Annons

D70 och Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

sethakan

Avslutat medlemskap
Helst skulle jag bara vilja behålla mina bilder som raw. Dessa är ju helt okomprimerade, eftersom det är mina digitala negativ som skall följa mig i framtiden.

Men hur blir det egentligen om 10, 20, 40år då jag laddar in min NEF Nikon Raw fil, kommer den då att kunna läsas? Jag antar att jpeg fortfarande funkar.
För mig känns det som det blir jpeg ett tag till.
Har inte helt koll på NEF bearbetning men kan man konvertera många bilder på en gång till jpeg eller tiff?

Vad använder ni?? jpeg eller NEF, och hur gör ni som använder NEF bearbetar ni en och en bild??

Håkan

sethakan skrev:
Har inte helt koll på NEF bearbetning men kan man konvertera många bilder på en gång till jpeg eller tiff?

med medföljande NikonView kan man det. Så om du bara har en dator som kan köra den programvaran så klarar du dig ju.

Själv är jag slö och tänkte bränna både NEF och JPEG på skivorna.

En intressant fråga om vikan läsa de filformat som fanns för 30.40 år sedan och från det media det är lagrat på.

Jag har en 5½ tums diskett hemma. Det var länge sedan jag hade en läsare till den. Förr fanns det även 8 tums skivor och en hel del olika kassetbandsstander att lagra filer på. Minns fortfarande ABC80 till vilkenjag har en del program fortfarande, men ingen ABC80. Dell har slutat att leverera 1,44 M bytes tums läsare till datoreran. Under 1990-talet fanns det 2,88 Mbytes disketter och läsare från IBM. Tyvärr saluörs de inte längre.

Utcecklingen av kamerorna kommer att gå fort och även de filformat som bilderna lagras med. Samtidigt kommer datorer och operativsystem samt bildbehandlingsprogram att utvecklas. Marknaden kommer att styra vad som efterfrågas och vad som finns tillgängligt framöver. Tillverkare kommer att slås ut från marknaden samtidigt som nya kommer till.

Jag skulle ta et kloka före det okloka genom att låta originalbildfilerna (RAW) lagras på datorns hårddisk, plus ytterligare ett ställe. Utöver detta även en kopia i JPEG och en i TIFF. Sannolikt kommer någon av dessa format att kunna läsas framöver. När nya filformat kommer som blir världsledande bör en konvertering till dessa ske.

Jag litar inte ett för ett ögonblick på att Canon som tillverkar min kamera kommer att leveraera en bildfilsavkodare till framtida datorsystem. Det jaghar köpt vet jag vad det fungerar till och det är till de system som är specificerade i produktbladet.

Men det är ju närmast självklart att man inte kan sova i 40 år och sen tro att just det man valde att lagra på finns kvar.

Nä jag lagrar inte i 17 olika format. Däremot så får jag väl konvertera då det blir dags till nya format.

Dock så tror jag att RAW-formatet är ganska säkert en bra stund till. Det kostar så lite att läsa gamla filformat så numera överger man dem inte lika lätt. Att överge gammal hårdvarustandard är dock en helt annan sak.

Hej Håkan.

Jag har funderat på detta åxå.
Det finns ju en möjlighet att låta kameran spara en raw och en jpg samtidigt, jag funderar allvarligt på att använda detta alternativ.

Om det sedan bara går att läsa det media man sparat på finns det säkert programvara att konvertera filerna med.

Då är vi inne på nästa fråga, ska man bränna dvd+ eller dvd- eller dvd ram eller vad?

Björne

sethakan skrev:
Helst skulle jag bara vilja behålla mina bilder som raw.

Men hur blir det egentligen om 10, 20, 40år då jag laddar in min NEF Nikon Raw fil, kommer den då att kunna läsas?

Mest troligt, ja.

Men det beror inte på våra tillverkare som gillar detta med kundinlåsning till proprietära lösningar, som tur är så finns det fortfarande folk med riktigt grundläggande datorkunskaper som funderat över det här och knåpat fram sina egna lösningar (är väl bara en tidsfråga innan de blir stämda för patentintrång). Som Dave Coffin skriver:

So here is my mission: Write an ANSI C program that decodes any raw image from any digital camera on any computer running any operating system.

That program is called dcraw.c, and it's become a standard tool within and without the Open Source world. It's small (under 4000 lines), portable (standard C libraries only), free (both "gratis" and "libre"), and when used skillfully, produces better-quality output than the tools provided by the camera vendor.

http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/

Å som ni kan se på sidan så är det dcraw som ligger till grund för bla. både Photops och IrfanViews "rå-bildshantering", sparar du en kopia dcraw i 40 år så kan du troligtvis kompilera den även på den tidens maskiner, om inte annat så kan du göra det på en bara lite äldre maskin.

Ett annat alternativ är att konvertera och spara i något öppet bildformat som inte är knutet till något företag som kan gå i putten eller tappa intresset för formatet, jpeg är inte något av dessa format, det är dessutom omgärdat av patent där patentägaren kan bestämma sig för att inte längre licensiera fritt, eller sälja patenten till någon som föröker pressa ut maximalt med pengar under kort tid.. tills formatet självdör pga. detta. JPEG är ju dessutom ett förstörande format som kastar bort bildinformation vid komprimeringen. Tiff eller PNG är väl de som kan rekommenderas, där PNG är helt fritt och öppet och licencierat under General Public License.

For image editing, either professional or otherwise, PNG provides a useful format for the storage of intermediate stages of editing. Since PNG's compression is fully lossless--and since it supports up to 48-bit truecolor or 16-bit grayscale--saving, restoring and re-saving an image will not degrade its quality, unlike standard JPEG (even at its highest quality settings). And unlike TIFF, the PNG specification leaves no room for implementors to pick and choose what features they'll support; the result is that a PNG image saved in one app is readable in any other PNG-supporting application.

http://www.libpng.org/

Tack för svar. Jag tänkte väl att det inte bara var jag som hade detta problem.

Jag gillar jpeg men kan inte förstå att bilden försämras när man sparar om den, trots att man gör det i 100%, borde inte det kunna fixas?

Och jag undrar oxå det med DVD-format, jag tror mig ha hört att DVD-RAM är bäst som lagringsmedia för filer, alltså inte film, musik mm.
Därför bränner jag i dagsläget mina bilder på DVD-RAM. Gör jag rätt då?

Håkan

sethakan skrev:
Lossless jpeg, Är det något att satsa på. Hur får man tag i det?

Det handlar ju om att hitta en applikation som stöder det, jag vet inte hur det är med Photoshop, men alla programmakare är försiktiga med att implementera patenterade algoritmer, man har lärt sig hur det sved med LZW algoritmen som GIF-formatet byggde på (den var gratis från början, men unisys ändrade sig när formatet vann momentum). I detta fall med lossless jpeg så har patentägarna lovat att licenciera fritt, men det finns ingen garanti för att inte detta ändras i framtiden om formatet skulle bli populärt, så programmakarna tvekar givetvis. Man vill ju inte få kallduschar i form av licensavgifter på åtskilliga miljoner bakefter man implementerat något som var gratis från början.

http://www.jpeg.org/jpeg/jpegls.html

Rådet för användare bör då vara samma sak, undvik det, man hänger upp stödet för visningen av sina egna bilder på enskilda företags goda vilja. Välj ett format som är helt fritt (inte fritt som i gratis, utan fritt som i frihet) och inte knutet mot något specifikt företag.

En kompis till mig som jobbar i grafikerbranschen tipsade mig om detta: http://www.fnordware.com/j2k/

Tydligen nästa stora grej, enligt honom är det detta filformat som kommer att ersätta jpg framöver, inte jpeg-lossless!

Den som lever får se.......

/Anders

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar