Annons

D7000 Vs D7100

Produkter
(logga in för att koppla)
Cristinas inlägg är väldigt vettigt.

Kamerahuset i sig självt är ganska sällan den svagaste länken nu för tiden, framför allt om man väger in total systemkostnad.

I många sammanhang får man MYCKET skarpare bilder i verkligheten (rörliga mål, besvärliga ljusförhållanden, osv, osv) genom att välja ett "rimligt" hus och lite mer pengar på optik, blixt och träning.

Jag är iofs ganska övertygad om att D7100 är (blir?) en bättre kamera än D7000 - som jag själv tycker mycket om - men i valet mellan D7000 + bra gluggar och en bra blixt vs D7100 med enbart kitobjektiv är det inte mycket snack om vilket som ger det bästa slutresultatet.

Som exempel kan jag nämna att D7000 med en glugg som är skarp på F2.0 ger bättre lågljusegenkaper än en D4 med en glugg som är "ok" på F4.0. Den ger inte lika bra AF, men de bilder som blir skarpa blir skarpare, med mindre brus och mer/bättre detaljering. Man måste balansera systemet.

Leta alltid efter den svagaste länken. Lägg energi (eller pengar...) där, inte på nåt annat. Och bli inte besviken eller ledsen när det visar sig att det nästan alltid är du, användaren. :) Så är det bara, man måste vara riktigt duktig innan man är bättre än sin utrustning nu för tiden.

D7100 verkar vara riktigt fin kamera, tror att jag kommer att köpa en bara för att =) Som före detta D7000 ägare kan jag rekommendera den starkt också. Ruskigt bra kamera som kan idag anses vara ett kap för pengarna. Kommer ihåg att jag gav över 10 000:- för den, och det känns som igår.

D7000 och D5100 har samma typ av sensor. Båda får 80p på Dxomark.

D5200 och D7100 är också lika, förutom nåt filter som saknas på D7100.

D5200 har 84p på Dxomark. Kan gissa på att D7100 landar rätt nära den.

D5200 och D7100 är också lika, förutom nåt filter som saknas på D7100.
Det är det här lågpassfiltret som ska motverka moirémönster som man har tagit bort, i likhet med D800E. Tittar man på bildexempel från den senare så har det väldigt marginell effekt på skärpan, bara vid vissa bländare. Men här får man ju det "gratis" istället för att betala 5000 för att inte ha något filter. Eftersom pixeltätheten är så hög på denna sensor så lär risken för moiré vara mycket liten, så filtret behövs egentligen inte.

För det mesta klarar man sig nog bra utan AA-filtret i D7100, men vissa motiv är svåra också med detta filter. Den här bilden tog jag med NEX-7 som också har 24 megapixlar, men är utrustad med filtret (som dock förmodligen är ganska svagt): https://www.flickr.com/photos/aferiksson/7222283500/sizes/l/in/set-72157632714343057/

Om du kollar farbrorns kostym i (med bilden i full storlek) syns där ett ganska elakt moirémönster som inte är så lätt att få bort på ett snyggt sätt.

Som första kamera håller jag nog med Joakim m.fl. om att en begagnad D7000 nog kan vara bra att börja med, och den är ju inte direkt dålig bara för att det kommit en uppföljare :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto