Jag har funderat lite här hemma på kammaren. Ni får väldigt gärna rätta mig om jag har fel. Jag kanske är helt ute och cyklar vad vet jag.
Vi har ju sett ett par exempel i denna tråd på uppräknade värden för S/N. Dvs signal/brusförhållandet. Varifrån är dessa värden tagna? Jag frågar då tex D7000 på DXO inte är långt ifrån D700 när det gäller S/N. Dock är den, enligt min åsikt, väldigt långt i från D700 när det gäller detaljupplösning på höga iso. Det syns tydligt på tex
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM. Ladda hem iso12800+ bilder och jämför själva så får ni se. Det är rätt uppenbart att NR får jobba hårdare på D7000 än på D700. Bruset hålls i schack men med en del negativa effekter.
Tillbaka till dessa S/N värden då. Var är de tagna i från, eller mer korrekt när är de tagna ur kameran? Det borde vara omöjligt att på ett rättvist/mätbart/verifierbart sätt jämföra tex D700 och D7000 med varandra om man skal vara helt objektiv. Nikon lägger ju in NR redan på sensornivå (om jag nu minns rätt) och all NR påverkar väl upplösning och annat. Alltså NR som ingen av oss vet hur den påverkar bildkvaliteten. En annan reflektion jag gjort är på de mätningar som PoP gjort. De har mätt den verkliga upplösningen med en testkarta på olika isovärden. Upplösningen de mätt upp för tex D7000 och D700 faller väldigt lite på riktigt höga iso. Läsbara linjepar är alltså nästan densamma på basiso som på riktigt höga iso. Hur i hela friden kan det vara så? Alla som tittar på verkliga bilder på tex D300 men även från D7000 kan omöjligt missa att små detaljer smetas ut ordentligt när isot skruvas upp högt.
Som jag ser det har vi två sätt att göra en jämörelse på: Den helt objektiva där man mäter hur S/N ser ut på sensornivå vilket alltså inte borde gå. Det andra sättet är väl så bra men det är inte längre objektivt. Tycke och smak kommer in i bilden. När har NR gjort ett tillräckligt bra arbete så att JAG bedömmer bildkvaliteten som jämbördig i två olika kameror? Att jämföra uppmätt värden för S/N om vi inte samtidigt väger in hur mycket negativa effekter som NR har lagt till är inte korrekt. Till det skall vi sedan lägga in andra olikheter: Kanske olika upplösning som med D7000 vs D700....
Så om jag inte är ute och cyklar så är uppmätta värden för S/N helt ointressanta. Det är enbart min egen högst subjektiva smak som avgör.
Eller har jag fel......?