Musselbugg
Aktiv medlem
är antalet exponerngar en kvalificerad gissning eller hur kan man se det?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lasse H skrev:
Bildfilerna döps ju till t ex "Pict 6932" osv.
Dock går räknaren bara till 9999 sedan börjar den på noll igen.
Så är det bara att hålla reda på hur många ggr man startat på noll.
Inga AS-problem på 36000 exponeringar?Lasse H skrev:
Plus att jag tagit ca 36 000 exponeringar med den.
pial skrev:
Inga AS-problem på 36000 exponeringar?
Jag frågar därför att min har det efter drygt 8500, och jag funderar på om jag ska låta laga den. Men det skulle kännas drygt om den sen gick sönder igen.
Så om din hållit 36000 exp så kanske jag vågar hoppas att min håller länge efter att den lagats?
Pia
Bara 8.500 exponeringar är inte normal livslängd för AS-systemet. Det borde ha ungefär samma livslängd som slutarsystemet, och detta är enligt inofficiella uppgifter konstruerat för att normalt hålla minst 140.000 exponeringar för KM D5D och D7D.pial skrev:
Inga AS-problem på 36000 exponeringar?
...
Tack för svaret, Gunnar. Det där om livslängden på AS-systemet var precis vad jag ville höra!På www.dyxum.com hittar du gott om användare av dessa kameror, som har kört sina genom 50-100.000 exponeringar och mer utan problem. Därför ska du inte behöva vara rädd för att få lika kort livslängd på AS-systemet igen ifall du beslutar att reparera det. Dock kan det finnas andra skäl som gör att det ev. kan vara fördelaktigare att göra på annat sätt. Fungerar den i övrigt som den skall ifall du har AS avstängd?
Jag har inte haft några fel alls på min kamera sedan jag köpte den för ett par år sedan.
Tack för responsen! Ibland funderar man ju på om det är skrivarmödan lönt att komma med dessa lite mera penetrerande alster, eller ifall man lika gärna kan göra livet bekvämt för sig och svara med bara några rader. Men eftersom det förstnämnda verkar uppskattas, så får jag väl fortsätta på den inslagna vägen vid sådana tillfällen där jag råkar ha tid över...Ojojoj, vilket bra svar. Ibland så älskar man ju fotosidan alltså...=)
...
Ja, det har väl många av oss gjort. Men det finns dock en stor skillnad, som jag upptäckte när jag skaffade en Konica Minolta A200 (detta är en långzoomare med Liveview och utvinklingsbar skärm). Man kan träna sig till att få höftskott att fungera rätt bra även med kameror utan LV, ifall man använder hyperfokalmetoden för avståndsinställningen. Men om man vill använda autofokus så blir det knepigare - det är inte lika lätt att få AF-punkterna på rätt del av motivet vid höftskott. I dessa fall blir ju en kamera med utvinklingsbar LV värd sin vikt i guld, eftersom man då enkelt kan få mittmätpunkten (som normalt ger bäst AF-noggrannhet) på rätt ställe....
Ma har ju lärt sig att skjuta från höften ganska bra nu så man kan ju faktiskt överleva ändå.
...
Bra att du förtydligar detta. När jag i mitt långa inlägg ovan skrev att A700 "har också fler funktioner, men är trots detta enklare och snabbare att jobba med än A300/A350", så kan detta lätt missförstås. Jag menade förstås inte alls att A300/A350 skulle vara komplicerade och långsamma att jobba med... Detta var enbart i jämförelse med Sony A700, vilken ju ergonomiskt är vida bättre att jobba med än någon annan DSLR på marknaden (med undantag av KM Dynax 5D/7D). A300/A350-modellerna är i sin tur enklare och snabbare att jobba med än någon av de andra kamerorna i sitt marknadssegment, förutom att D40/D40x/D60 kan vara ännu något enklare. Men det beror väl mest på att de nästan inte kan någonting...A300 har styrning av iso ev bländare slutare utan behöva gå in i menyer.. Dom sakerna går styra med knappval firekt utaför.. ... Ville bara pålysa detta en aning .. Så direkt handikappade är inte dessa nya Sony/minoltakameror ens i startbivåerna...
Jag menade förstås inte alls att A300/A350 skulle vara komplicerade och långsamma att jobba med... Detta var enbart i jämförelse med Sony A700, vilken ju ergonomiskt är vida bättre att jobba med än någon annan DSLR på marknaden (med undantag av KM Dynax 5D/7D).