ANNONS
Annons

D80- hur nöjd är du?

Produkter
(logga in för att koppla)
idiom skrev:
enda aber har väl varit ljusmätningen i matrixläget som inte varit riktigt pålitlig, överexponerar ofta.

Upplevde också ofta detta som ett problem i början, och det kan nog vara ett problem om man fotar jpeg, men fotar man raw så brukar det ändå gå att få ut detaljer ur högdagrarna, det är bara att sänka exponeringen lite i efterhand (och samtidigt få lite mindre brus) i de allra flesta fall. Men är man paranoid över förlorade detaljer i högdagrarna eller fotar i jpeg så funkar det med 1/3-2/3 stegs exponeringskompensation som standardinställning.

snysop skrev:
Förlåt för denna mkt off topic, men jag kunde inte låta bli:

-----

Eh. No offense men... Volvo gör inga problemfria bilar. Se bara på alla undersökningar från Bilprovningen osv.

Pratade med en bärgare idag och sa att de ofta bärgar Volvo, men vääldigt sällan de japanska märkena, Toyota osv.

Jag tror att man blir mer nöjd med en Nikon än en V70. ;)

Ja där ser du ju ! D80 är ju Japansk, fast tillverkad i Thailand.
V70 är Svensk, men tillverkad i Holland

Äger f.ö. både V70 och D80. Fina grejor ! Men nu ska jag sälja min D80

Pentax K10D är egentligen ett segment över D80, snarare jämförbar med D200. Pentax-kameran är robustare, samt tätad mot fukt och damm. Bildkvalitetsmässigt är det nog jämnt skägg. Nikons system är som sagt större, men vid direkt jämförelse håller nog jag K10D som ett finare kamerahus. IS i huset ser nog jag som en rätt stor fördel. Jag skulle trots allt själv gå på en Nikonmodell om jag var i din situation. De har ett större utbud och kommer vara en trygg aktör på DSLR-marknaden i många år framöver. Jag är mer osäker på Pentax existens, tror att de snart blir utkonkurrerade av Nikon, Sony och Canon.

jag är också en otroligt nöjd D80-ägare som har haft min kamera i snart ett år. Jag skulle aldrig välja Pentax istället för Nikon pga flera saker:

1, objektiv och tillbehörsutbud.
2, ergonomi
3, Kapacitet att få fram nya produkter

Nikon har väldigt mycket fler objektiv än Pentax, som dessutom över lag är bättre. Ergonomin är så klart subjektiv, men håll i båda så tror jag du håller med mig och de flesta andra att Nikon är "bäst i klassen". Nikon spottar ur sig nya kameror oftare och även objektiv. Nu har Nikon, t.ex släppt både D3 med FF och D300. Även om dessa inte är aktuella kameror för dig så betyder ändå den högre utvecklingstakten hos Nikon att de får ut nya förbättrade produkter oftare vilket gagnar oss konsumenter.

Om Pentaxfolket lockar med VR i huset så kan jag trösta med att Nikon har släppt VR till och med i sin billigaste instegsoptik vilket dessutom bara har givit prishöjningar på runt 500 spänn :) Jag vet inte hur många fler argument det finns att välja Nikon, men jag kan fylla på med fler om jag orkar senare ;)

-big kahuna- skrev:
jag är också en otroligt nöjd D80-ägare som har haft min kamera i snart ett år. Jag skulle aldrig välja Pentax istället för Nikon pga flera saker:

1, objektiv och tillbehörsutbud.
2, ergonomi
3, Kapacitet att få fram nya produkter

Nikon har väldigt mycket fler objektiv än Pentax, som dessutom över lag är bättre. Ergonomin är så klart subjektiv, men håll i båda så tror jag du håller med mig och de flesta andra att Nikon är "bäst i klassen". Nikon spottar ur sig nya kameror oftare och även objektiv. Nu har Nikon, t.ex släppt både D3 med FF och D300. Även om dessa inte är aktuella kameror för dig så betyder ändå den högre utvecklingstakten hos Nikon att de får ut nya förbättrade produkter oftare vilket gagnar oss konsumenter.

