ANNONS
Annons

D70 ska man inte se i displayen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har jobbat på en datasupport och kunde konstatera att folk gladligen la ut över 30k på en dator utan att lära sig skillnaden mellan skärm och dator eller för den delen vart onoff-knappen satt och hade för funktion(satt på telefonsupport). Undrar om de fortfarande drar ur sladden när de ska stänga av datorn?, det var helt omöjligt att få dem förstå vad som var vad och vad onoff-knappen fyllde för funktion. Mest för att de envisades med att stänga av skärmen hela tiden...

Sen vet jag inte om jag tycker att 10k är så himmla mycket. Får man en oväntad räkning på 10k är det mycket men i följande perspektiv så vet jag inte:

Dykutrustning: 20k, plus att du måste gå en kurs för att få använda prylarna.

En enklare MTB för motionsbruk 10k. Vilket är en ekonomisk risk med tanke på slitaget...

En hygglig bil 25k, bättre begagnad. Vem har för övrigt lärt sig sin bil utan och innan före köpet?

Hyra för lägenheten, inte en två månader...

Bensin till och från jobbet, 30k per år.

Nåväl, allt är beroende på perspektiv. Enligt den info jag har så tål inte sensorerna på DSLR att ligga på hela tiden utan de skulle förstöras. Vidare skulle man få samma sunkiga AF som på kompakter.

Mvh
Maverick

mifo skrev:
Grejen som jag reflekterade över när jag köpte mn D70 var att man förväntade sig att en så dyr och fin kamera på alla sätt inte kunde detta.
Det påminner mig om historien om bonden som köpte en Ferrari och sedan beklagade sig över att den bara gick i femtio på åkern ...

Senast ändrad:
Precis Torbjörn, eller så kanske det var historien om bonden som fortfarande gick efter oxen med enkelplogen år 2005. ;o]

mifo skrev:
Min gamla A1:a kunde ju detta ...

Prexis... den var väl riktigt gammal när du bytte bort den ;-).

Aette fyller 2 i september o blir då den digitalkamera jag haft längst, nånsin. Ser inte ut att bli nåt utbyte på länge än. Utvecklingen tycks ha kommit dit den kan. Rätt skönt. Bara luta sej tillbaka o fotografera istället...

Bilderna blir bättre än nånsin o det har aldrig varit roligare att fota...

Stämmer bra KG, faktum är att det är en riktigt bra kamera tycker jag. Men tyvärr har den två svagheter som gjorde att ett byte blev aktuellt, bruset samt snabbheten, dels starttiden och tiden tills den verkligen tar bilden.

Bruset håller jag med om. Aette har rostat fast på ISO 100. Alla förprogrammerade lägen är låsta på det. Men starttiden är absolut inget problem. Den är bara avstängd när jag sover... Fördröjningen vid avtryck finns knappt. Fokusera lås fokus skjut fem bilder i sekunden i raw... mer behöver jag inte. O inte ens det... hittills.

Sämsta jävla skitsvar jag någonsin sett på denna sida. Och det är inte lite.

Jag lusläste allt jag kom över innan jag köpte min D70 men visst fan frågade jag i butiken varför jag inte såg bilden i displayen. Det va väl troligen så självklart att man inte gjorde det på en dslr så att ingen skrev det.

Ni griniga gubbar kan fan sitta kvar där på bänken eller hålla käften. För kaxiga och otrevliga svar hjälper ingen.

Fruckan skrev:
Sämsta jävla skitsvar jag någonsin sett på denna sida. Och det är inte lite.

Om du nu ska ta till kraftspråk så kan du väl peka på vem du menar. När jag läser tråden, som det är tänkt att man ska göra (från första inlägget osv) så hittar jag ett mycket bra och pedagogiskt svar redan i första svaret, fast det kanske inte duger...

jernweg skrev:
För att fortsätta vara grinig så vill jag gärna från min hörna av bänken påstå att förmågan att hålla kameran rätt är avgörande för slutresultatet. Det finns tillfällen när man t.ex. måste nå över en folksamling eller ett staket, i de fallen får man lyfta kameran och försöka sikta och hoppas att känslan för rätt vinkel sitter där. Våra pressfotografer har kanske bra tips på det.....
jag är ingen pressfotograf men jag brukade titta på kameran när jag sköt från höften eller uppifrån för att se i vilken riktning jag höll kameran för att träffa motivet.
numera sitter det lite i ryggmärgen och jag kan "skjuta i blindo" utan att missa.
fast helst med 35mm... med 50mm och uppåt blir det betydligt svårare.
med 17mm är det nästan tråkigt lätt, men det funkade mycket bra att börja med.

annars är jag ingen vän av "att hålla kameran rätt"... jag har gått flera konst- och fotoskolor och kurser och jag kan inte minnas att jag nånsin hörde "håll kameran rätt"...
det där bestämmer man själv.
jag brukar tex se jättefånig ut när jag plåtar fester.
jag kastar och slänger med kameran och folk höjer skeptiskt på ögonbrynen och tror jag är nån psyksjuk amatör.
det brukar bli helt andra miner när dom ser bilderna sen.

I dåliga förhållanden är det tyvärr så att det kommer tillfällen när till och med rätt andningsteknik är avgörande för en skarp bild (i alla fall acceptabelt skarp). Det är till och med så illa att kameran måste ligga bra i handen så att man inte skakar när man trycker ned avtryckaren. Skillnaden mellan skytte och foto är i det läget inte så stor. Ibland finns det naturliga stöd att hitta såsom husväggar, träd mm. JA, jag vet att det finns stativ, men om det inte är med? hur gör man då om man inte tränat på det här?

jag är till och från väldigt darrhänt och därtill en stativ-vägrare (tycker ett stativ hämmar mig).
jag plåtar mycket i mörka kyrkor och jag brukar då huka mig och göra mig till en liten boll och stödja armbågarna (armarna) mot knäna.
det underlättar väldigt mycket, men ger förstås lite grodperspektiv.
annars ställer jag mig mot en vägg eller pelare (när jag plåtar i hedvig eleonora kyrka så brukar det alltid komma bröllopsgäster fram och borsta av min rygg, för det är av nån anledning väldigt skitigt på väggarna där).

Dom som har svarat illa känner nog vid sig vilka dom är. Jag menade inte att alla svar va illa.

Och ibland så måste jag ta i med kraftord, oftast det enda som hjälper.

Och jag står för varje ord.

Jag måste erkänna att detta (som tråden egentligen handlar om...) visste inte jag heller. Har en A1 och har tittat runt lite på DSLR och trodde att en D70 eller EOS 350D skulle vara rätt, men jag blir, liksom KG, mer och mer nöjd med min A1:a.

På den är man ju van att kunna kolla "antingen eller", fast jag kör oftast med vanliga sökaren, eftersom jag är en gammal analog historia och är van vid det.

För mej blev detta ytterligare en anledning att behålla min A1:a. Dessutom är jag faktiskt nöjd med de bilder den presterar (i kvalite alltså. Motiven och kompositionen är mitt eget problem...)

Fortsätt fråga! Det gör jag!

Ett par månader efter att jag som sextonåring köpt min Pentax ME super hade jag fortfarande inte riktigt fattat det här med hur spegeluppfällningen funkade (tror inte ens att jag visste att det var en spegel i den, hade bara normalen) och hur slutaren åkte upp i sökaren och gjorde den svart(!). Tror banne mig att jag inte riktigt visste vad som skilde en systemkamera från en kompakt innan jag köpte en. Och det var väl så sent som förra året jag började fatta hur tusan man kan se något i sökaren på en Hasselblad trots att den har centralslutare i objektiven. Alltid lär man sig något nytt...

HDFS) (KGS skrev:
O ja! nu blir det ordning o reda. Kraftord är verkligen nåt som "hjälper" *asg*

Heeh ja det hjälper ju tydligen inte alla. Menade inte att det skulle vara frid och fröjd efter det. Men jag blir bara så förbannad ibland.

Re: Betraktelse från bänken....

jernweg skrev:
kunskap är ju som vi alla vet tungt att bära på dessutom.
Jag håller med om det, dock inte ironiskt som du säger det utan menar det, för det är ingen börda (vad jag kan komma på) som är så svår att bli av med som just kunskap.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar