Annons

D80- hur nöjd är du?

Produkter
(logga in för att koppla)
paul innergård skrev:
Jag ser fortfarande inge direkta fördelar jämfört med ex D200 där kameran drar ut ett batteri i taget, men bägge batterierna sitter i greppet.

Jag vet inte om det går på D300 men på K10D kan man ju byta ett batteri utan att för den delen bli strömlös.. På D200 följer väl båda med ut om du ska byta?
Jag kan se fördeler i båda systemen men föredrar nog ändå Nikons senaste variant.
 
Fredrik_Hansson skrev:
Jag vet inte om det går på D300 men på K10D kan man ju byta ett batteri utan att för den delen bli strömlös.. På D200 följer väl båda med ut om du ska byta?
Jag kan se fördeler i båda systemen men föredrar nog ändå Nikons senaste variant.
På D200 kan man köra på enbart ena batteriet. Men det kanske trots allt handlar om att få ner volymen på batterigreppen. Storleken på greppen har hittills varit besvärande.
 
paul innergård skrev:
På D200 kan man köra på enbart ena batteriet. Men det kanske trots allt handlar om att få ner volymen på batterigreppen. Storleken på greppen har hittills varit besvärande.

Jo att man kan köra ett åt gången är jag med på. Men när det ena är slut, hur gör man då? Kan du byta ett batteri utan att stänga av kameran?

Volymen är nog oxå en viktig del i det hela. Det borde få plats en hel del fler grepp/pall vid frakten..
 
Helena_S skrev:
Jag har velat fram och tillbaka ett bra tag gällande digital systemkamera (d80 eller pentax k10d). Båda känns bra i handen och nu vill jag fråga er vad ni tycker om era kameror. Vad är det bästa/sämsta? Skulle du rekommendera den? Finns det bra och hyfsat billiga makroobjektiv?

Tacksam för svar!

Jag gillar D80.
Hade en D100 förut som jag aldrig riktigt gillade bilresultatet av.
Där har jag inga problem med D80.
Har då kört med samma objektiv med båda.

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av den andra kameran du tar upp så kan jag inte säga något om den:
Men D80 samt att jag batterigreppet trivs jag med bra.
Mvh/-Anders
 
Fredrik_Hansson skrev:
Jo att man kan köra ett åt gången är jag med på. Men när det ena är slut, hur gör man då? Kan du byta ett batteri utan att stänga av kameran?

Volymen är nog oxå en viktig del i det hela. Det borde få plats en hel del fler grepp/pall vid frakten..
Jag förstår inte frågan. Varför skulle man behöva ha kameran i on-läge när man byter batteri. Du kan ju knappast fota under tiden.
 
Ang. att nikon har bättre objektiv en pentax. Skulle jag vilja säja att pentax har tillräckligt bra optik för en amatör. Som amatör så har man ju oftast en begränsad summa pengar att handla för. får man då några tusen kr billigare objektiv så kan du istället kosta på dig ett bättre. Alltså köpa ett bättre objektiv en du skulle fått hos nikon då du var tvungen att betala för vr.

// Erik
 
Wupi skrev:
Ang. att nikon har bättre objektiv en pentax. Skulle jag vilja säja att pentax har tillräckligt bra optik för en amatör. Som amatör så har man ju oftast en begränsad summa pengar att handla för. får man då några tusen kr billigare objektiv så kan du istället kosta på dig ett bättre. Alltså köpa ett bättre objektiv en du skulle fått hos nikon då du var tvungen att betala för vr.

// Erik

Å andra sidan är det säkert bättre andrahandsvärde på Nikongluggarna än på Pentax!
 
paul innergård skrev:
Jag förstår inte frågan. Varför skulle man behöva ha kameran i on-läge när man byter batteri. Du kan ju knappast fota under tiden.

Om det i ögonblicket du håller på att byta batterier i D200 dyker upp något, missar du det om du inte har ström i kameran.. Mer lättförstått?? I K10D kan du fortsätta fota när du byter batteriet i greppet..
 
tomos739 skrev:
Underbar tolkning av in mitt inlägg.................eller?

Att jämföra Nikon med ett bilmärke som inte är känt för _helt_ bekymmersfria bilar i en tråd som handlar om "hur nöjd är du med din D80" kan inte vara annat än lustigt. Är du Pentaxian eller? ;)
 
Linjer/mm eller väderoberoende

Jag är ingen användare av vare sig Nikon eller Pentax men vill ändå ge ett bidrag till diskussionen.
Valet kamerorna emellan tycks bero på var (vad), var man skall använda dem (till)
Fotograferar man med lågskorna på – tycks valet inte spela någon större roll. Där får nog ergonomi/handhavande, egen erfarenhet, tycke och smak avgöra.
Om plattformen däremot är vandrarkängor, kajak, skidor, båtdäck etc. framstår Pentaxen vara det självklara valet. Att jämföra, bildkvalitéer etc dem emellan. känns ganska oviktigt i sammanhanget om den ena kameran har inbyggd bildstabilisering och är vädertätad.

Det diskuteras väldigt mkt om bildkvalité upplösning/pixlar/etc. Självklart väldigt viktigt att kameran återger motivet utan allt för mycket förvanskning, men hur relevant är det i det här fallet då dessa båda kameror med all säkerhet har sådan prestanda att gemene man knappast skulle kunna avgöra med vilken kamera en bild var tagen, ens om resp. bild låg bredvid varandra! Man kan ju efter en del bildgranskande här på fs, iskallt (!) konstatera att bildkvalitén inte har så väldigt mycket med kamerans prestanda att göra…;-).

Det diskuteras även mycket om någon kameras tillbehörs/objektivutbud. Säkert har Nikon ett större utbud men hittar man verkligen inte ”sitt” objektiv hos Pentax? Själv använder jag endast en normalzoom och önskar mig motsvarande för vidvinkel och tele samt en teleförlängare. Kanske på sikt ett macro och någon mellanring. Jag förmodar att jag finner det jag behöver hos de flesta kameratillverkare men skulle nog tipsa om en ”kommer nog att investera i lista” och jämföra totalkostnaden fabrikaten emellan.
Bildstabilisering tycks ju vara en synnerligen användbar finess för frihandsfotografen men att behöva betala för det på resp. objektiv känns väldigt fel om man kan få det i kamerahuset.
Har man däremot tillgång till gamla objektiv eller vill ta del av beg. marknaden bör man ju även beakta vilken kompabilitet som kameran kan erbjuda.
Utan att ha haft tillfälle att jämföra ergonomi och användbarhet framstår Pentaxen som det självklara valet, i alla fall för mitt behov.//Leif
 
Fredrik_Hansson skrev:
Om det i ögonblicket du håller på att byta batterier i D200 dyker upp något, missar du det om du inte har ström i kameran.. Mer lättförstått?? I K10D kan du fortsätta fota när du byter batteriet i greppet..
Kanske viktigt för somliga men knappast för de flesta. Mig veterligen finns det ingen kamera i D2 eller Canons 1D-serie som har den funktionen så det känns verkligen som ett påhittat behov.
 
paul innergård skrev:
Kanske viktigt för somliga men knappast för de flesta. Mig veterligen finns det ingen kamera i D2 eller Canons 1D-serie som har den funktionen så det känns verkligen som ett påhittat behov.

Så bara för att en funktion inte finns i kameran så finns inte behovet? Du hade inte gjort dig som produktutveklare iallafall. :)

De finns ganska många funktioner i kameror som är mer eller mindre viktiga för olika personer. Men visst, håll dig till D200 om det känns viktigt för dig att kamerahuset inte har något batteri i sig..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.