Musan
Medlem
Jag har letat runt lite i olika forumtrådar, men hittar inte svaren jag söker. Jag har själv en D7000, men skulle vilja veta om någon har praktiska erfarenheter av autofokusens exakthet på D7000 kontra D300s. Jag har lyssnat runt lite med Nikons tekniker och de säger att D7000 och D300s mäter lite olika, att det faktiska autofokusområdet är större på D7000 än den punkt man ser i sökaren, varför autofokus lättare skulle kunna nypa fel. Sedan tidigare har jag en D80 som nästan aldrig bommar, medan min D7000 bommar lite nu och då och gärna väljer något mer kontrastrikt i den absoluta närheten av den fokuspunkt jag valt, och som jag heller inte har kontroll över eftersom den punkt jag ser och den storlek på autofokuspunkt jag valt inte verkar motsvara den faktiska. Jag frågar för att det är viktigt för mig att få fokus där jag satt den, som t ex i ett öga eller på ett motiv i en rörig miljö, som t ex ett rådjur omgiven av högt gräs och träd etc. När jag letat runt i befintliga forumtrådar ang olika modellers för- och nackdelar så verkar de flesta frågeställningar urarta i diskussioner om respektive modells specifikation, där hela tiden nyaste kameran framhålls som självklart bäst, även av folk som inte själva prövat vare sig den ena eller den andra. Så min fråga är: Finns det någon som har praktisk erfarenhet av båda dessa kameramodeller och vill dela med sig av sina erfarenheter, speciellt avseende autofokusens exakthet?
Tack på förhand!
Maria
Tack på förhand!
Maria