Advertisement

Annons

D7000

Enligt deras rankning av sensorer, når Nikon D7000 ej upp till Pentax K5. Såg detta på The Online Photographer. Vad skall man säga? Bara nästbäst. Trist!

Allvarligt spelar det nån roll...dessutom, den minimala skillnaden som syns i DxO:s test mellan D7000 och K-5 lär knappast vara synbar i praktiken.
 
Onekligen imponerande resultat den nya sonysensorn visar upp i tekniska värden. De värden DxO mäter är "per pixel" och räknar fram "per print" på A4.

Dessa tekniska värden är alltså skillnaden mellan fylld pixel och lägsta uppmätbara signalnivå. Dessa värden är ej att förväxla med "fotografiska" värden som bl.a. K&B och Foto och fotografer ser på en bild.

Det teoritiska DR en 12 bit sensor kan leverera är 13,79 steg "per pixel" och räknar man om det till "per print" på A4 (8 Mpix) så hamnar man på 14,31 steg med DxOs formel N + log2(12) / 2 + log2(M / 8) / 2 där N är antal bitar och M är antal Mpix.

Ett par källor:
DxOMark:
http://forum.dxomark.com/index.php/topic,198.0.html
DSPographer:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=36837495

Och här John Sheehy med en 8,5 steg underexponerad K5-bild (~ISO30000) från ISO80.
även med några tankar om APS-C vs FF.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=36860376

K5-bilden återlyft så långt det gick med min rå-konverterare med utan brusredusering och skärpning. Först en 75% crop och sedan hela bilden nerskalad till 400 pixlars bredd. Grönt verkar vara det som gäller?...

Vad jag ser i min jämförelsekalkyl så ligger K5, D7000 och 60D i samma härad med subtila skillnader och troligtvis väldigt lika A580, vilket ju även K&B tror.
 

Bilagor

  • Image3.jpg
    Image3.jpg
    98.9 KB · Visningar: 811
  • K5__0091a.jpg
    K5__0091a.jpg
    97.5 KB · Visningar: 807
Senast ändrad:
Vad jag ser i min jämförelsekalkyl så ligger K5, D7000 och 60D i samma härad med subtila skillnader och troligtvis väldigt lika A580, vilket ju även K&B tror.

Det är ju bara att testa om så är fallet, fotografera ett högkontrast motiv med starka ljuskällor och med djupa skuggor på lägsta iso, exponera efter absoluta högdagern så att lamporna inte är klippta och lyft därefter skuggorna för att se hur mycket kvalitativ information man kan få ut från de tre, Vad det gäller Canon så har jag inte provat 60d men 5dmk2, 7d uppvisar tidigare bandning och sämre information pga högre utläsningsbrus än exv d3, D3s d3x


Eller gör följande som exv John Sheehy föreslår, exponera ett omfångsrikt /kontrastrikt motiv på basiso, underexponera 2 steg för att få ett större headroom så att ingen klippning sker av absoluta högdagern och se efter hur mycket information av kvalitet man kan få ut från skuggorna genom att lyfta dessa med kurvor
Här påverkar enligt Sheehy Canons högre utläsningsbrus och bandning resultatet

Om man "bara" tar en bild så ses ingen större skilnad.

Det gäller alltså hur mycket kvalitativ återgivning du kan få ut från ett och samma motiv genom att gå ner i de lägsta nivåerna.
 
Dessa värden är ej att förväxla med "fotografiska" värden som bl.a. K&B och Foto och fotografer ser på en bild.
Här hänger jag inte riktigt med vad du menar

Då föreslår jag att Kamera och Bild återvänder till samma kyrka som de var i när de provade Nikon d3 och blev så förvånade att det fanns färg och detaljinformation att hämta i skuggorna från d3 jämfört med testade Canon kameran= högre DR
Då använde de verktyget skugga/högdager, samma sak går att göra med kurvverktyget
Att använda kyrkan som testmotiv med starka lyktor/lampor och djupa skuggor berättade Göran på K&B att de hade fått från mig vid ett möte i Stockholm för några år sedan

Vi får nog bena ut vad du menar och vad K&B menar
och det senare är det väl bättre att Magnus F svarar på
 
Senast ändrad:
Här hänger jag inte riktigt med vad du menar

Då föreslår jag att Kamera och Bild återvänder till samma kyrka som de var i när de provade Nikon d3 och blev så förvånade att det fanns färg och detaljinformation att hämta i skuggorna från d3 jämfört med testade Canon kameran= högre DR
Då använde de verktyget skugga/högdager, samma sak går att göra med kurvverktyget
Att använda kyrkan som testmotiv med starka lyktor/lampor och djupa skuggor berättade Göran på K&B att de hade fått från mig vid ett möte i Stockholm för några år sedan

Vi får nog bena ut vad du menar och vad K&B menar
och det senare är det väl bättre att Magnus F svarar på

Om jag förstår diskussion om DR rätt så är DXOmarks resultat enbart kvantitativa medan tex Imaging Resource har fyra kvalitetsnivåer kopplade till bruset. Det är kanske det som menas med mer fotografiskt giltiga resultat.
 
Precis
och nackdelen med DXO siffror är att dessa inte visar hur bruset synliggjörs .
Hur Imaging Resource gör med exv upplättning av skuggor vet jag inte, det finns kanske beskrivet i Imatesten

Men för att ta reda på DR så gäller det att använda sig av den ev information det finns i de lägsta nivåerna och hur den kan återges från en rawfil, talar vi jpg så är det kameran som sätter gränsen neråt/uppåt pga klippning av värden

Nu skall jag till "fototåget" som har landat i Malmö
 
Senast ändrad:
Om vi relaterar resultaten från DXOmark till bästa DR-kvalitet hos Imaging Resource så lär D7000 ligga mycket nära D3x.

Enligt DXOmark har D7000 och D3x i princip samma DR dvs knappt 14 EV. D5000 har 12,5 EV.

Enligt Imaging Resource har D3x 9,64 EV och D5000 9,5 EV. D7000 lär alltså sannolikt hamna i praktiskt taget samma värden.
 
Skillnad på olika sätt att mäta DR, brus m.m. finns det ju. DxO mäter väl den tekniska biten per pixel och räknar fram ett teoretiskt värde per bild (A4) De värden DxO redovisar är väl alltid högre än motsvarande"fotografiska". Hur den sen definieras vet jag inte men är väl lite mera verklighetsnära den praktiska fotografin skulle jag tro...utgående från rå-filer.
 
Vad många människor tycks glömma är att bortom alla siffror och 100% crops så skall man bedöma hela färdiga bilder.
"Skall"?
Varför tror du att alla har samma behov?

För mig är en "färdig bild" (ofta) en bild som en stockfoto-granskare bedömer i 100% storlek, på en högklassig skärm, från cirka 40cm avstånd. Det kan man tycka vad man vill om, men klarar man inte den tekniska standarden, så blir man inte godkänd.
 
"Skall"?
Varför tror du att alla har samma behov?

För mig är en "färdig bild" (ofta) en bild som en stockfoto-granskare bedömer i 100% storlek, på en högklassig skärm, från cirka 40cm avstånd. Det kan man tycka vad man vill om, men klarar man inte den tekniska standarden, så blir man inte godkänd.

Jag tvivlar starkt på att du är representativ som D7000-användare. Mitt antagande är att en majoritet av de som köper en D7000 på Fotosidan gör det för andra ändåmål än stockfotogranskning i 100%. Antagligen finns det en hel del fotografer på Fotosidan som faktiskt är mest intresserade av bildkvaliteten i färdiga bilder utskrivna eller publicerade på nätet. Bland dessa är nog en minoritet intresserade av DXOmarks data, 100% crops och bedömningar i 100% på "högklassig skärm från cirka 40 cm avstånd" gjorda av en stockfotogranskare. Vad tror du?
 
Stockfoto

Var fotograferar man stockar och varför skall bilderna nagelfaras i 100% av en redaktör? Det tarvas en förklaring för oss mindre i ämnet bemedlade och bevandrade. Kan man fotografera stockar med D7000?
 
Jag tror att du skrev något annat än du kanske menade.

Det är självklart att fotografer har olika behov, värderingar och preferenser. Vad som är en bra bild och bra bildkvalitet varierar mellan dig och mig och andra. De flesta är nog ändå primärt intresserade av hela bilder och inte 100% crops som underlag för val av kamera.

Att fotografera för en uppdragsgivare innebär anpassning. Sannolikt är D7000 den DX DSLR som har bäst förutsättningar för att klara hård granskning av kritiska bedömare.

Jag tror fortfarande att ett relativt fåtal av de som skaffar en D7000 anser att granskning i 100% för stockfoto eller tom 200% för billboardfoto är det primära med den kamerans bildkvalitet.

Det skulle inte förvåna mig om flertalet som bedömer bildkvaliteten från D7000 gör det genom att se hur väl den tillgodoser deras behov av att ta de bilder de vill med den kvalitet de önskar.
 
Senast ändrad:
Autofocus på D7000 (hastighet och träffsäkerhet)

Kastar mej in i denna tråden som jag följt noggrant sedan den startade eftersom jag själv är ganska sugen på att uppgradera från min D80 som jag haft i 4 år. Innan D7000 kom hade jag allvarliga funderingar på en begagnad D300S men nu är jag lite mer osäker. Det jag funderar på är hur bra är autofocusen på D7000 jämfört med en D300S, ni lyckliga som fått er D7000 kanske vet mer.
 
Kastar mej in i denna tråden som jag följt noggrant sedan den startade eftersom jag själv är ganska sugen på att uppgradera från min D80 som jag haft i 4 år. Innan D7000 kom hade jag allvarliga funderingar på en begagnad D300S men nu är jag lite mer osäker. Det jag funderar på är hur bra är autofocusen på D7000 jämfört med en D300S, ni lyckliga som fått er D7000 kanske vet mer.

Ken Rockwell verkar iaf älska den, citat:

"One of the biggest stand-out features of the Nikon D7000 is its fantastic autofocus system.

Whatever Nikon has done under the hood has made it the best, fastest, most precise and most accurate focus system of any of my Nikons."


http://www.kenrockwell.com/nikon/d7000.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.