Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80- hur nöjd är du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helena_S

Medlem
Jag har velat fram och tillbaka ett bra tag gällande digital systemkamera (d80 eller pentax k10d). Båda känns bra i handen och nu vill jag fråga er vad ni tycker om era kameror. Vad är det bästa/sämsta? Skulle du rekommendera den? Finns det bra och hyfsat billiga makroobjektiv?

Tacksam för svar!
 
Den fungerar fantastiskt bra.

Jag hade Olympus innan, men var lite missnöjd med några saker; ingen dedikerat autofokusljus, begränsad dynamiskt omfång, och mindre objektivurval.

Med Nikon D80 förbättrades ovan betydligt.

Men det viktigaste för mig var känslan när jag höll i kameran, både greppet och kvalitetskänslan är svåröverträffad för en kamera <10 000kr.

Pentax är säkert bra också, den har fått många goda vitsord, även om jag inte valde den p g a objektivurvalet.

Jag kan varmt rekomendera D80.
 
Jag är också väldigt nöjd med min D80 (och batterigrepp). Jag körde en D50 innan men det kändes snart att jag ville ha något bättre. Med min D80 har jag aldrig känt så (märkligt nog).

Jag tycker som de flesta att handhavandet är det bästa med kameran. Den har också alla tänkbara finesser man rimligen kan behöva. Bildkvalitén är också god nog för de flesta användningsområden.

Till den har jag bl a Tamrons nära nog klassiska 90mm macro. Ett objektiv med fantastisk bildkvalitet även om handhavandet kunde vara bättre. Det är dock inget större problem vid just macrofotografering. Jag använder det också ibland till porträtt med mycket gott resultat.

Båda kan varmt rekommenderas.

//Patrik
 
Har kikat på de länkarna förr. Problemet är bara att folk tenderar att skriva omdömet när de precis köpt sin kamera. Jag är intresserad av att se hur nöjd man är efter en lite längre tid. Det är först då man hittat alla finuliga finesser och upptäckt bristerna.
 
Jag har haft min D80 i ungefär 6 mån nu och är mycket nöjd. Tidigare hade jag en D50 och det skiljer faktiskt ganska mycket till D80:s fördel. Klart värt uppgraderingen.

Kameran har funkat bra hela tiden, inga problem alls. Mycket bra batteritid, bra känsla, lagom stor och tung även om jag emellanåt funderar på ett batterigrepp. Det är klart att man - pryltokig som man är - blir sugen på att skaffa ännu bättre kamera, man jag inser ändå att den här kommer att duga gott åt mig, länge. Det blir nya objektiv istället om pengarna bränner för mycket i fickan...
 
Helena_S skrev:
Har kikat på de länkarna förr. Problemet är bara att folk tenderar att skriva omdömet när de precis köpt sin kamera. Jag är intresserad av att se hur nöjd man är efter en lite längre tid. Det är först då man hittat alla finuliga finesser och upptäckt bristerna.
Köp och upptäck själv! En enad kritikerkår har höjt denna kamera till skyarna, finns inte så mkt att oroas över, speciellt inte nu när den har sjunkit så sjukt mkt i pris - snacka om prisvärd! Detta är lite som att vara orolig över att köpa en V70, inse att det är bra grejer! :)

Förövrigt så är jag själv en mkt nöjd ägare sedan releasen. Lycka till med ditt köp! :)
 
tomos739 skrev:
Detta är lite som att vara orolig över att köpa en V70, inse att det är bra grejer! :)

Hehe, D80, kamerornas V70...ja, det ligger kanske lite i det. Slitstark, robust och har de funktioner de flesta behöver. Är varken en fräsig Ferrari eller en överdimensionerad, tung men super-tålig Hummer H1, men har ändå både mer under huven och klarar tuffare tag än man kan tro när man ser den :)
 
Jag har haft min D80 i exakt ett år nu.. och efter strax över 46000 exponeringar så kan jag säga att den fortfarande är topnotch!
Har använt den flitigt och den känns fortfarande stabil och lika säker.

Enda jobbiga är efter en groggincident på krogen så går det inte vrida på programväljarratten, förutom med våld.. men det gör inget, jag kör bara manuellt ändå.

Så .. helt klart en toppenkamera.
Har batterigreppet på hela tiden med, bättre grepp då.
 
Att huset saknar bildstabilisering är inte något ni störs över eller? Antar att det innebär att objektiven blir dyrare?
 
Hej!
Har kört med min i snart ett år och är mycket nöjd. Fotar mycket ute både i kyla ned till - 30 och fukt och den har då hittills alltid funkat.
Du får hemskt mycket kamera för pengarna och det som jag gillar bäst är ergonomin och det enkla handhavandet.Du behöver inte gå in i menyerna och böka för att kunna ändra inställningar utan det finns knappar för de flesta funktioner du behöver ställa om vid fotandet.

Det som kanske inte nämts är att du har ett mycket större utbud av beggade objektiv till Nikon än pentax.

Störs ej av att kameran ej har stabilisering inbyggd. Men på mitt 70-300 har jag VR i objektivet.

Mvh

Magnus
 
tomos739 skrev:
Detta är lite som att vara orolig över att köpa en V70, inse att det är bra grejer! :)

Förlåt för denna mkt off topic, men jag kunde inte låta bli:

-----

Eh. No offense men... Volvo gör inga problemfria bilar. Se bara på alla undersökningar från Bilprovningen osv.

Pratade med en bärgare idag och sa att de ofta bärgar Volvo, men vääldigt sällan de japanska märkena, Toyota osv.

Jag tror att man blir mer nöjd med en Nikon än en V70. ;)
 
Helena_S skrev:
Att huset saknar bildstabilisering är inte något ni störs över eller? Antar att det innebär att objektiven blir dyrare?

Det beror iofs på vad man fotar, i mitt fall störs jag sällan av att kameran saknar bildstabilisering. Jag har heller inte VR i något av mina objektiv. Hade jag fotat mer tele så hade jag skaffat ett teleobjektiv med VR, men jag fotar mest mellan vidvinkel och normal, och där går det ju att fota på så linga tider även utan VR att det rörelseoskärpa blir ett större problem än skak, så då är det ju ändå ljusstarkare optik och/eller högre ISO som gäller.

Men det där med objektivpriset för VR-objektiv är lite av en myt. Nu vet jag inte hur det är till Pentax, men till Sony är ofta objektiven dyrare och sämre än motsvarande Canon/Nikon-objektiv med VR, troligtvis för att Canon/Nikon gör större serier.
 
Helena_S skrev:
Att huset saknar bildstabilisering är inte något ni störs över eller? Antar att det innebär att objektiven blir dyrare?

Nej.
Jag har inte bildstabilisering på något av mina objektiv upp till 420mm(300mm + 1.4TC), och det går så bra ändå så.

Eftersom du frågar om makroobjektiv så tänker jag mig att det är det du vill hålla på med? Då har du ingen större nytta av bildstabiliseringen iaf. Köp ett smidigt stativ istället.

Jag har en D200 och funderar på en D80 som "extrahus". Jag säger köp...och så köper du ett Tamron SP 90mm Makro. Det blir inte mer prisvärt så anser jag.

Lycka till!
/H
 
enda aber har väl varit ljusmätningen i matrixläget som inte varit riktigt pålitlig, överexponerar ofta. hade min d80 i 1 år. gillade kameran mycket, lagom stor. hade också en d50 förut men d80n var ett klart lyft. displayen är bra också. jag tror det är en betydligt bättre kamera än pentax men det är framförallt en trosuppfattning :)

har haft 18-200 vr och nu 70-300 vr objektiv. det är ju en bra funktion men jag saknar det inte i kameran. de är ju ganska billiga objektiv också.
 
En annan sak som jag funderat på... Varför har alla nikonägare så mycket blåare himmel på sina foton? Har det med färgåtergivningen att göra eller är det efterbehandligen? Eller beror det på att det helt enkelt är finare väder??
 
Jag har haft min D80 i över ett år nu och blir bara mer och mer nöjd med vad den presterar. Jag har ett Nikon Nikkor IF-ED 400/5.6 vilket är ganska känsligt för skakningar samt ett Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 men man lär sig att hitta strategier för att kompensera för eventuella skakningar, stativ, bönpåse, att ta stöd mot träd osv.

mvh Ricard Sunding
 
snysop skrev:
Förlåt för denna mkt off topic, men jag kunde inte låta bli:

-----

Eh. No offense men... Volvo gör inga problemfria bilar. Se bara på alla undersökningar från Bilprovningen osv.

Pratade med en bärgare idag och sa att de ofta bärgar Volvo, men vääldigt sällan de japanska märkena, Toyota osv.

Jag tror att man blir mer nöjd med en Nikon än en V70. ;)
Underbar tolkning av in mitt inlägg.................eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.