ANNONS
Annons

D70 vs D100

Produkter
(logga in för att koppla)

Notturno

Ny medlem
Funderar på att köpa en digital systemkamera.
Har redan en Nikon F75 med AF 28-80 + AF 70-300 (cyberphotopaket) + vertikalgrepp. Samt en Olympus C-5050.

Olympusen är riktigt bra, men "saknar" systemkamerans möjligheter.

Funderar över D70/D70s eller en begagnad D100

Det som väger över för D100-hus för min del är möjlighet till vertikalgreppet och tyngden. Plåtar mest i jpg.

Fördelen med D70:n är ju att jag kan köpa en Nytt hus, till samma pris som D100. Såg inte så stora skillnader?

Eller min sista tanke är att göra helt om och sälja mina gammla kameror och satsa på en 350kit med 2 objektiv och vertikalgrepp. (liten kamera och vikt - tråkigt mot 8mp bra?)

Överväger mot D100:an men finns det någon anledning att välja de andra två alternativen och vet någon hur en begagnad digital systemkamera är? Fått för mig att de har sämre livslängd m.m. än de analoga?

Vad gäller D70 vs D100 så kan man väl säga:
Behöver du vertikalgrepp köp D100. Kan du leva utan, köp D70.
D100 har ju spegeluppfällning åxå vilket kan vara bra för den som använder mycket långa telen eller för den dedikerade makrofotografen. Jag skulle inte tacka nej till spegeluppfällning i min D70, men det är inget jag gråter blod över att inte ha heller. Det är väldigt liten del av bilderna där man behöver det IMO.

Sen beror det ju på varför du vill ha vertikalgrepp åxå. Om det är för att du skjuter mycket i höjdformat eller om det är för att få mer att hålla i. D70:n är ju i sig själv större än F75.
350D med vetikalgrepp är väl inte mycket större än D70 utan... :) (Lätt överdrift)

Personligen så har jag en D100 privat och använder en D70 på jobbet. Jag tycker att D70 är för lätt och plastig jämfört med D100. D70 är också liten att hålla i om man har normalstora grabbnävar, det problemet har man inte på D100 med vertikalgrepp.
Canons 350 är ännu mindre, den får man hålla med tre fingrar ungefär.

Hade jag varit du hade jag helt klart köpt en beg D100, eller väntat tills det kommer en uppföljare, villket det borde göra snart.

Greven

Med D70 får du ett bättre blixtsystem än D100 (och även 350D), om det nu spelar någon roll för dig.

D70 är inte så liten som en del försöker få det till!! Den är faktiskt ganska stor !( Ok inte som en D1...men iaf) för det andra så känns den inte så plastig , det är iof gjord i plast(komposit) men det har en scyst tyngd !

summa sumarum : lyssna inte på alla som försöker få det att låta som att d70 är en "liten och plastig kamera" ,underförstått mest för nybörare och amatörer ....
Men detta är bara mina högst subjektiva åsikter !

Mvh David

Å andra sidan kan du med D100 använa Metz MZ-5 som är deras värsting och helt underbar att använda.
Visst, det finns alla möjliga tredjepartstillverkare som levererar mer eller mindre kompatibla blixtar, men eftersom D100 inte stöder iTTL kan du inte få det med dina Metzblixtar eller någon annans.

Jag som nyss köpt studioblixtar tycker förstås det är helt ok att använda blixtar med liten eller ingen automatik, men on-location uppskattar jag också så bra TTL-styrning som möjligt. Jag har även utnyttjat möjligheten med iTTL att utlösa en SB-800 trådlöst med TTL-styrning via kamerans interna blixt.

Håller med David om att man inte bör förkasta D70, den har ju också länge varit Nikons ersättare till D100. Skulle nog själv endast köpa en begagnad D100 om jag hittade den rejält mycket billigare än en ny D70...

wsaar skrev:
Visst, det finns alla möjliga tredjepartstillverkare som levererar mer eller mindre kompatibla blixtar, men eftersom D100 inte stöder iTTL kan du inte få det med dina Metzblixtar eller någon annans.

70 MZ-5 stöder däremot D-TTL vilket är vad D100 använder, däremot stöder den inte i-TTL som D70 använder.

Greven

mej veterligen är Ettl2 och Ittl jämbördigt... har jag så fel?
Jag känner inte precis till ETTL2, men jag tror även många Canonister brukar ge Nikon svag fördel på systemet, t.ex. med den trådlösa TTL-styrningen av blixtar genom att signalera exponeringsinformation med den interna blixtlampan.

Canon har dock ett mer grundläggande problem med sin blixtlösning än de features som ETTL2 eventuellt saknar, problemet är att AF-assist lampan använder blixten i kameran. Det gör att Canonkameror får mycket svårt att fokusera i mörka miljöer där du endast vill använda blixten för exponering, t.ex. för att du har ställt upp slavblixtar.

Jag fick erfara detta när jag plåtade en modeplåtning (länk från min profil) och fick stå och hålla en strålkastare på modellen för att modefotografens Canon skulle kunna fokusera. Själv kunde jag ta mina dokumentationsbilder utan att trigga hans blixtar pga den separata AF-lampan i min D70.

Externa blixtar på Canon brukar väl ha nära IR-ljus som den använder som AF-hjälp precis som Nikons?

Planerar man använda endast den interna blixten så...

Externa blixtar på Canon brukar väl ha nära IR-ljus som den använder som AF-hjälp precis som Nikons?

Planerar man använda endast den interna blixten så...
Poängen är just att man inte vill använda en blixt på kameran överhuvudtaget. Man vill kunna fokusera i mörka förhållanden där antingen någon annan använder slavblixtar eller där man själv använder studioblixtar med slavtändare som man triggar antingen genom kabel eller genom en IR-trigger i blixtskon (en liten blixt med filter som endast släpper igenom IR-ljus för triggningen).

Jo, då finns en poäng såklart. Jag tycker personligen inte att AF-lampan är till SÅ mycket hjälp iofs men... Det beror väl på avstånd till motivet och vilket objektiv man har åxå.

På 20D har jag alldrig haft problem, inställningsljuset på studioblixtar fungerar utmärkt, även nerställt till minsta styrkan.

Annars finns ju som sagt sändare som ST-E2 som ger ir-mönstret att fokusera på, det borde inte trigga externa blixtar heller då det är sammanhållet röd-strålande mönster som prjeceras på focusmålet.

På 20D har jag alldrig haft problem, inställningsljuset på studioblixtar fungerar utmärkt, även nerställt till minsta styrkan.
Jovisst, men på t.ex. portabla Elinchrom aggregat måste inställningsljuset slås på var 20:e sekund (därför vi använde en handstrålkastare istället), och dessutom drar det batterier.

Annars finns ju som sagt sändare som ST-E2 som ger ir-mönstret att fokusera på, det borde inte trigga externa blixtar heller då det är sammanhållet röd-strålande mönster som prjeceras på focusmålet.
Canon ST-E2 kostar över tvåtusenlappen, ganska dyrt för en AF-lampa (vilket är allt man använder den till om man inte kör Speedlites). Tillåter den för övrigt att man använder AF-lampan utan blixttriggning? ifall det är andra som har slavblixtar...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar