Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000

Steget från D70 till D7000 var mycket större än jag trott. Hade egentligen tänkt köpa efterföljaren till D300s, men jag ångrar inte en sekund på att jag köpte D7000. Några intryck jag fått så långt:

-jag kan ta foton som jag inte hade en möjlighet med förut på D70, även utan blixt så får man dugliga bilder om man skjuter rätt ut i natten. Då menar jag duglig för den vanliga familiefar, inte kanske för dom som granskar pixlar i 100% förstorning. Helt otroligt att ha möjlighet att få bra familiefoton på kvällen, även utan blixt.

- inställningsmöjligheterna känns oändliga. Riktig kul för den prylnördiga, men kanske lite väl häftigt för en nybörjare som inte riktigt ser tjusningen i alla inställningsmöjligheter. Finns ett jättebra SCENE läge som fixar det för dom som inte vill pilla för mycket med inställningar.

- finns flera knappar som man kan "programmera" och som ger dig en kamera som du vill ha den.

- fokusljud under filmning var högre än jag trott. Mycket högre. Fokusera manuellt eller köp en extern mic.

- kameran är mindre än jag trodde och lättare. Inga som helst problem att få den ner i en normalt liten kameraväska. Dock känns den riktig gedigen och ergonomin är mycket bra.

- slutaren är relativt tyst. Dock ser jag inte någon stor vinst med Quiet läget då det inte är mycket mera väsen i normalt läge.

- skärmen är otroligt bra.

- den är snabb, snabb snabb snabb, inga bekymmer att gå på knattefotboll med denna kamera. 6 bps är mer än nog, snarare i mesta laget! Tur det finns ett inställningsbart Cl läge där man kan välja lägre bildhastighet, standard är 3 bps, men man kan justera det i hela steg.

Finns VÄLDIGT mycket mera att säga om kameran. Mycket står redan i olika tester på nätet, där den granskas ner i minste detalj, men detta är mitt första intryck, dvs några ord från en familiefar med lite mera än normalt fotointresse, med än "stänk" av pryltokighet.

D7000 är en riktig riktig bra kamera!

/T
 
Grattis, då har du så att du klarar dig en stund till...

Jag menar, klarade du dig från D70 ända fram tills nu (D7000) borde du ju nu stå dig ända fram tills D700000 (två nollor till) introduceras... :)
 
Grattis, då har du så att du klarar dig en stund till...

Jag menar, klarade du dig från D70 ända fram tills nu (D7000) borde du ju nu stå dig ända fram tills D700000 (två nollor till) introduceras... :)

Hehe, jo D70 känns som stenålder jämfört med D7000. På alla sätt.
Fast det var först nu jag tyckt att steget var tillräckligt stort.

Bland dom första på D70, samma på D7000, så jag lär nog vara det på D700k oxå ;-)
 
Har stått som nr 5 på Cyberphotos lista och igår skickade dom det till mig så nu är det bara att vänta på snigelposten...
 
Någon annan än jag som är besviken på filmegenskaperna?

1080p går endast att filma i 24fps, alltså en bild färre än vanligt. För att kunna skjuta i 25fps, måste man gå ner till 720p. Filmar du i PAL kan du inte gå upp till 30fps, de kan du endast om du kör NTSC, och då enbart i 720p.

Så att de marknadsför de här som en kamra som man filmar i 1080p HD, är lite konstigt?
 
Hehe, jo D70 känns som stenålder jämfört med D7000. På alla sätt.
Fast det var först nu jag tyckt att steget var tillräckligt stort.

Det där gör mig inte mindre sugen på att beställa en D7000, särskilt när min D70 då och då levererar bilder som den jag bifogar till detta inlägg :(
 

Bilagor

  • d70fix.jpg
    d70fix.jpg
    34.9 KB · Visningar: 702
Har haft kameran sen i fredags nu och måste säga att jag är väldigt imponerad, har iofs bytt från en D60 så en förbättring var förväntad, dock inte så här mycket bättre.

Sitter man med en D60 liknande kamera så är ett köp högst rekommenderat enligt mig.

PS. autofokusen låter galet mycket i video läge
 
Har äntligen fått mitt paket. Så nu laddas batteriet för fullt. Surt att det legat nere för avhämtning från i fredags utan att jag vetat om det :(
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.