Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att börja spekulera - Nya Sony A800

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant..Många modeller blir det om det nu ligger någon sanning i det ryktet..men roligt att Sony är på "hugget" och dom lär behöva någon modell som erbjuder filmfunktion nu när "alla" andra mer eller mindre erbjuder modeller med filmfunktion,,många fnyser åt denna funktion men det är helt klart en användbar funktion som samtidigt lär locka många köpare.
Undrar när efterföljaren till A700 kommer..nyfiken på att se vad den kommer att bjuda på.

Nikon är smarta och vinner kunder med sina redigeringsfunktioner i kameran, och att dom verkar ha bästa jpeg-modulen, som även D3 är begåvad med. Mycket smarta, titta vad unga leker med sina mobiler och ipoder, i bussar och på tågresor. Nu kan dom sitta och greja med sina kameror, förbättra bilderna direkt och visa kompisen. Mycke smarta Nikon. /Bengt.

Ungar släpar inga systemkameror. Dom har sina mobiler med inspelning samt ljud kamera och dator mm.. .. Så detta lär du aldrig börja se som en vanlig företeelse inte att dom släpar en stor skitkamera för visa polarna. Dessutom blev dom rånade på kameran direkt... Så glöm det.....

Ungar släpar inga systemkameror. Dom har sina mobiler med inspelning samt ljud kamera och dator mm.. .. Så detta lär du aldrig börja se som en vanlig företeelse inte att dom släpar en stor skitkamera för visa polarna. Dessutom blev dom rånade på kameran direkt... Så glöm det.....

Okej Torbjörn kanske tog i lite, men 20 åringen Lidingö, östermalm. Nya generationen tror jag tycker om att pilla och greja när möjligheten finns. /Bengt.

Nikon är smarta och vinner kunder med sina redigeringsfunktioner i kameran, och att dom verkar ha bästa jpeg-modulen, som även D3 är begåvad med. Mycket smarta, titta vad unga leker med sina mobiler och ipoder, i bussar och på tågresor. Nu kan dom sitta och greja med sina kameror, förbättra bilderna direkt och visa kompisen. Mycke smarta Nikon. /Bengt.

Jag kan inte i min vildaste fantasi tro, att en ung tonåring skulle vilja köpa en Nikon D3, svindyr och klumpig kamera, när det finns mobiler med 3-5Mp bildhantering, nej. nej!

Lidingö, Östermalm och andra flashiga delar av hufvudstaden, har inte många fotonördar i tonåren, som lägger fantasibelopp på en kamera, segelbåt, sportvagnar och sport är ett sundare liv för stålarna!

Nikon D3 är en 40++ leksak!

Sorry pojkar/flickor och alla andra!

Pratade med svenske chefen för Sonys Alphasektion ang en optik för några veckor sedan. Frågan om andra nyheter kom upp. Jag citerar fritt.

"Det kommer några nyheter i det billigare kamerasegmentet och dessutom optiskt bra gluggar i det lite billigare segmentet typ mellan 2000-5000 spänn, men många tror på en uppdatering av A700. Någon sådan är inte aktuell"

Och så här långt har ju hans utsaga stämt.

Edit: Han tillade att nya sensorer med s k backlitfunktion håller på att utvecklas. Tidsaspekt okänd

Jag kan inte i min vildaste fantasi tro, att en ung tonåring skulle vilja köpa en Nikon D3, svindyr och klumpig kamera, när det finns mobiler med 3-5Mp bildhantering, nej. nej!

Lidingö, Östermalm och andra flashiga delar av hufvudstaden, har inte många fotonördar i tonåren, som lägger fantasibelopp på en kamera, segelbåt, sportvagnar och sport är ett sundare liv för stålarna!

Nikon D3 är en 40++ leksak!

Varför inte??? Handlar väl om vad man är intresserad av o hur mycket man vill/har råd med att lägga på utrustningen..tex finns det många bara här på fs i 20års åldern som har riktigt fina kameror o objektiv

Okej Torbjörn kanske tog i lite, men 20 åringen Lidingö, östermalm. Nya generationen tror jag tycker om att pilla och greja när möjligheten finns. /Bengt.

Jo det stämmer dom gillar pilla med elektroniska saker... Men ungdomar på en buss skulle bli rånade direkt av första gäng som klev på bussen. och det glider runt sådana gäng ...Detta vet förortsungarna från södra sthlm så väl om. Så dom skulle inte utsätta sig för risken ens att skylta med en systemare..... Och garanterar rånades ett Östermalmsglin med dyr kamera än mer säkert.... Jisses.. Verkligheten idag är inte som den varit.. han/hon vore nerslagen och robbad direkt av första gäng som såg kameran...

Till och med folk som inte viftar med sin telefon idag blir ju rånade på både jacka och telefon mm ... och av bara farten nerslagna och ibland lite rispade av kniv också bara för sådant anses ju roligt....

Så att systemkamra med filmfunktion skulle bli en kioskvältare för visa polarna är nog helt uteslutet..

Lennart..

Det vore nog en rätt stor miss av Sony om dom inte kom med nått nytt. Och det sipprar ju redan ut info om A500 och en A550.. På samma sätt som A230 A330 och A380 startade med lite smålurig info...För att nu vara avtäckta på riktigt.

Så vad skall man tro på tro på tro på... ;-)

Jo det stämmer dom gillar pilla med elektroniska saker... Men ungdomar på en buss skulle bli rånade direkt av första gäng som klev på bussen. och det glider runt sådana gäng ...Detta vet förortsungarna från södra sthlm så väl om. Så dom skulle inte utsätta sig för risken ens att skylta med en systemare..... Och garanterar rånades ett Östermalmsglin med dyr kamera än mer säkert.... Jisses.. Verkligheten idag är inte som den varit.. han/hon vore nerslagen och robbad direkt av första gäng som såg kameran...

Till och med folk som inte viftar med sin telefon idag blir ju rånade på både jacka och telefon mm ... och av bara farten nerslagna och ibland lite rispade av kniv också bara för sådant anses ju roligt....

Så att systemkamra med filmfunktion skulle bli en kioskvältare för visa polarna är nog helt uteslutet..

Jag vet inte men riskerna på stan överdrivs av många. Visst är unga killar speciellt en särskilt utsatt riskgrupp och visst har det hårdnat men man ska inte överdriva detta. För många år sedan var jag uppe och lagade en tryckpress på Norrländska Socialdemokraten i Luleå. Den killen som hantlangade åt mig på tryckeriet berättade med stolthet att han just varit i Stockholm (ja på den tiden sa dom faktiskt så även där uppe) och gått över det fruktade Sergels Torg (på dagtid). Ja, och, sa jag lite undrande (för det gör väl de flesta till och från som bor i stan).

Jag har aldrig under dessa år sett några andra råka illa ut på "plattan" än "buset" själva och jag har varit där alla tider på dygnet genom åren. Det mesta är interna uppgörelser. Jag såg faktiskt för några år sedan en kille som höll på att skära av halva örat på en antagonist, men det hör faktiskt till ovanligheterna.

Sen tror jag som Lars att systemkameror nog inte är prio ett utan hamnar långt ner på listan över det man snor av folk på olika sätt. De flesta rånen sker väl i anslutning till där ungdomar uppehåller sig på kvällar och nätter och där de exponeras längre tid som när de väntar på kollektivtrafik som bussar, tåg och tunnelbanor. Kring korvkioskerna på kvällar och nätter händer det även en massa skit när folk står och väntar på sin tur.

Det var bättre

förr, när mina föräldrars granne(som jag bara har fragmentariska minnen av från barndomen) var ung och samlade stenar i förklädet till grabbarna. dom hade en uppgörelse med grannbyn Såtter,
så gick det till på den gamla goda tiden när det inte fanns så mycket att roa sig med på Lördagskvällen.

Va hon kom från? Knutby, föresten vad handlar tråden om?

Detta vet förortsungarna från södra sthlm så väl om.

En sån var jag för ett tag sen. Med dyr kamera. Vill nog ändå påstå att den största risken alltid är att man glömmer grejerna någonstans oavsett hur gammal man är... Känns lite 40-talistiskt att snacka om att dagens ungdom skulle vara annorlunda än den förra, tror nog det är lika samma

Lennart..

Det vore nog en rätt stor miss av Sony om dom inte kom med nått nytt. Och det sipprar ju redan ut info om A500 och en A550.. På samma sätt som A230 A330 och A380 startade med lite smålurig info...För att nu vara avtäckta på riktigt.

Så vad skall man tro på tro på tro på... ;-)

Citerar Afzelius/Wiehe: "vem i hela världen kan man lita på?". Sedan tycker jag alltid det blir ett jäkla pådrag på FS så snart något nytt rykte florerar.

Oavsett kameramärke är det otroligt sällan det blir någon radikal skillnad mellan två generationer kameror. Bra exempel här är Nikon D200 och uppföljaren D300 som inte tillförde något direkt upphetsande i bildkvalitet. Canons efterföljare till 40D, dvs 50D tillförde i princip inte ett skvatt i bildkvalité. Snarast tvärtom.

Citerar Afzelius/Wiehe: "vem i hela världen kan man lita på?". Sedan tycker jag alltid det blir ett jäkla pådrag på FS så snart något nytt rykte florerar.

Oavsett kameramärke är det otroligt sällan det blir någon radikal skillnad mellan två generationer kameror. Bra exempel här är Nikon D200 och uppföljaren D300 som inte tillförde något direkt upphetsande i bildkvalitet. Canons efterföljare till 40D, dvs 50D tillförde i princip inte ett skvatt i bildkvalité. Snarast tvärtom.

A500 och A550 skulle ju /väl troligen bli helt nya kameror (?)... Om dom finns eller kommer finnas..Och det är ju en "spekulationstråd" detta juuuuee.. :)

Och då Nikon är på G med en ersättare till D300 torde det om Sony och Nikon "delar sensor" även fortsättningsvis troligen även A700 få en ersättare inom nån rimlig överskådlig tid...

Men detta är som sagt enbart spekulationer...

Skulle väl vara då om de lanserade en billig "folk FF". Då tror jag de flesta skulle höja åtminstone på ena ögonbrynet.

Sorry pojkar/flickor och alla andra!

Pratade med svenske chefen för Sonys Alphasektion ang en optik för några veckor sedan. Frågan om andra nyheter kom upp. Jag citerar fritt.

"Det kommer några nyheter i det billigare kamerasegmentet och dessutom optiskt bra gluggar i det lite billigare segmentet typ mellan 2000-5000 spänn, men många tror på en uppdatering av A700. Någon sådan är inte aktuell"

Och så här långt har ju hans utsaga stämt.

Edit: Han tillade att nya sensorer med s k backlitfunktion håller på att utvecklas. Tidsaspekt okänd

Han kan ha talat sanning. Ingen ny A700 APS-C utan A700 FF. Ersättare till A700 blir dom nya A500-550. StenÅke och Lars kan vara inne på rätt linje. A700FF tror jag får ca 17Mp kameran behöver bli billigare finns ingen anledning att kruta på för mycket till hugade konsumenter.

Skulle väl vara då om de lanserade en billig "folk FF". Då tror jag de flesta skulle höja åtminstone på ena ögonbrynet.
Dom flesta forum-geeks kanske? :p Inbillar mig att människorna där ute bryr sig mindre om det och mer om att man kan filma och få leendeigenkänning och annat sånt? Man kan väl ha olika saker för olika kunder liksom, tycker Sonys produkter är ganska fina som dom är, alla sticker ut på något vis i sitt respektive segment.

Tror jag skulle vara en mycket vettig satsning. De nya optikerna pekar i annan riktning dock. Aps-c! Det gäller att hålla i gamla fina Minoltagluggar för 24x36. Zeissoptikerna är ju väldigt bra men plånboken skriker av smärta.

Han kan ha talat sanning. Ingen ny A700 APS-C utan A700 FF. Ersättare till A700 blir dom nya A500-550. StenÅke och Lars kan vara inne på rätt linje. A700FF tror jag får ca 17Mp kameran behöver bli billigare finns ingen anledning att kruta på för mycket till hugade konsumenter.

Tvivlar starkt på en "folk FF"...hur skulle spec/prisnivån se ut på en sådan modell för att vara lockande när prestandard kontra pris?? Menar vad skulle man "plocka bort" från A900 för att få fram en "folk FF" som blir riktigt billig/lockande o samtidigt skilljer sig markant från A900:an...hus i plast(utan tätningar) istället för metall men sen då??

men om man tänker att spekulationerna att Sony skall släppa en A1000. Då kunde ju efterträdaren till A700 bli en "nerbantad" a900 som återuppstår som en FF folk-kamera. och den "höjningen" av Semi entusiastsegmentet det innebar skulle ju kunna "förklara varför det kommer en 500 och 550 serie...ovanför startseriekamerorna A230 -A380

Om det nu är så det kommer sådana kameror..Menar A500 A550..

Och vad som talar en aning ändock för att så skulle kunna ske är ju att det behövs nån mer FF kamera att montera den FF optik Sony har börjat jobba fram än enbart en modell av kamera att använda den på i FF segmentet....

Om jag vore Sony´s marknadsdirre hade jag nog satt upp målen åt det hållet i alla fall... Och Carl Z avtalet i ytterligare 5 år till antyder ju att optikfrågan är en het potatis hos Sony. Då gäller det att återbetala så att optikerna har så många kameror som går att säljas till.. Så jag tror rätt hårt på i alla fall en till FF kamera. Och det kan bli A700 efterträdaren ..

Och detta är igen enbart spekulationer ifrån en amatör... :)

Men med tanke på att A900 inte direkt är supersnabb,har avancerad af o fullproppad med andra funtioner mm så undrar jag fortfarande vad det é man mer än metallhuset som man kan banta bort från A900 för att få fram en folk ff...menar om man skall banta ner A900 till låt säga 15000sek då är det inte mycket kamera kvar.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar