Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000

För er som inte hänger så ofta på dpreviews forum kan jag rekomendera denna tråd. Jag refererade förut till en snubbe som skrev om AF-ON tekniken, här presenterar han hur han gör för att få skarpa bilder med D7000 och lite PP.

D7000 är en riktigt kapabel kamera!

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1034&thread=37189715

varför krångla till det , han skriver inte heller vilken modell han använder för att räkna ner/reducera bildfilernas storlek.
 
Han gör märkliga steg och utgår från NX utan att deklarera vilken metod han använder för att reducera bildstorleken , han går från 1500 till 1200px varför? varför skärpning i näst sista ledet och sedan åter räkna ner bilden och utan att deklarera vilken metod han använder.
se svar i texten nedan,


13-Do all PP and only at the end, change for srgb color space and save as jpeg best quality
14- resize for web:
Svar ; han kan exv använda save for webb i PS direkt och bestämma s-rgb och bilden konverteras automatiskt till s-rgb från adobe rgb

a- change biggest side to 2500 pixels
Svar: jaha och med vilken metod?

b- apply 30/3/0 unsharp mask in nx2
Svar : OK en uppskärpning som gör bilden klarare

c- change biggest side again to 1500 pixels
Svar: varför?

d- apply unsharp mask in nx2 25/2/0
Svar en skärpning till ? För bildstorleken?

e- final size on biggest side to 1200 or 800 pixels and save for web at 85% quality jpeg.

Svar och en nerräkning till med en redan skärpt bild utan att tala om vilken metod han använder, Bikubik?närmaste granne? etc och utan slutskärpning för 1200 px bredd.
 
Senast ändrad:
Nu vet jag inte riktigt vad en het pixel är, men jag antar att det är det min D7000 också har.
För när jag kollar i Live view, så ser jag ett par ilskna röda och blå punkter.
Dock verkar det som de inte syns på korten, har kollat i datorn men inte kunna se dem.

Är detta heta pixlar eller något annat? Du kanske hade fel på bilden när när den var tagen?



Jag upptäckte en död pixel på min D7000 redan när jag packat upp den. Dock på LCD:n. Inget som påverkar bilderna. Dock hade jag en sedan tidigare på D80 och tänker denna gång inte acceptera att leva med det på en till kamera. Lämnade tillbaka till mediamarkt som fick nikon att lova att de skulle byta skärmen. Idag kom kameran tillbaka. Pixeln var borta, men ersatt av en ny på ett annat ställe på skärmen. Har dock blivit lovad ett annat exemplar. Tyvärr verkar detta vara något som Nikon dras med (och jag verkar alltid bli drabbad). Älskar Nikon i alla andra avseenden.
 
Ojoj nu blir jag lite förvirrad av alla "konstiga" termer så jag går på magkänsla, jag är inte ute efter värstingkamera utan en som kan ersätta min d60 så jag gissar att jag blir nöjd!
 
Enda orsaken till att inte ha en värstingkamera är att man inte har råd med en, inte att man inte behöver en eller inte kan hantera den.

Alla borde ha en värstingkamera :)
 
Enda orsaken till att inte ha en värstingkamera är att man inte har råd med en, inte att man inte behöver en eller inte kan hantera den.

Alla borde ha en värstingkamera :)

Det finns ingen vedertagen definition på "värstingkamera".

Grunderna för människors val av kamera är högst individuella och varierande.
 
Nej, inte alls. D7000 är inte bäst på något och utmärker sig inte.

Påstår du på fullt allvar att D7000 inte utmärker sig?

Det är ju en kamera som på flera områden spöar kameror som är dubbelt så dyra och som folk på fullt allvar jämför rakt av med kameror om är flera hack ovanför den i modellserierna. Det kom åtskilliga tester av canonfanboys som var stolta över att 7D inte var sämre än den på alla områden, det var en kamera som kostade 6-7000 kr mer när den lanserades och som egentligen inte alls borde jämföras med D7000.

Vad gäller dynamiskt omfång ska den visst vara i klass med en FX-kamera och inte långt efter i hög-ISO brus heller. Det är alltså en kamera som ersätter högst medelmåttiga D90 nästan utan att öka introduktionspriset.

Perspekiv, Tore. Perspektiv
 
Påstår du på fullt allvar att D7000 inte utmärker sig?

Det är ju en kamera som på flera områden spöar kameror som är dubbelt så dyra och som folk på fullt allvar jämför rakt av med kameror om är flera hack ovanför den i modellserierna. Det kom åtskilliga tester av canonfanboys som var stolta över att 7D inte var sämre än den på alla områden, det var en kamera som kostade 6-7000 kr mer när den lanserades och som egentligen inte alls borde jämföras med D7000.

Vad gäller dynamiskt omfång ska den visst vara i klass med en FX-kamera och inte långt efter i hög-ISO brus heller. Det är alltså en kamera som ersätter högst medelmåttiga D90 nästan utan att öka introduktionspriset.

Perspekiv, Tore. Perspektiv

För 5011 gången:

D7000 är inte en fantastisk kamera. D7000 har två saker som gör den bättre än andra DX-modeller: tystare slutarljud och bättre sensor.

D7000 är inte en värstingkamera. Punkt och slut!
 
Vill man inte acceptera fakta skjuter man budbäraren....
Ursäkta, men jag förstod aldrig vilka "fakta" du förde fram?
Förstår än mindre vilka fakta du anser att jag bemötte?

Det enda jag skrev, var att du beter dig som en besserwisser genom att, lika avsiktligt som tydligt, "missförstå" det andra skrivit.
 
Ursäkta, men jag förstod aldrig vilka "fakta" du förde fram?
Förstår än mindre vilka fakta du anser att jag bemötte?

Det enda jag skrev, var att du beter dig som en besserwisser genom att, lika avsiktligt som tydligt, "missförstå" det andra skrivit.

Fakta är att D7000 inte är bättre än D300 på någon annan punkt än två: bättre sensor och tystare slutarljud. Allt annat är bättre på min D300.

D7000 är inte och kommer aldrig någonsin att vara en värstingkamera.

D3s och D3x är värstingkameror - det bästa DSLR som finns på marknaden.

Jag redovisar fakta om kameror.

Du smutskastar mig genom att anklaga mig för att vara en besserwisser som medvetet missförstår andra. Du utför med andra ord personangrepp på mig och är inte intresserad av att bedriva en seriös diskussion om sakfrågorna.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.