i listan. Jag gissar att kategorierna nu bara är sorterade i bokstavsordning, men ett undantag kanske kan göras? (Jag har inte kollat men det kanske finns andra kategorier som också skulle må bra av att listas närmare varandra)

Att ytterligare lyfta fram möjligheten till taggning och folksonomi vore ju också suveränt. The long tail...

Kanske skall gruppera dem efter inriktning. Får kika på det eftersom det måste bli tydligt så det inte känns slumpmässigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar