Avsl210125
Avslutat medlemskap
Jag tycker att vi ska avlsuta ämnet nu. Tack alla för hjälpen. Hlsngr Erwin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker att vi ska avlsuta ämnet nu. Tack alla för hjälpen. Hlsngr Erwin
Tydligen förstod du inte mitt budskap:1) Bättre bildkvalitet vid en given bildstorlek,......
.
You wish! Den här diskussionen lär inte ta slut än på 10 sidorDags att hämta popcorn...
........
Hur hade bildkvaliteten sett ut om tillverkarna stannat på 10-12 MP? Vad hade då hänt med bruset? DR? Kanske löst problemet med AA filtret som tar bort så mycket skärpa?
Observera att jag fortfarande skriver om mig och mitt fotograferande. Givetvis finns det andra önskningar och krav. All heder åt dessa stackaresom inte fattat att mitt ord gäller....
Jodå men vad du däremot inte tycks förstå är nyckeln till hur jag tänker: Jag har i princip inte behov av mer än vad jag har idag eller hade med D300. Den levererade i de allra flesta fallen en kvalitet som vida översteg vad jag behövde.
På de iso som D300 levererade bra bilder så hade: Jag har oftast inget behov av bättre bildkvalitet, vad det nu är. Jag hade i majoriteten av alla fall inget behov "något bättre detaljnivå". Snarare tvärtom. I de allra flesta fallen levererar D300 mer detaljer än vad jag behövde. Jag skrev redan med D300 ut bilder med utmärkt kvalitet i riktigt stora format. Upp mot 2 x 1,4 meter faktiskt. Tillräckligt bra för att kunder skulle köpa.
Givetvis så inser jag att tekniken gått framåt men för mig så är den sedan en tid oftast av akademiskt intresse. Jag nämnde topphastigheten på min bil tidigare. Självklart var den enbart ett sätt att visualisera det onödiga. Givetvis kommer det oftast mer positiva saker. Accelerationen, komfort, eller vad det nu kan vara. Samma sak med kameror. Men och här är den springande punkten: Vi har redan passerat vad i alla fall jag behöver i bildkvalitet för majoriteten av mina bilder för länge sedan. Redan D2X klarade av det om jag bara höll mig inom iso100-800. Med D300 fick jag iso200-1600. Med D700 får jag iso200-6400. En större frihet.. Klarar D800 av iso200-12800 eller vad det nu kan vara så är det galant men det måste vägas mot merkostnaden
Ytterst sällan att jag begränsas av något annat än brus (D2X) eller bristen på detaljer på höga iso (D300). Med D700 är friheten mycket större inom dessa områden. Än mer sällan begränsas jag av får låg upplösning. Men visst skulle jag gladeligen ta högre sådan om den bara är reell och påtaglig (inte som D7000 vs D300) men hellre ännu lägre brus på högre iso. Det skulle helt enkelt ge mig fler tillfällen att fotografera. Inte möjligeten att i teorin beskära hårdare eller skriva ut större bilder. Jag klarar mig galant redan idag med mina futtiga 12 MP
Nästa sak som jag hänger upp mig på är att jag fullständigt struntar i kopplingen mellan högre iso och bättre bildkvalitet när jag drömmer om hur bra det kan bli. Försöker tänka utanför boxen hela tiden. Att kopplingen mellan högre upplösning och bildkvaliten är reell idag är given men tänk om tillverkarna tänk annorlunda. Precis som Nikon gjorde med D3S. Således är det helt ointressant för mig med de fördelar som du räknar upp. De är fördelar av akademiskt intresse. Hade jag fått iso254666 istället så hade det gett mig nya mljöer att fotografera i. Mycket mer intressant faktiskt. Hade jag fått inbyggd GPS så hade det varit kalas. En lite plats för simkortet hade varit ännu bättre.
Hur hade bildkvaliteten sett ut om tillverkarna stannat på 10-12 MP? Vad hade då hänt med bruset? DR? Kanske löst problemet med AA filtret som tar bort så mycket skärpa?
Observera att jag fortfarande skriver om mig och mitt fotograferande. Givetvis finns det andra önskningar och krav. All heder åt dessa stackaresom inte fattat att mitt ord gäller....
Det var givetvis ett skämt och det tror jag att du förstod eller?
Och självklart skall alla ta in vad Tore och många andra skriver. Har har ju rätt i sak. Det har jag aldrig sagt något om. Jag håller med honom till 100% i hans slutsatser. Men det jag ställer mig frågan till är vilken reell nytta denna utveckling verkligen ger oss? Ger den verkligen oss något reellt? Skapar den verkligen bättre bilder eller stillar den bara våra egon? Något så pass bra att vi fortsätter att köpa tillverkarnas produkter?
Och nej, jag försökte inte vara någon insnöad tänkare. Jag försökte dela med mig av min "kunskap" för vad den nu är värd. Lägger mig inte i var ni lägger era slantar på. Försökte endast skapa en mer nyanserad bild av hur bra dagens kameror faktiskt är och jag är fast övertygad om att utveckligen till viss del sker i fel riktning. Jag ser färre och färre nyheter som jag kan tänka mig att lägga mina slantar på och jag borde ändå vara en intressant konsument. I alla fall om jag studerar frekvensen av alla telefonsamtal jag får diverse produkter. Ligger tydligen perfekt i ålder, bostadsort, kön, inkomst etc. Så om jag är "average joe" så får de problem. Förhoppningsvis finns det en massa andra som inte tänker som jag
"Vi" behöver inte bättre bildkvalitet och fler MP. Men fler MP ger de facto bättre bildkvalitet och är ett säljargument. Det skulle vara svårt för Nikon att konkurrera i längden om de satte 12 MP som slutgräns för antalet MP.
Vad är bildkvalitet och vem avgör vad som är bäst?
Måste det nödvändigtvis vara den skarpaste bilden?
.....
Men det jag ställer mig frågan till är vilken reell nytta denna utveckling verkligen ger oss? Ger den verkligen oss något reellt?
.....
Skall bli spännande att se vem som vinner..... *NOT*
Det finns med andra ord ingen vinst i att eftersträva en utveckling där Nikon skulle lansera en D800 eller D4 på 6 MP. Bildkvaliteten blir inte bättre i färdig bild medan utrymmet för beskärning och utskrift i större format begränsas kraftigt i förhållande till en D800 eller D4 med 18 MP.
Ja, utvecklingen ger oss verkligen något reellt. Detta har du eg svälv redan svarat ja på då du gick från D2x till D300 och fick en reell förbättring. En förbättring som f.ö. mest ligger i den mindre pixelstorleken i D300 eftersom D2x och D300 har lika stora sensorer.
"Dagens" kameror är alltid bra och alltid bättre än gårdagens oavsett var du tittar in i historien, liksom morgondagens kameror alltid kommer att vara bättre än dagens.
De jag tror du är ute efter är att peka på att utvecklingen sker i små steg där två-tre steg innebär ett stort steg i utvecklingen. Detta innebär oxå att det är liten idé att byta kamera för varje litet steg samt att det alltid är idé när man ska köpa nytt så ska man sikta på senaste modellen i resp klass. Precis som du gjort med D700 och sett en reell förbättring jämfört med D300. Nu ligger förbättringen från D300 till D700 enbart i sensorstorleken och inte i den enskilda pixelstorleken som många fortfarande verkar tro...
AA-filtren blir f.ö. vekare ju mindre pixlarna blir.
Kapitalismen bygger på produktion och konsumtion av varor. Kameror är lyxprodukter. Pixelpeeping är ett lyxbeteende.
"Vi" behöver inte bättre bildkvalitet och fler MP. Men fler MP ger de facto bättre bildkvalitet och är ett säljargument. Det skulle vara svårt för Nikon att konkurrera i längden om de satte 12 MP som slutgräns för antalet MP.
Vi kan gilla eller ogilla utvecklingen inom kameraindustrin i allmänhet och för DSLR i synnerhet. Jag är dock ytterst tveksam till om den tekniska utvecklingen går att vända i annan riktning. Det teknologiska imperativet stipulerar att det tekniskt möjliga utvecklas och försöker göras till det önskvärda.
Givetvis inte med dagens kameror men vad hade hänt om tillverkarna prioriterat annorlunda? En hödjare på Nikon har ju sagt att "D3S var en engångsföreteelse. Vi kommer att väga egenskaperna annorlunda i framtiden" Jag kan bara tolka det som om de faktiskt kan justera egenskaperna. Dvs förbättra vissa medan då andra per automatik blir sämre.
Om vi håller oss till DX så har jag förstått att vi är rätt nära vad vi fysiskt kan göra med sensorerna och pixlarna med dagens teknik. De är så fullpackade att de inte kan packas ihop så mycket mer. De kan alltså inte ökas speiellt mycket mer i antal utan att de blir mindre. Vi kringgår detta genom effektivare microlinser, bättre signalbehandling etc.
När jag läste i ämnet på universitetet, visserligen för en massa år sedan, så var det ett rätt tydligt motsatsförhållande mellan en del egenskaper. Det har ju även Joakim förklarat så bra här på FS. Så frågan kvarstår: Vad hade hänt med alla andra egenskaper om tillverkarna använt teknikens landvinningar till annat är att öka antalet pixlar? Svaret finns väl redan på annat håll. I Canons G serie har ju faktiskt upplösningen minskat i de senaste modellerna och i gengäld har bildkvaliteten ökat. Det är detta som jag är ute efter. Inte att D7000 på något sätt skulle tjäna på att nersampla upplösningen i den befintliga kameran.
.....
Nu ligger förbättringen från D300 till D700 enbart i sensorstorleken och inte i den enskilda pixelstorleken som många fortfarande verkar tro... Detta har jag svårt att förstå. D700 och D300 har precis samma generation av sensor och samma antal pixlar. D700 har därmed avsevärt större pixlar som kan samla mer ljus. Mao borde pixelstorleken spela en avgörande roll eller? Givetvis påverkar storleken också då den större sensorn blir belyst av mer ljus men hur mycket påverkar respektive faktor?
Vad är bildkvalitet och vem avgör vad som är bäst?
Måste det nödvändigtvis vara den skarpaste bilden?