Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att byta kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns en sak man inte talar om har jag sett angående Sony kamrorna.. Det är att dom är kameror som kan skapa en makalös bredd av typer av foton.Kamrorna verkar ha mindre egengain i bilderna än övriga märken har..Sony är ingen pixelkamera anser jag. Det är en bildutryckakamera.. Vilket gör den aningen mer krävande att fotografen lär sig sin kamera väl innan man börjar få mer "klara bilder"...

Om man tänker på mina bilder som är ytterst lite påverkade med bildprogram. Samt tagna med Sonys enklaste kameramodell egentligen då under skalet är det en A200 med live view. Så ser man en stor bredd i bildtyp samt snitt..Och detta redan i händerna på en råamatör inom fotande som jag är..

Och ja jag menar det jag skriver.. Jag har studerat massor med bilder och anser mig ha skäl att skriva som jag gör.. Sony/minolta kamrorna har ett "annat sätt" att "göra bilderna". Vilket gör bildtyperna bredare i sin utrycksform..

och enligt mig är bilder en utrycksform liksom ljud inom hifi är.. En bredare hifianläggning klarar mer bredd på musiken. Samt man hör mer bredd av ljudrepruduktion där olikheter framträder mer tydligt markerat i det inspelade...

Sådant ljud är det jag föredrar.. Vilket gör mig till en som trivs med Sony/Minoltas motsvarande sätt att aggera med bildernas olikhet i bredd dom fångar i bild...Utan massor med påverkan i sedan bildprogram...

Där är en parameter jag anser Sony/Minolta är överlägset solklart bäst utan jämförelse.. Det är en viss form av liv i bilder tagna med dessa kameror....

Tyvärr ser jag väldigt lite samtal av samt om just denna parameter som jag bedömmer vara Sonys största fördel.. Men som sagt.. också en sak som gör att det tar tusen bilder innan man lärt sig förstå sin Sonykamera hur den vill skapa sin bild..

jag brottades i början för att skapa en typ "klar" kompaktkamerabild såsom Canon tar sina bilder.. Då vart bilderna rent skit... Det går bara inte behandla kameran som en kompaktare i fotograferandet.. Man måste behandla den som en Sony(minolta.. Då börjar dessa egenskaper av liv infinna sig snabbt och man börjar känna sin kamera.....

Så pixelkamera är inte en Sony Minolta.. Det är en makalös breddkamera där livet i bilden har pro nr 1..

Tror också det är därför så många Minoltaägare inte byter så ofta.. För då man lärt sig sin kamera och ser livfullheten kameran skapar så .. varför byta??

Där skiljer dom andra sig..Dom säljer på mode.Nya modeller.. Prestige för andra att beundra.. Pixelkrypande....Samt stora bildprogramsanvändanden..Vilket alltid tar bort liv varje gång man påverkar bilden..

Anser jag..... Så ingen behöver dela mina tankar.. Utan det står alla fritt att anse jag har fel... Så ingen ide att debatera med mig därmed

Jag kommer ändå inte ändra min uppfattning jag har...
 
Senast ändrad:
Min D7D börjar visa ålderstecken, när jag håller den över huvudet och siktar neråt så vägrar den ibland att exponera. Tar jag ner den och håller den vågrätt så funkar den igen och i alla andra tänkbara vinklar. Något verkar glappt m a o. Och det efter mindre än 300.000 exponeringar!!

Jag kör förstås vidare med den till den dag den måste grävas ner, men för att vara beredd tittar jag på vad som finns att hämta i butikerna den dagen det måste hämtas något nytt. Live-view kändes helt nödvändigt, men är inte sökaren lite klen i A350? och är inte huset lite vekt? A700 känns mer som min D7D, men då får jag inte live-view.

Igår begick jag dessutom misstaget att klämma på A900. Det kan komma att stå mig dyrt... brrr... svårt att motivera för en hobbyfotograf, men rackarns vilken läcker sökare den har och en skön kropp dessutom.

Just nu vill jag ha en A700 med live-view, fixar Sony det innan min D7D suger i sig sina sista ljusstrålar!?
 
Snuskgubbe där - vet skäms. Pantertanten Gudrun tar Dig om Du inte gör avbön - :D

Avbön? jag drömmer om att fortsatt få krama om den kroppen, ja att äga den! Minst lika skön som min Nana (D7D) och mer former än good old Ani och Aette (A2 resp A1). Den något slankare A700 lämnar inte mina drömmar den heller. Kanske dags för en trekant!?
 
Jag är grymt sugen på att kompletera med Olympus riktiga digitala systemkamerasystem, utan spegel och sånt jox.

Känns som ett klockrent resekamerasystem, inte mycket större än kompaktkameror.
 
He, he, Sony 350 är så nära man kan komma för närvarande, men känslan... suck... kanske hinner Sony presentera en A700 Mk II med live-view och EVF innan D7D slår ihop slutaren för sista gången...

En tidsfråga innan A800 kommer. Får nog skärmsökare.Min bror köpte Canon 450.Skärmen där har nog samma upplösning som A350.fast jag gick i skuggan med den för att prova skärmsökaren upplevde jag den inte som tillräckligt tydlig där i ljuset.Kräver nog minst 460000 pixlar som dyker upp nu på alltmer kameror.Tänker på instegskamerorna som dom kallar dom. Fast A800 får väl 920000.Mvh.Bengt
 
En tidsfråga innan A800 kommer. Får nog skärmsökare.Min bror köpte Canon 450.Skärmen där har nog samma upplösning som A350.fast jag gick i skuggan med den för att prova skärmsökaren upplevde jag den inte som tillräckligt tydlig där i ljuset.Kräver nog minst 460000 pixlar som dyker upp nu på alltmer kameror.Tänker på instegskamerorna som dom kallar dom. Fast A800 får väl 920000.Mvh.Bengt

Jag hoppas att Sony *inte* går på skärmsökare. En ljusstark optisk sökare är överlägsen. Snabbare sökare finns inte! Om man har provat bra optik vet man vad man gått miste om tidigare i sitt fotoliv. :)

Det finns naturligtvis situationer där en skärmsökare "Liveview" är bra, t ex att lyfta kameran över en folkmassa eller att ta bilder på blommor underifrån. Skärmsökare är inte fel - bara det finns en optisk också ...
 
Japp, både och vill vi ha och båda ska vara bra. Sen kan ju den optiska få bli elektronisk så småningom...
 
Det finns bara 2 sorters människor som efterfrågar liveview.

Den ena är nybörjaren som köper sin första DSLR och är van vid att fotografera med utsträckta armar. Den andra är KGS!

(fast det verkar som hans 5 år gamla spådomar håller på att förverkligas)
 
Det finns bara 2 sorters människor som efterfrågar liveview.

Den ena är nybörjaren som köper sin första DSLR och är van vid att fotografera med utsträckta armar. Den andra är KGS!

(fast det verkar som hans 5 år gamla spådomar håller på att förverkligas)

Gamla män med dåliga knän eller dyra byxor som vill kunna fota bärfisar utan att krypa eller ligga platt på marken glömde du... förutom alla yrkesfotografer som behöver träffa rätt i stora flockar... och alla som lärt sig fotografera med riktiga digitalkameror... och alla ungdomar som växer upp... och alla som vill kunna fota diskret på platser där fotografering kan väcka ont blod... och alla... ja listan kan göras väldig lång. En bra sammanfattning är nog; Alla (undantag finns förstås alltid)

Och ja, jag har fått rätt i allt jag förutspått hittills utom megapixelracet som jag en gång i tiden trodde skulle gå avsevärt fortare.
 
Men skärmsökaren får inte göra så att den optiska blir så dålig som i A300/A350.

Jämför t.ex. sökaren i A300/A350 med sökaren i A900!

Minst sagt en ojämn jämförelse.. A300 är en instegskamera. A900 är en kamera gjord för ta upp hansken med kanske ända upp till den nivån där det bästa av det bästa huserar...

A200 A300 A350 är till för oss som inte har råd med dessa toppnivåer. Men som ändå ger mer valuta per krona än någon annan kamera oavsett märke i instegsnivåerna....
 
Det finns bara 2 sorters människor som efterfrågar liveview.

Den ena är nybörjaren som köper sin första DSLR och är van vid att fotografera med utsträckta armar. Den andra är KGS!

(fast det verkar som hans 5 år gamla spådomar håller på att förverkligas)

Helt fel. Jag köpte som exempel min andra systemkamera . Och det vart en A300. Min första var en Pentax K10D...Och jag drömde om att ha live view såsom min Canon s3is har fast bättre...Samt med bättre kamera..

Sonyn köptes för den har möjligheter att ta riktigt fina bilder med livet kvar i bildtypen samt via använda vanliga tittgluggen i första hand givetvis.Exakt som man gjort med Canon s3is också... Men även att vid besvärliga tillfällen då man fotar hifi tex kunna ha kameran i annars snudd omöjliga eller faktiskt omöjliga lägen via titta via skärmen.. Som dessutom är vinklingsbar..

Jag blir lite störd på att folk gör sig lustiga för dom inte själva kan ens tänka hur värdefull en sådan funktion är för en fotograf som tex för mig och den typen av fotograferande jag gör..

En fotograf som bara tar sina bilder stående rätt fantasilöst förstår jag har svårt att fatta hur bra en funktion kan vara för en annan typ av fotograf..

Sedan det där fjantet att man skulle stå som en fjösräka med kameran med raka armar och vingla med skärmsökaren är rent hånfullt...

Skärpning.. Att håna personer för dom är nya är inget jag anser passar in för en seriös fotohobbyist...Speciellt om denna anser sig vara erfaren.. Och garanterat gör det ingen nybörjare speciellt entusiastisk heller. Samt gör inte ens kanske att en del törs köpa en A300 eller 350 då dom sedan blir hånade fast dom vill ha en sådan egenligen då funktionen är för deras fotande en hjälp.....


Och att inte förstå hur denna funktion hjälper en del andra erfarnare fotografer såsom tex mig som tagit tusentals och åter tusentals bilder och gjort bildrepotage utav,, är rent att påvisa sin egen brist som fotograf där man inte ens i tanken och fantasin kan se vad funktionen kan hjälpa en annan fotograf med... Men har man bristfällig fotoerfarenhet så man inte kan se funktioners behjälplighet för andra så bör man först sätta sig in i hur var när saker kan vara behjälpliga och förenkla det fotande man vill göra. För dom som fotar där funktionen tillför.. Speciellt ofta då tid inte finns att stå med chanskort och hoppas det blir bra... Eller en lerig dag då man inte vill krypa.. Eller över huvudet på folksamlingar.. osv osv...


men mest är det hånet mot nybörjare som gör mig pisst.. Jag är en kass fotograf rent tekniskt sett via styra en kamera.. men har stor erfarenhet av att ta bilder.... Hacka gärna på mig. jag kan och kommer svara för mig. Kalla mig nybörjare.. Håna mig för jag står med Live view och tar en del av mina bilder i svåra situationer,, bilder du inte skulle ens greja med en A900 på samma tid. Eller lika få försök..om en du skulle greja det innan mässan eller så stänger..

Eller häng med mig då jag fotar för bildrepotage så tar du bilder med en A900 eller what ever du nu använder för kamera så tar jag med min A300 så får vi se i vilket rum du är då jag är klar med mässbilderna i lite även anorlunda vinklar här o var.... Du tar säkert dom lika du också. men vi kan ju räkna hur många försökbilder du tagit på slutet så ser vi hur många jag tagit.... Dom är kanske 300 st sedan som skall vara möjliga att lägga ut för åsyn av folk...

Mitt tips är att du samt andra slutar håna en funktion samt folk som anser den ytterst bra samt hjälpande i vårt fotande...

Och absolut lägga av förlöjliga nybörjare såsom mindre värda..

Nybörjare skall erfarna ge suport.. Ge inspiration. uppmuntra.. Inte håna och förlöjliga som fåntrattar som står med en live view med vingliga armar.. Dom flesta använder nog tittgluggen även om du samt andra kanske tror annat...


Sorry jag surnar till.. Men jag avskyr då en del tror dom är förmer och börjar pinka andra på benen samt håna....Speciellt då det är nya som blir måltavlan...

Hoppas verkligen budskapet går fram här tydligt...För detta är sanslöst att se..

Jag som sagt kan bara tänka mig en nybörjare känner då han ser hur hans/hennes typ av systemkameraintreserade läser hur dom som grupp hånas här på forumet inte bara om live view utan även annars då och då... Jag har läst på andra forum hur folk avskyr detta ställe just för det finns en grupp "proffs" som sitter med ybernäsor och vräker på...

Och denna gången gick det väl långt ... Även om det fanns med en skämtgrej på slutet med ironi och humor..... Jag missade den inte.. Men det gör ändå inte hånet mindre samt mindre klumpigt mot nybörjare...
 
och jag vet jag tog i lite onödligt hårt här. Coolade ner mig snabbt... Ber om ursäkt för det.. Men texten får stå kvar för jag blev verkligen sur.. Och texten har relevans även om den är aningen för vass samt att jag överreagerade...

Men alvarligt grabbar i tjejer.. Läs orden och ta min ursäkt för dom lite vassa feelings... Men läs budskapet och inse det är verkligen inte kul eller humor för nybörjaren att se hånfullhet eller föringaden mm...

Mvh
Tobbe..
 
...Men det gör ändå inte hånet mindre samt mindre klumpigt mot nybörjare...


Då ska du läsa vad de skrev till mig när jag för flera år sedan dömde ut samtliga digitala systemkameror just för att de saknade bl a live-view *s*

Nu kommer live-view som en självklarhet i hus efter hus efter hus, någon som tror att det inte kommer i proffshusen så småningom? nä, tänkte väl det. Kamerorna kan fånga rörliga sekvenser och spela in ljud, precis som riktiga digitalkameror alltid har kunnat. Det börjar bli ordning på torpet äntligen.

Självklart kommer någon tillverkare att lyckas kombinera live-view med en riktigt rejäl sökare också. Jag hoppas min D7D håller fram till dess, jag skulle ha oerhört svårt att välja mellan D700 och A350, jag vill ha båda husens fördelar och helst med A900´s snabbhet och känsla.

Antalet pixlar och fullsensor jagar jag inte (än).

Rasar min D7D imorgon så hämtar jag en A700 hos hökaren på hörnet. Det är jag nästan säker på.
 
Hmm.. Jag lider faktiskt inte egentligen ett dugg av den lite mindre sökaren trotts kassa ögon numera såvida jag inte jämför A-B-A-B med bättre tittglugg.... Då märker man det. och då lider man. medans rent praktiskt så fotar man bara och tänker inte på detta egentligen .. Inte jag i alla fall...

Men solklart vore en STOOOR sökare ett plus..Men som i livet får man aldrig vara 100% perfekt.. Inte ens en A300 A350 ..hehe....
 
Hmm.. Jag lider faktiskt inte egentligen ett dugg av den lite mindre sökaren trotts kassa ögon numera såvida jag inte jämför A-B-A-B med bättre tittglugg.... Då märker man det. och då lider man. medans rent praktiskt så fotar man bara och tänker inte på detta egentligen .. Inte jag i alla fall...

Men solklart vore en STOOOR sökare ett plus..Men som i livet får man aldrig vara 100% perfekt.. Inte ens en A300 A350 ..hehe....

Torbjörn hur upplever du upplösningen på skärmen till din 300. Räcker den till när solen skiner.Och du lyfter den tex.högt över huvudet, för att fånga marknadsbesökarna. Ser du ordentligt då.460000 pixlar kommer på många kompakter nu. Våra armar år ju ca.1 meter långa, så kamera tillverkarna skulle förstå att högre upplösning krävs, för att få allra bästa möjlighet att använda skärmsökaren.Hälsn.Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.