Annons

D700 och piraterna!

Produkter
(logga in för att koppla)

goneaway

Aktiv medlem
Har en D700 och när jag skulle inhandla batterigrepp tog snålheten över, istället för köpa ett MB-D10 hoppade jag på pirattåget och shoppade 3:e parts grepp för halva priset.

Men nu visar det sig att man kanske får exakt vad man betalar för, körde för absolut första gången slut på batteriet idag, då den tar batteriet i greppet först fanns 90% av kamerabatteriet kvar.
MEN! När greppbatteriet är slut så la kameran av helt och hållet och jag fick koppla loss greppet och starta kameran för att den skulle fungera igen. Testade upprepade ggr då det var 1-3% kvar av greppbatteriet, och var gång batteriet var helt slut klappade kameran ihop och fick startas om när man kopplat ur greppet, alt tagit ur batteriet.

Det måste väl ändå vara meningen att den ska "glida" över till batteri nr.2 utan allt detta krångel, eller?
 
Har en D700 och när jag skulle inhandla batterigrepp tog snålheten över, istället för köpa ett MB-D10 hoppade jag på pirattåget och shoppade 3:e parts grepp för halva priset.

Inget påhopp på något vis, men är det inte lite dumsnålt att köpa ett piratgrepp, när man ändå lägger ut över 20.000 på kameran, eller har jag fel.....? Likadant är det att köpa piratbatteri, när man lägger ut kanske 15-25.000 för ett kamerahus. Jag skulle själv inte riskera att få problem med kameran bara för att tjäna några hundra.
 
Inget påhopp på något vis, men är det inte lite dumsnålt att köpa ett piratgrepp, när man ändå lägger ut över 20.000 på kameran, eller har jag fel.....? Likadant är det att köpa piratbatteri, när man lägger ut kanske 15-25.000 för ett kamerahus. Jag skulle själv inte riskera att få problem med kameran bara för att tjäna några hundra.
Varför skulle det vara dumsnålt om det funkar? Det är väl snarast dumslösaktigt att köpa dyrare saker än nödvändigt. Kamerans pris har inte ett jota med saken att göra.
Angående "piratbatterier" så har jag erfarenheten att de kan vara bättre än original. Så var "dumsnålheten" ligger har jag lite svårt att se.
 
Inget påhopp på något vis, men är det inte lite dumsnålt att köpa ett piratgrepp, när man ändå lägger ut över 20.000 på kameran, eller har jag fel.....? Likadant är det att köpa piratbatteri, när man lägger ut kanske 15-25.000 för ett kamerahus. Jag skulle själv inte riskera att få problem med kameran bara för att tjäna några hundra.

Jag har en volvo som var bra mycket dyrare än så, men inte tusan köpte jag ett nytt batteri i volvobutiken för det. Jag nöjde mej med ett "pirat"-batteri från Mekonomen.
Inte tror jag livslängden är sämre än volvobatteriet och inte tror jag det skadar min bil heller.

/K
 
Varför skulle det vara dumsnålt om det funkar? Det är väl snarast dumslösaktigt att köpa dyrare saker än nödvändigt. Kamerans pris har inte ett jota med saken att göra.
Angående "piratbatterier" så har jag erfarenheten att de kan vara bättre än original. Så var "dumsnålheten" ligger har jag lite svårt att se.

Jo det ska jag förklara för dig om det är så du inte förstår.

Om du köper en D700 och sen stoppar i piratbatterie i den och den skulle eventuellt paja på grund av batteriet, så kan du bara drömma om att Nikon skulle stå för någon reparation. Du skulle säkert få problem med att få batterileverantören att stå för reparationen, allt detta för att tjäna några hundra på batteriet. Allt handlar inte om att batteriet eventuellt fungerar eller inte, man måste nog tänka lite längre tycker jag.

Riskera att det kan hända något med sin dyra kamera bara för att tjäna några hundra, det är verkligen dumsnålt om något.
 
Nu tror jag knappast att det är batteriet i sig det är fel på när jag får samma problem med Nikons egna batteri, tror felet ligger i mjukvaran i kameran alternativt att det är något fel på själva greppet.

Efter idogt googlande har jag kommit fram till att det är flera som upplevt varierande fel på D300/D700 i kombination med batterigrepp, då oftast Nikon orignal MB-D10.

Sen tycker jag inte det är dumsnålt, jag ser hellre att jag köper en fullt fungerande del för halva priset, men det råkar vara så att den är tillverkad i grannfabriken utan den stora Nikonskylten. Men i vissa fall får man vad man betalar för, i andra till och med mer.

Ang. Volvo batteriet, eller bildelar i stort, om ni inte visste det så är det inte bara respektive tillverkares del som är "orginal", alla delar som säljs hos t.ex Mekonomen är "orginal" om de är av motsvarande kvalitet :)
 
Vad jag menar är att det knappast är så många som springer benen av sej för att köpa orginalbatteri till bilen, eller orginal AA-batteri till kompaktkameran. men när batteriet är specialformat till en viss modell så kallas man snåljåp om man inte köper orginal.

Exempel: Jag har en Panasonic kamera med Panasonic orginalbatteri som nu är slut, törs jag köpa Duracell?

/K
 
Vad jag menar är att det knappast är så många som springer benen av sej för att köpa orginalbatteri till bilen, eller orginal AA-batteri till kompaktkameran. men när batteriet är specialformat till en viss modell så kallas man snåljåp om man inte köper orginal.

/K

Jag förstår helt klart vad du menar, det var också det jag menade med mitt inlägg. Bara för att det inte står "Nikon original" på prylen behöver den inte vara sämre. Just batterier tror jag är skitsamma, aldrig sett eller hört någon som haft ett batteri som totalhavererat och förstört elektroniken på köpet.

Alla "orginaldelsivrare", köper ni 100% alla tillbehör orginal? Fjärrutlösare, blixt, optik, väskor?
 
Jag förstår helt klart vad du menar, det var också det jag menade med mitt inlägg. Bara för att det inte står "Nikon original" på prylen behöver den inte vara sämre. Just batterier tror jag är skitsamma, aldrig sett eller hört någon som haft ett batteri som totalhavererat och förstört elektroniken på köpet.

Precis, Nokia är ett bra exempel på det.

Alltså att deras egna ville ju faktiskt börja brinna i fickan för några år sedan.

/K
 
Jo det ska jag förklara för dig om det är så du inte förstår.

Om du köper en D700 och sen stoppar i piratbatterie i den och den skulle eventuellt paja på grund av batteriet, så kan du bara drömma om att Nikon skulle stå för någon reparation. Du skulle säkert få problem med att få batterileverantören att stå för reparationen, allt detta för att tjäna några hundra på batteriet. Allt handlar inte om att batteriet eventuellt fungerar eller inte, man måste nog tänka lite längre tycker jag.

Riskera att det kan hända något med sin dyra kamera bara för att tjäna några hundra, det är verkligen dumsnålt om något.
Varför skulle kameran pajja av ett batteri? Jag har aldrig hört talas om något sådant, så det verkar ungefär lika dumsnålt som att köpa skosnören från en annan tillverkare än original.
Jag hade ett piratbatteri till min D200 som gav mycket bättre kapacitet än original. Och det till en tredjedel av priset. Dumsnålt? Snarare ekonomiskt.
Förresten vill jag minnas att Nikon återkallade en batch med EN-EL3 som var kass. Det kanske jag inte kan räkna med hos tredjepartstillverkaren, men det visar att inte ens Nikons batterier är något att hurra för. Jag är ganska säker på att innehållet är mycket snarlikt.

Märkesbögeri är något jag har väldigt svårt för. Saker blir inte automatiskt bättre för att det står Nikon på dem. Men köper du ett originalgrepp för dubbla eller tredubbla priset så kan du antagligen räkna med att det är bättre. Men bara för att kameran kostar si eller så mycket så finns det ingen naturlag som gör att man också tycker att ett originalgrepp är prisvärt. Jag skulle aldrig lägga de pengarna på ett grepp.
 
Märkesbögeri är något jag har väldigt svårt för. Saker blir inte automatiskt bättre för att det står Nikon på dem. Men köper du ett originalgrepp för dubbla eller tredubbla priset så kan du antagligen räkna med att det är bättre. Men bara för att kameran kostar si eller så mycket så finns det ingen naturlag som gör att man också tycker att ett originalgrepp är prisvärt. Jag skulle aldrig lägga de pengarna på ett grepp.

Fight the power!
Helt sant, dessutom tillverkas i vissa fall, som för många andra varor, "orginal" och 3:e parts i samma fabrik, stickern skiljer men inte innehållet.

Priset på expert.se för greppet är ju klart mycke bättre än andra, men fortfarande mer än dubbelt så dyrt som mitt "pirat".
Det kändes för övrigt väldigt gediget, men huvudfrågan nu rör sig ju snarare om ifall fler råkat ut för BG/kamera krångel.
Nästan alla fall jag hittat verkar röra sig om original BG och på den amerikanska marknaden.

Ingen olycklig själ i Sverige?
 
Till min Nikon D1x hade jag piratbatterier som funkade bättre än originalen ... och till min Nikon D200 hade jag piratbatterier som stängde av kameran helt plötsligt och detta hände mitt under en skidtävling, vilket var oerhört frustrerande. Till D200:an hade jag två piratbatterier som betedde sig precis lika illa hela tiden.

Välj vilken historia du vill lyssna på :)
 
Till min Nikon D1x hade jag piratbatterier som funkade bättre än originalen ... och till min Nikon D200 hade jag piratbatterier som stängde av kameran helt plötsligt och detta hände mitt under en skidtävling, vilket var oerhört frustrerande. Till D200:an hade jag två piratbatterier som betedde sig precis lika illa hela tiden.

Välj vilken historia du vill lyssna på :)


Ja men vadå, du tjänade väl några hundra i alla fall på batterierna till 200:an. :)
 
Till min Nikon D1x hade jag piratbatterier som funkade bättre än originalen ... och till min Nikon D200 hade jag piratbatterier som stängde av kameran helt plötsligt och detta hände mitt under en skidtävling, vilket var oerhört frustrerande. Till D200:an hade jag två piratbatterier som betedde sig precis lika illa hela tiden.

Välj vilken historia du vill lyssna på :)

Jag har fortfarande inte problem med batteriet som sådant. Det är kameran/greppet som inte riktigt verkar funka, kan va 1 time event också, det spörs.

Vad säger samvetet då? Aldrig mer pirat eller chansar du fortfarande?

Ja men vadå, du tjänade väl några hundra i alla fall på batterierna till 200:an. :)

Som sagt, det är inte batterierna som inte lirar. Sen snackar vi ju lite mer än några 100ingar när vi pratar grepp.
Själv då? Bara grejjer som är stämplade med Nikons stora orginalstämpel i väskan antar jag, eller?
 
Ja men vadå, du tjänade väl några hundra i alla fall på batterierna till 200:an. :)


Batterierna orsakade missade bilder på slalomtävlingen på världscupfinalen damer 2006, innebar flera besök i Nikons serviceverkstad i Åre, krävde extra batterier i fickan för jag inte visste när det skulle hända, porto och besvär att skicka tillbaka dom ... men de kostade några hundringar mindre i inköp ... så visst tjänade jag på dom :)

redigerat: ... kanske inte var 2006 ... det var nog senare!
 
Jag har fortfarande inte problem med batteriet som sådant. Det är kameran/greppet som inte riktigt verkar funka, kan va 1 time event också, det spörs.

Vad säger samvetet då? Aldrig mer pirat eller chansar du fortfarande?

Som sagt, det är inte batterierna som inte lirar. Sen snackar vi ju lite mer än några 100ingar när vi pratar grepp.
Själv då? Bara grejjer som är stämplade med Nikons stora orginalstämpel i väskan antar jag, eller?

Njaaa ... det finns nog några grejer som det inte står Nikon på i min väska (ibland får man chansa) men överlag är jag mer försiktig nu.
 
Jag kan helt ärligt säga att 3e parts grejjer sällan eller aldrig oroar mig. Det är förmodligen lika bra eller bättre kvalitet än de som är stämplade med ett erkänt märke, chansen att de går sönder eller krånglar är förmodligen lika stor som att orginal gör det.

Som ett exempel körde jag med massa olika minneskort av varierande märken och kvalitet, det enda märket som falerat är SanDisk Extreme IV, det dyraste av dem. Givetvis gick bägge de korten jag hade sönder, troligen en dålig batch. Men förmodligen inte sämre eller bättre än sina konkurrenter. Men jag köper dem fortfarande för att de är erkänt de snabbaste jag kan få tag på.
 
Själv då? Bara grejjer som är stämplade med Nikons stora orginalstämpel i väskan antar jag, eller?

Nej, faktisk inte. Men jag vidhåller fortfarande i den här debatten att det blir lite på gränsen till löjeveckande när man jagar runt för att tjäna 3-400kr på ett batteri när man kanske lägger ut 20-25000kr på ett kamerahus.

Jag har inget emot andra märken, jag har ett Sigma 105/2.8 macro som jag är mycket nöjd med, det kostar ju mindre än hälften av vad Nikons 105 VR kostar, men skillnaden är ju inte bara några hundra.

Att sen börja blanda in Mekonomen, Volvo o.s.v blir bara löjligt.

Det finns ju prylar som Nikon säljer och som andra har också som bevisligen är samma, men helt olika priser:

http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=10761

http://www.kaffebrus.com/fjarrutlosare-med-timer-for-canon-nikon-olympus-sony-och-minolta-780.html

1490 vs. 699kr

Jag skulle ju inte betala 1490 när jag kan köpa exakt samma pryl för 699.

Tråkigt för övrigt att greppet inte lirar med kameran. Vad var det för märke på det?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.