Om Pentaxfolket lockar med VR i huset så kan jag trösta med att Nikon har släppt VR till och med i sin billigaste instegsoptik vilket dessutom bara har givit prishöjningar på runt 500 spänn :) Jag vet inte hur många fler argument det finns att välja Nikon, men jag kan fylla på med fler om jag orkar senare ;)
De 500 kr är naturligtvis i relation till objektivets pris från början. Om du tar en Canonglugg ex 70-200 2,8 så är den nästan 6000 kr dyrare för modellen med IS. IS är rätt dyrtså länge det sitter i optiken och man gör sig nog en rätt fin hacka på oss konsumenter som väljer VR/IS-optik. Jag tror att AS i huset ändå är ett rätt starkt argument, det ger ju AS även med Pentax äldre manuella gluggar. Pentax liksom Nikon är bakåtkompatibla. Undrar om inte kompabiliteten bakåt är mer begränsad på D80 än på K10D. Vad beträffar ergonomin så är den utmärkt på Pentax K10D. För egen del tycker jag att det enda argument som håller för Nikons räkning är att de har ett betydligt större utbud. Dessutom är Nikons Blixtljusmätning mycket bra. Hur Pentax blixtar uppför sig vet jag inte.

Nikons bildstabiliserare tycker jag inte är så dyra, men det är ju inga 2.8:eek:r iofs

18-200 VR kostar ca 6000
70-300 VR kostar ca 5000, (skillnad ca 1000)
18-55 VR kostar ca 2000, skillnad ca 1000 mot utan vr

snysop skrev:
Förlåt för denna mkt off topic, men jag kunde inte låta bli:

-----

Eh. No offense men... Volvo gör inga problemfria bilar. Se bara på alla undersökningar från Bilprovningen osv.

Pratade med en bärgare idag och sa att de ofta bärgar Volvo, men vääldigt sällan de japanska märkena, Toyota osv.

Jag tror att man blir mer nöjd med en Nikon än en V70. ;)

Men det är inte mycket fel på gamla V70, däremot V50 och XC90....:)

Adam

paul innergård skrev:
Pentax K10D är egentligen ett segment över D80, snarare jämförbar med D200. Pentax-kameran är robustare, samt tätad mot fukt och damm. Bildkvalitetsmässigt är det nog jämnt skägg. Nikons system är som sagt större, men vid direkt jämförelse håller nog jag K10D som ett finare kamerahus. IS i huset ser nog jag som en rätt stor fördel. Jag skulle trots allt själv gå på en Nikonmodell om jag var i din situation. De har ett större utbud och kommer vara en trygg aktör på DSLR-marknaden i många år framöver. Jag är mer osäker på Pentax existens, tror att de snart blir utkonkurrerade av Nikon, Sony och Canon.

Det enda som höjer K10D över D80 är väderskyddet, - hur många av er nöjda D80 har haft problem med fukt, och visst har en del av er använt kameran i busväder?

Ljusmätning
Jpeg kvalitet
Exponering
Blixsystemet
Batterikapacitet
Menysystem
Objektivsortiment

Allt är till Nikons fördel.

Hälsningar

Adam

Tyckaren skrev:

Det enda som höjer K10D över D80 är väderskyddet, - hur många av er nöjda D80 har haft problem med fukt, och visst har en del av er använt kameran i busväder?

Ljusmätning
Jpeg kvalitet
Exponering
Blixsystemet
Batterikapacitet
Menysystem
Objektivsortiment

Allt är till Nikons fördel.

Hälsningar

Adam
Nu fuskade du lite grann. Exponering och ljusmätning är väl samma sak. Batterikapacitet, objektivsortiment och blixt är tveklöst bättre hos Nikon. Ljusmätning brukar man som regel lära sig hur ens kamera fungerar, precis som menysystemet. Sen tycker jag inte man skall nonchalera väderskyddet även om D80 står pall för en del så känns det tryggt med väderskyddade kameror. Jag menar att bortsett ifrån snabbheten skulle det nästan inte finnas någon anledning att köpa en D200 istället för en D80 med det resonemanget. En riktigt idiotisk grej med K10D är att man måste skruva bort batterigreppet varje gång man skall byta batteri eftersom kameran använder sig av det ordinarie batteriutrymmet även när greppet är monterat. Undrar hur Pentax tänkte där, synd med tanke på att greppet i övrigt är välgjort.

idiom skrev:
Nikons bildstabiliserare tycker jag inte är så dyra, men det är ju inga 2.8:eek:r iofs

18-200 VR kostar ca 6000
70-300 VR kostar ca 5000, (skillnad ca 1000)
18-55 VR kostar ca 2000, skillnad ca 1000 mot utan vr
Jag tar en liknelse som jag vet att du och alla andra killar förstår. Räkna om mellanskillnaden i antal flaskor/burkar öl så förstår du att pengarna kan användas till annat nyttigt.

Vad är det för nyttigt med öl? Konstiga argument du kommer med. Menar du alltså att 1000:- är mycket? Ok, det argumentet kan jag köpa.

Pentax huset är ju också betydligt billigare, så prismässigt kanske det är en vinnare, känner dock inte till priser på objektiven.

Bakåtkompabiliteten med D80 är sämre än hos D200 vad jag vet, så den kanske är sämre än hos Pentax också?

paul innergård skrev:
Jag tar en liknelse som jag vet att du och alla andra killar förstår. Räkna om mellanskillnaden i antal flaskor/burkar öl så förstår du att pengarna kan användas till annat nyttigt.

Visst, VR i huset blir antagligen biligare, särskilt om man äger många objektiv. Men VR är ju knappast allt när det gäller val av objektiv, det klart viktigaste för mig är den optiska kvalit'en, brännvidd etc. och där har pentax inte en chans, man kan vända på det och säga att jag gladerligen betalar lite mer för Nikons överlägsna utbud.

Sen finns det ju tester som visar (om jag nu inte minns helt fel) att D80 både har högre upplösning och mindre moiré än K10D. Blixtautomatik och ljusmätnng är redan nämnt.

Och hur många som sagt har saknat vädertätning p åsin D80? Visst det är jättebra och jag skulle gärna se det i min kamera, men jag tror det är en gång under det gångna året som jag överraskats av dåligt väder och känt att vädertätning skulle varit bra, men då ställs samma krav på optiken...

paul innergård skrev:
En riktigt idiotisk grej med K10D är att man måste skruva bort batterigreppet varje gång man skall byta batteri eftersom kameran använder sig av det ordinarie batteriutrymmet även när greppet är monterat. Undrar hur Pentax tänkte där, synd med tanke på att greppet i övrigt är välgjort.

Lika idiotiskt som Nikons senaste grepp till D300 då..? Jag själv tycker det är smartare lösning.

-big kahuna- skrev:
Och hur många som sagt har saknat vädertätning p åsin D80?

När jag valde mellan D80 och D200 så var det just vädertätning som jag funderade på för D200:ans skull, men valde D80.

Kan nog ändå säga att jag saknar vädertätning (dock inte tillräckligt för att byta upp mig). Inte för det att D80:n inte pallar det regn (och det är en del) som den utsatts för, men för att det hade kännts lite tryggare när jag står där i regnet med kameran framme...kan kännas lite nervöst ibland.

Men som sagt, hittills har den pallat för allt regn...och det gjorde min förra kamera (D50) också.

Fredrik_Hansson skrev:
Lika idiotiskt som Nikons senaste grepp till D300 då..? Jag själv tycker det är smartare lösning.
Inget konfliktsökande bara en undran. Varför tycker du att det är en smart lösning. Jag skulle irriteras över att behöva skruva av och på greppet ideligen. Jag tror att Pentaxkameran går att köra på enbart batterigreppets batteri, men det verkar ju lönlöst med tanke på att den ökade kapaciteten försvinner då. Men är de verkligen så på D300 också.

På D300 kan du i menyn välja vilket batteri som kameran ska använda först.
Alltså kan du, om du har 3 batterier ha ett på laddning. fota med det lätt utbytbara i greppet och byta det när det tar slut, samt ha det i kameran som reserv.

Du ser dessutom i menyn hur mycket som är förbrukat på varje batteri.

Jag håller det för en bra lösning, men smaken varierar...:)

paul innergård skrev:
Inget konfliktsökande bara en undran. Varför tycker du att det är en smart lösning. Jag skulle irriteras över att behöva skruva av och på greppet ideligen. Jag tror att Pentaxkameran går att köra på enbart batterigreppets batteri, men det verkar ju lönlöst med tanke på att den ökade kapaciteten försvinner då. Men är de verkligen så på D300 också.

Då skiter vi i konflikten.. :) På K10D kan man välja mellan att låta kameran dra ur strömmen jämnt ur båda batterierna, ta huset först eller greppet först. Kör man greppet först fortsätter kameran automatiskt till batteriet i huset när det i greppet är slut och man kan byta till ett nytt fräscht i greppet när man vill, får tid eller stunden tillåter utan att vara utan ström någon gång. Jag själv körde iofs på att låta kameran dra ur båda jämnt..

På D300 kan man välja mellan att låta kameran dra ur batteriet i huset eller greppet. Jag har ännu inget grepp till D300:an så på den kameran har jag inte testat funktionen..

Jag ser fortfarande inge direkta fördelar jämfört med ex D200 där kameran drar ut ett batteri i taget, men bägge batterierna sitter i greppet. En fördel iofs, att man på det viset kan göra greppen något smäckrare. men titta på batteriet till ID Mark III. Ett förhållandevis litet batteri som räcker i evigheter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar