Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att byta kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Upplösningen duger gott.... Så den är inte problem med...

Utan mer ytan då på skärmen som är så blank så den blir "spegeleffekt" i vid starkt solljus....Vilket omvänt då i skugga eller inomhus blir kanonfin bild i..Så lite på gott och ont.. Men den fungerar alltid fast då klart sämre i stark sol om solen går rakt in i skärmen..

Men om man har kameran ovan sitt huvud så är skärmen vinklad neråt..Och då i skugga...

Så speglingen är det som kan ställa till det . ..Inte själva upplösningen..Men det är inte direkt unikt detta med sol och skärmar..
 
Senast ändrad:
Måste lägga till en sak.. Jag ser ju så kasst så armarna räcker ju inte till numera.. Utan brillor måste användas... Så jag använder ju sökare alltid då den går att använda vid allt fotande då den är justerad för min syn.. Vilket är i stort sett alla bilder man tar..

Men brillorna åker på då jag behöver för förenkla fotandet via hjälpmedlet Live View.....Och då blir värdet mycket stort av att skärmen går att använda..samt vinkla så speglingen går undvika ofta...
 
Men solklart vore en STOOOR sökare ett plus..Men som i livet får man aldrig vara 100% perfekt.. Inte ens en A300 A350 ..hehe....

Man blir beroende ... fullformat och en stor, ljus, skarp och i övrigt lugn och odistorderad optisk sökare är inte bara ett plus utan en livsnödvändighet ;-). Skämt åsido, men man har stor nytta av en sådan sökare och t ex en bra vinkelsökare när man plåtar insekter i grästuvor eller liknande.

Det är samma sak med solglasögon, kikare, mikroskop osv. Man upplever den värld man observerar på ett mycket mer positivt sätt än om man har distortion, ljusbortfall och annat som stör.
 
Man blir beroende ... fullformat och en stor, ljus, skarp och i övrigt lugn och odistorderad optisk sökare är inte bara ett plus utan en livsnödvändighet ;-). Skämt åsido, men man har stor nytta av en sådan sökare och t ex en bra vinkelsökare när man plåtar insekter i grästuvor eller liknande.

Det är samma sak med solglasögon, kikare, mikroskop osv. Man upplever den värld man observerar på ett mycket mer positivt sätt än om man har distortion, ljusbortfall och annat som stör.



Jomenvisst.. Men skall dyra FF säljas via sänka startkamrorna? Sammtidigt smälla till nybörjare så dom känner sig ovälkommna ??.. Eller folk som har användning för Live view..Det anser jag vara rent snurren...

Asså. Detta har jag inte sett ske på Canon eller Nikonsidorna Pentax olympus med denna kraft som Sony/minolta topics "trampar" på sina egna så att säga...

helsjukt.. Sänka sitt eget märke för upphöja den högsta nivån..

Gör som Nikon Canonmäniskorna i stället.. Gå in i deras hyllningstopics och kriga lite.. Men ev är man rädd att få på pälsen. Så då försöker man inom egna leden i stället och hacka lite på dom "nedanför".....Eller låta dom hacka på ostörda i sonytopics tysta rädda..


Men "sorry grabbs"..Hehe. Där finns jag. Och jag gillar inte vara hackkyckling som sagt....Så ni har det lättare att "slåss" med Canikonpojkarna i flock än mig solo..
 
Helt fel. Jag köpte som exempel min andra systemkamera . Och det vart en A300. Min första var en Pentax K10D...Och jag drömde om att ha live view såsom min Canon s3is har fast bättre...Samt med bättre kamera.......

......Och denna gången gick det väl långt ... Även om det fanns med en skämtgrej på slutet med ironi och humor..... Jag missade den inte.. Men det gör ändå inte hånet mindre samt mindre klumpigt mot nybörjare...

Ojdå, här var det ord och inga visor.

Kändes det som ett hårt personligt angrepp att bli kallad nybörjare? Det var inte alls min avsikt och isåfall ber jag om ursäkt.

Problemet med såna här forum är att få fram sitt budskap på rätt sätt, i synnerhet när man vill säga saker med glimten i ögat eller försöka vara lite smårolig. För det finns det smileys och en sån fanns i mitt inlägg.
Jag är rätt säker på att KG (min gamla slutarsvåger som det var riktad till) tog det på rätt sätt. För några år sen, innan DSLR:erna hade fått sitt riktiga genombrott, var just KG en stor förespråkare för att en DSLR blir användbar först när den har en skärmsökare. Många skrattade åt honom men nu har verkligheten kommit ifatt och gett honom rätt i hans profetior.

Inlägget var riktat som en liten tackling åt honom. Om jag trampade nån annan på tårna får jag isåfall be om ursäkt, det var inte min mening.
 
Jag tror inte att Sony har en strategi att sälja FF på bekostnad av instegskamerorna. Tvärtom har instegskamerorna blivit riktigt bra - med LiveView. Jämfört med min gamla 7D som kostade 14kkr är instegskamerorna bättre på nästan alla punkter. Jämfört med a700 är valet ännu enklare - bättre och billigare.

Konkurrenterna har bra grejor också. Nikon har ryckt upp sig och Canon börjar få god konkurrens. Det är bra för oss konsumenter.
 
""Kändes det som ett hårt personligt angrepp att bli kallad nybörjare? Det var inte alls min avsikt och isåfall ber jag om ursäkt.""

Försök inte ens med detta .. Du kommer bara springa rakt i väggen.. Du vet att jag inte är en nybörjare . Så fjolla dig inte....

Och du läste tydligen inte ordentligt där jag markerade att jag såg det var med humor och ironi mot en annan trotts du citerade just det....
Men ändå kass stil...

Sedan skrev jag direkt jag övereagerade lite ...... Samt bad om ursäkt för det också..

men det krävs en man för att stå för att man ibland skriver dumt.. En del kan inte erkänna sådant bara och gå vidare utan måste försöka rädda ansiktet via igen göra sig lustiga..


Ge dig på nybörjare som du tycks gilla göra.. Du klarar dig klart bättre mot sådana än med sådana som mig....
 
""Kändes det som ett hårt personligt angrepp att bli kallad nybörjare? Det var inte alls min avsikt och isåfall ber jag om ursäkt.""

Försök inte ens med detta .. Du kommer bara springa rakt i väggen.. Du vet att jag inte är en nybörjare . Så fjolla dig inte....

Och du läste tydligen inte ordentligt där jag markerade att jag såg det var med humor och ironi mot en annan trotts du citerade just det....
Men ändå kass stil...

Sedan skrev jag direkt jag övereagerade lite ...... Samt bad om ursäkt för det också..

men det krävs en man för att stå för att man ibland skriver dumt.. En del kan inte erkänna sådant bara och gå vidare utan måste försöka rädda ansiktet via igen göra sig lustiga..


Ge dig på nybörjare som du tycks gilla göra.. Du klarar dig klart bättre mot sådana än med sådana som mig....


???

Jag fattar inget av vad du skriver? Jag bad ju om ursäkt för mitt inlägg, vad mer kan jag göra?
 
Lasse H, som startade tråden, köpte en a700 (enligt ett tidigt inlägg) och jag tror att det är ett bra köp. Jag klämde på kameran på Elmiamässan häromsistens och måste säga att jag blev imponerad av dess snabbhet och smidighet jämfört med 7D:n. Jag hade då med mig några Minoltaoptiker som jämförelse. Man kan lite grovt säga att detta gjorde att jag stannade kvar hos Sony.
 
""Kändes det som ett hårt personligt angrepp att bli kallad nybörjare?""

Hmm.. Är det verkligen svårt att förstå varför du gör folk förbannade då du utalar dig som så här..

Jag personligen är en amatör.. Men långt ifrån en nybörjare.. Min första systemare kom in 1986... har gjort fotomatrial till Bro Bärgningsbyggens första brochyrmatrial med den Minolta Af 7000 i början av nittiotalet tex... Så nybörjare?.....Amatör är jag solklart..

Varför jag "försvarar" riktiga nybörjare är för jag anser äldre erfarnare ej amatörer skall förhålla sig klart mer seriösa än behöva använda nybörjare i förlöjliganden av dom samt kameratyper...

oavsett det sker med ironi mot sina polare...

Men igen bad jag tydligt direkt om ursäkt för jag blev aningen för vass... Samt lät texten stå kvar då ändå budskapet var relevant trotts texten var för vass....


Så kommer du igen med citerade texten ovan... Ta en funderare så inser du nog att vad du bör göra är att sluta med denna typen av skrivande och börja aggera ansvarsfullt så dom som är riktiga nybörjare känner dom har en plats samt vill och vågar visa att dom är nybörjare...

Tänk en som just köpt sin A300 med live view och stolt som attan kliver in här och börjar läsa.. Så ser han folk han/hon tror är erfarna seriösa fotografer sitta med rent förlköjligande textval.. Inte sjutton kommer han/hon direkt vilja delta.. Man smyger nog 9 ggr av 10 ut bakvägen för man vill ju inte sitta med skammen att köpt en kamera med live view där man står med kameran med raka armar och vinglar...

Försök förstå nu i stället för söka möjlighet att missförstå... jag är ingen mästare med orden.. Men jag menar väl samt vill verkligen inte bråka trotts det kan se ut som så.. Detta då jag kan vara svårläst pga av min skrivsvårighet.... Så försök läsa mig med överseende för detta handikapp.....
 
Lasse H, som startade tråden, köpte en a700 (enligt ett tidigt inlägg) och jag tror att det är ett bra köp. Jag klämde på kameran på Elmiamässan häromsistens och måste säga att jag blev imponerad av dess snabbhet och smidighet jämfört med 7D:n. Jag hade då med mig några Minoltaoptiker som jämförelse. Man kan lite grovt säga att detta gjorde att jag stannade kvar hos Sony.
Ja, den är såååå fin och bra min A700! *ler lyckligt*
 
Ja, den är såååå fin och bra min A700! *ler lyckligt*

Säg inte så där, jag bestämde mig just för att INTE köpa någon ny kamera alls efter en promenad med min D7D och mitt "nya" Minolta 100/2,8. http://www.natbilagan.se/natur/makro7304b.jpg (bl 2.8, full crop) Det är sällan kameran som begränsar mig. Trots allt. Men den kan förstås gå sönder...

Var lite inne på att köpa en av alla billiga D7D som säljs nu och ha som backup, det finns obegagnade sådana (runt 3000 exponeringar) för 2-3000 kronor, men jag hoppar det också. Den dag min D7D ger upp då ska jag nog kunna bestämma mig, med mindre än 300.000 exponeringar ska den nog kunna hålla nåt år till...

PS!
Jag tror att Jörgens inlägg blev lite missförstått, det var en skön passning till mig som nog blev en snedträff för somliga. Jörgen o jag "känner" varandra och har delat samma kamera en tid, en kamera som vi båda minns med glädje, Ani, a k a Konica-Minolta A2.
 
Håller med Sushan!!

Fast jag funderar på att byta upp mig till a900, ska nog beställa en i morgon.....hahaha..

Hej Lasse! Såg inte jag dig smyga runt på Sergels Torg för någon vecka sedan? Jag kände igen dig men kunde inte placera dig, du kikade lite lurigt på mig med, men ingen av oss sa nåt. Först på väg tillbaka till bilen klickade det. Lasse H, kurs i Kallhäll för flera år sedan...
 
Hej Lasse! Såg inte jag dig smyga runt på Sergels Torg för någon vecka sedan? Jag kände igen dig men kunde inte placera dig, du kikade lite lurigt på mig med, men ingen av oss sa nåt. Först på väg tillbaka till bilen klickade det. Lasse H, kurs i Kallhäll för flera år sedan...

Visst var det jag...:)
Tyckte väl jag kände igen dig och förstod att det var någon Fotosidanfotograf men visste inte riktigt vem.

Minns dock nu dig från studiosessionen i Kalhäll när du säger det.
 
väcker upp en gammal tråd.

Jag sitter idag med en Km5d har ett sigma 105mm/2.8 macro objektiv, ett sigma 24-70/2.8 objektiv och några kit objektiv.

fotar relativt ofta när jag är ute i naturen. jag försöker intala mig att det är värt det för mig att uppgradera till en a700 istället för att köpa nya objektiv, antar att det inte riktigt är lika skoj med objektiv som med ett nytt hus.

Dessutom fotar jag en del paintball och det brukar gå ganska snabbt således tror jag att 5fps skulle göra livet lite lättare än 5d'n 3fps
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.