Klart som tusan att jag är glad för detta..... Jag använder ju inte alls den kameran
Skämt å sido så har jag inga problem med någon av mina kameror på de lägre iso. Varken med DR eller brus..... Det är på höra iso som jag upplever de stora skillnaderna.
I någon tråd för en tid sedan jämförde vi (högiso) jpgbilder ur kameran från D300, D700 och D7000. Observera att vi nu enbart pratar om 100% på skärm så allt blir väldigt överdrivet.
D300 började tappa detaljer redan på iso3200. D700 och D7000 är annorlunda och mycket bättre men de är samtidigt en väldigt intressant jämförelse då de får sina fördelar på olika sätt. D700 har lite bättre brusnivåer uppåt i isoskalan redovisat på tex DXO men inga enorma skillnader. Det som däremot var väldigt tydligt var detaljnivån och den redovisas inte. Jätteskillnader på iso6400 och uppåt med fördel för D700. Det är alltså tydligt att NR på D7000 får arbeta tidigare och kraftigare med att hålla bruset nere än vad den behöver på D700
Det är just detta som gör att jag ibland brukar hävda att papperstigrar inte alltid säger hela sanningen. Inga svårigheter att tvätta bort brus så att brusnivåerna på pappret ser fina ut men detaljerna.... finns de kvar?