Annons

D80 eller D200

Produkter
(logga in för att koppla)

JOhlsson

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har köpt en D80 men efter att ha läst lite här och där så många som är i valet blir rekommenderade D200. Jag har ju såklart själv också funderat och även pratat med Nikons säljare angående skillnaderna mellan dessa modeller.

Mitt intresse (dock relativt grön ännu) finns och även pengarna.

Så hjälp mig med vad som är de direkta skillnaderna och eventuella anledningar till att byta upp sig. Gärna för och emot.

Tacksam för svar
Johan
 
Okej, ursäkta min iver. Ska läsa igenom dem och sen eventuellt återkomma om något är oklart.

Johan ;)
 
Det korta sammanfattade svaret:

D200 är en fantastisk design, i stort sett ett proffshus. Svåröverträffad i känsla. Ger dock sämre bilder direkt ur kameran; mer brus, sämre skärpa och sämre vitbalans. Kräver alltså mer av fotografen. Har man tid och kunskap och värdesätter känslan i huset är det rätt val.

D80 är en mer behändig kamera som ger bra bilder enklare.
 
Jag köpte en D80, hade den i tre månader, och bytte till D200. Varför?

+ vädertålig
+ mer gedigen
+ AF inställningsmöjligheter
++ AF-reglage på huset
++ separat knapp för ISO
++ separat knapp för WB
++ matris-mätningen är bättre
++ multiväljaren mycket bättre och lättare att använda
++ mer information, speciellt iso, i sökaren

D200 är något brusigare, jag har ställt ner auto-iso-max till 800. Annars tycker jag nog att den producerar väl så bra jpeg som D80.

Men minns en sak! Du tar inte bättre bilder med D200. Jag missade bilder ibland med D80, men inte så att jag var tvungen att byta. Det var bara en massa småsaker som retade mig hela tiden, och det var inte roligt längre. Så känn efter om det är något du inte gillar med din utrustning och byt i så fall, inte för att andra tycker nåt.

Kalle
 
Som relativt grön själv som jag också är så måste jag säga att Nikon D80 är kanon! Den är lätt att hantera och tar i mina ögon mkt bra bilder.

Jag vill själv vara den som tar bilderna i snabb följd just där jag vill ta de så jag använder aldrig 5bild/sek då sånt finns på någon kamera. D80 är lätt att ta actionbilder med.

Så jag kan i alla fall avrmt rekomendera just D80.
 
Tack för svaren.
Det slutar med att jag behåller min D80 och lägger ev. pengar på optik och dylikt.

Kommer köra med D80:an något år tills jag blivit varm i kläderna med foto i största allmänhet. Sen får vi se om jag verkligen behöver uppgradera mig till något snabbare/bättre.
Jag kommer säkert någongång sakna 5 bilder/sek men min sambo som inte riktigt delar mitt intresse uppskattar säker att hon kan använda den med full automatik.

Mvh Johan
 
JOhlsson skrev:
Tack för svaren.
Det slutar med att jag behåller min D80 och lägger ev. pengar på optik och dylikt.

Kommer köra med D80:an något år tills jag blivit varm i kläderna med foto i största allmänhet. Sen får vi se om jag verkligen behöver uppgradera mig till något snabbare/bättre.
Jag kommer säkert någongång sakna 5 bilder/sek men min sambo som inte riktigt delar mitt intresse uppskattar säker att hon kan använda den med full automatik.

Mvh Johan

Det gör du rätt i! Det skiljer för lite. När en eventuell D300 kommer så kommer nog skildnaden kamerorna emellan att vara avsevärt större. Det blir mkt roligare då.

/K
 
Byta D80 till D200= Korkat :)

Ett effektivare sätt att förstöra pengar finns nog inte (elda upp dem?). D80 är ruskigt bra och räcker till för nästan alla fotografer.

Om man fotar enbart bilsport eller likn. där hastigheten är avgörande kanske det kan vara värt det annars är ävne D80 en underbar kamera som tar fantastiska bilder. Att köpa en bättre glugg för pengarna kommer att ge 10ggr mer för 99.9% av alla fotografer :)

mvh

Martin
 
Re: Byta D80 till D200= Korkat :)

Norfen skrev:
Ett effektivare sätt att förstöra pengar finns nog inte (elda upp dem?). D80 är ruskigt bra och räcker till för nästan alla fotografer.

Jag bytte från D80 till D200 efter tre månader. D80 är en bra kamera och om man inte vet varför man ska byta, så är det onödigt. Men om man har upptäckt varför man vill byta är det väl upp till var och en att göra bedömningen om pengarna är väl spenderade eller inte. Jag gillar inte riktigt att bli kallad korkad...

Kalle
 
Känslan!!

Hej
Jag har precis bytt märke, från Minolta till ...
ja det var inte lätt!
En av de allra viktigaste detaljerna vid val av kamera skulle jag vilja säga är KÄNSLAN! Visst, har man aldrig hållt i en kamera innan så kanske det kan vara svårt at bedömma vad som "passar". Teknikst sett så tror jag inte att många kan se skillnad på bilder tagna med olika kameror, med likvärdig optik!!
Stod själv i valet ang D80 - D200, Allt talade till D200's fördel, dock, valde jag D80 av ekonomiska skäl ( hade jag haft råd, hade det blivit D200). Nu efter att par veckors fotande så börjar jag vänja mig vid min nya kamera/optik.
Så när man skall välja, åk till handlaren, be om de ex du vill titta på och TESTA!!
Mvh Patrik
 
Re: Re: Byta D80 till D200= Korkat :)

karlstorck skrev:
Jag gillar inte riktigt att bli kallad korkad...

Kalle

Du ska nog inte ta det så personligt. Man kan mena korkat på många olika sätt. Rent ekonomiskt så är det nog för de allra flesta rent ut sagt korkat att byta. Håller med en tidigare skribent att för 99,9% av alla fotografer så räcker nog D80 alldeses utmärkt.

Men det finns andra själ som är nog så relevanta, Känsla, smak eller varför inte bara extravagans. Folk köper BMW och Mercedes när det finns Kia. Prada och Boss när det finns kläder på Coop forum eller KappAhl.....Själv använder jag en D2X och det var ett alldeles utomordentligt korkat köp rent ekonomiskt men jag vill inte byta för allt smör i småland :) Kunde kanske tidigare, med lite (mycket!) god vilja, motivera mitt val av kamera när jag levde av fotorafin men inte numera när jag endast gör det "vid sidan om".

Har du pengarna och anser att du vill bara ha den där kameran....Köp den för guds skull. Tro bara inte att den kommer att revolutionera ditt fotograferande rent bildmässigt.

I och för sig kan det påverka även dina bilder. För mig så har min fotografi utvecklats stegvis och oftast i och med att jag bytt utrustning. Det har helt enkelt blivit roligare och roligare att plåta med bättre utrustning. I och med detta så har mitt kunnande och och kanske än viktigare intresset för bilder ökat steg för steg.

Man ska inte alltid följa hjärnan. Fotografi är i mångt och mycket en konstform, där det gäller att följa magkänslan för vad som är bra....
 
Re: Re: Re: Byta D80 till D200= Korkat :)

Mankan G skrev:
Du ska nog inte ta det så personligt. Man kan mena korkat på många olika sätt. Rent ekonomiskt så är det nog för de allra flesta rent ut sagt korkat att byta. Håller med en tidigare skribent att för 99,9% av alla fotografer så räcker nog D80 alldeses utmärkt.

Men det finns andra själ som är nog så relevanta, Känsla, smak eller varför inte bara extravagans. Folk köper BMW och Mercedes när det finns Kia. Prada och Boss när det finns kläder på Coop forum eller KappAhl.....Själv använder jag en D2X och det var ett alldeles utomordentligt korkat köp rent ekonomiskt men jag vill inte byta för allt smör i småland :) Kunde kanske tidigare, med lite (mycket!) god vilja, motivera mitt val av kamera när jag levde av fotorafin men inte numera när jag endast gör det "vid sidan om".

Har du pengarna och anser att du vill bara ha den där kameran....Köp den för guds skull. Tro bara inte att den kommer att revolutionera ditt fotograferande rent bildmässigt.

I och för sig kan det påverka även dina bilder. För mig så har min fotografi utvecklats stegvis och oftast i och med att jag bytt utrustning. Det har helt enkelt blivit roligare och roligare att plåta med bättre utrustning. I och med detta så har mitt kunnande och och kanske än viktigare intresset för bilder ökat steg för steg.

Man ska inte alltid följa hjärnan. Fotografi är i mångt och mycket en konstform, där det gäller att följa magkänslan för vad som är bra....



Jag tog det inte ett dugg personligt, eftersom ingen hade påstått nåt om min person. Däremot vände jag mig, med viss emfas, mot det alldeles för generella resonemanget. Det är inte korkat att lägga pengarna emellan för att gå från en D80 till en D200. Inte om du uppskattar skillnaden. Låt var och en göra sina bedömningar. Jag gör mina, och om man vill ha råd frågar man här, och så får man motiverade svar, tycker jag.

Att man inte tar bättre bilder med en dyrare kamera var för övrigt jag den förste att påpeka i denna tråd.

mvh
Kalle
 
Förlåt

menade inte något illa, självklart är det så att om man själv kommer fram till att en D200 är det bästa köpet för mig så är det så.

Men nu tänkte jag att tråden skulle fungera som rådgivande åt folk som inte vet om de skall byta upp. Om man inte vet varför man skall byta vidhåller jag att det är korkat att genomföra det :)

mvh

martin
 
Det håller jag med om :) Det kan vi ta i hand på! Vilket är exakt vad jag skrev i mitt första inlägg, sista stycket.

Kalle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.