Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 vs D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddie Boy

Aktiv medlem
har fundering på att köpa Nikon D90, men D80n är ju nästan lika bra. Skillnaden mellan dom är ju ganska liten, ny Sökare, ny censor på 90n. men vad är det egenligen mer som skiljer?

Behöver få veta, när inte min fotobutik kan ge mej svar om detta. Behöver jag verkligen lägga ut 9000 för D90n när jag kan få D80n för 5490:- cyberphoto.se

-Fredrik
 
Det finns flera trådar som handlar om det här så du kan söka lite sen har ju Kamera&bild lagt ut sitt test av D90 och där nämner de nog skillnaderna

Sen beror det ju på vilket objektiv du ska ha? jag tror det är bättre att du köper en D80 med bra optik som Tamrons 17-50 2,8 eller liknande istället för att lägga ut ett par tusen till för att bara få ett bättre hus och ett 18-55. Kort hellre bra optik och sämre hus än sämre optik och bättre hus :)
 
dom stora skilnaderna är att den har en ny sensor som har mindre brus vid höga iso värden
större iso område bättre af 3d tracking facedetection
Den har live view
Den kan spela in video i hd upplösning 720P
den har bättre serie tagnings 4.5 bps mot 3bps
Damm borttagnings system
större bildskärm 3tum mot 2.5tum
automatisk chromatic aberration korrigering
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.