Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 - D50 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Laney

Medlem
Är det en bra ide att köpa en begagnad D70 framför en ny D50?? Vilken kamera anses vara bäst om de är i samma skick?

Vad är det som främst skiljer dessa kameror åt?

Och vad är det som D70s har som inte finns på D7`0?

Tacksam för tips och råd?

MVH
Linus
 
D70s har, jämfört med D70, större display, vidare täckning av blixten samt möjlighet till trådutlösare.

D70 har, över D50, detta:

*Två inmatningshjul
*Skydd för displayen
*Möjlighet att finjustera vitbalansen
*Lite fler funktioner åtkomliga utan att gå in i menyn, tex bracketing
*Trådlös styrning av blixtar
*Snabbare sekvenstagning
*Snabbaste slutartid 1/8000 mot 1/4000 på D50
*Möjlighet att ställa ISO-talet i 1/3 bländarsteg
*Linjer i sökaren, för att underlätta att komponera/hålla kameran rakt
*Belysning på statusdisplayen
*Låsning av vald fokusfunkt
*Förhandsgranskning av skärpedjupet
*Snävare spotmätning

D50 har detta som inte D70 har:

* AF-A, växlar automatiskt mellan AF-S och AF-C, beroende på vad kameran tror att det är för motiv.
*USB 2.0 Highspeed


Vilken som är bäst av D50 och D70 beror väl på vad man har för behov och smak.
D70 är "mer kamera", som synes ovan, men det beror ju på om man har nytta av dessa extra saker.
D50 ger bilder som är lite mer "point&shoot" direkt ur kameran. Högre kontrast och rikligare exponerade, medan D70:n ger "nderexponerade" bilder med mindre kontrast. Detta går ju dock i stor utsträckning att ändra på båda kamerorna.
D50 har mer brusreducering i JPEG, vilket ju ger mindre brus, en åxå något sämre detaljupplösning på högre ISO-tal.

Jag skulle valt D70, den passar mig bra tack vare att jag ofta använder spotmätning och manuellt läge (snävare spotmätning och två inmatningshjul).
 
Okey, tack så mycket för svaret! Mycket bra kunskap.

Någon som vet om D70s har USB 2.0 till skillnad från D70?

Hur viktigt tycker ni att det är at kameran har USB 2.0 framför 1.1?

Mvh
 
Vad jag föstått så har inte D70s blivit begåvad med USB2.0, eller det kanske är USB2.0 men med hastighet som 1.1. (samma som D70 tror jag)

Jag har köpt till en minneskortsläsare med USB2.0 för 129:-. Är grymt mycket snabbare än att läsa ur kameran!
 
Smart lösning

Jag kan tipsa om Sandisks SD ultra II plus, 1 GB kort. Det går att "vika isär" och stoppa direkt i usb-porten. Jättesmart lösning, hejdå alla kortläsare! Dessutom är det jättesnabbt.
 

Bilagor

  • smart sd kort.jpg
    smart sd kort.jpg
    7.7 KB · Visningar: 1,297
Jag stod i samma val som dig, valde ny d50 framför d70 då jag till slut räknade att garanti och d50 school kanske var nåt för mig. Aldrig kul ifall man köper en hyffsat dyr d70 (verkar hålla priset rätt bra), och sen är det nåt som pajjar...


//Mattias
 
Jag valde också D50, det kändes inte som om de funktioner man blev av med var värda mellanskillnaden i pris, dessutom gick inte D70:n att få tag på som ny och ingen visste när den skulle komma. Jag är riktigt nöjd med mitt val, jag kan nästan inte lämna kameran hemma när jag går ut :)

Däremot tycker jag inte vare sig "garantin" eller D50 school är argument för att välja D50.
Jag var på Nikons D50 school och blev sjukt besviken. Det kändes som att sitta på en enda lång försäljnings-föreläsning för Nikon, jag lärde mig inte ett dugg. Föreläsaren svarade inte ens på frågor om var man kunde hitta vissa saker i menyerna eftersom de säljer en extra kurs för att gå igenom kameran... Han försökte även prångla på oss andra Nikon-saker vilket man kan förstå men det blev lite för mycket. Bortkastad kväll tyckte jag!

Vidare är "garantin" bara en check av kameran en gång om året i tre år, den täcker inte skador. Checken kan ju vara bra att ha, men inte mer än så.
 
Jag tänkte då på ny garanti för nya saker, i motsats till ingen garanti på begagnade saker.

Trist att skolan inte var nåt att ha, är bokad på den i januari... får se vad det ger.

Gratis rengöring en gång per år i tre år är faktiskt rätt schysst tycker jag.
 
Köpte också D50, men det finns en del saker som talar för D70 fortfarande.
En D70 med kitobjektiv 18-70 kostar strax under 10000:-. Ett D50-hus kostar runt 6000:-, och oavsett om man köper kitet eller ej, så vill man säkert uppgradera till lite fräsigare optik efter ett tag, och vips, så är man uppe i samma summa om man köper ett 18-70 separat. I praktiken blir det alltså ungefär samma pris, eftersom D50:n inte finns med bättre optik till fördelaktigt pris, åtminstone inte i Sverige.

Det man förlorar hos D50:n är emellertid inte något att gråta över tycker jag. Hur ofta använder man helt manuellt läge? Och i de fall man gör det, så är det mycket enkelt att mecka med bländare och slutare trots avsaknad av andra inmatningshjul, då det finns en liten knapp som sitter lättåtkomligt vid avtryckare, som man trycker in för att hjulets funktion ska avse bländaren istället för tiden:)
Nedbländning är inget jag ens funderat över på en digitalkamera.
Det jag kan sakna är omställningen för mätning, men hur ofta ändrar man på den?

I praktiken är det i mångt och mycket i princip samma kamera, så oavsett val blir man nog nöjd om man finner koncepten tilltalande:)
 
Re: Smart lösning

Ulrika-Elisabet skrev:
Jag kan tipsa om Sandisks SD ultra II plus, 1 GB kort. Det går att "vika isär" och stoppa direkt i usb-porten. Jättesmart lösning, hejdå alla kortläsare! Dessutom är det jättesnabbt.

Jag har 2GB varianten av Ultra II-kortet, men det går inte att vika isär.
 
D70

Kostar en begagnad d70 ca: 6.500. Skulle jag köpa d 70. Bra kamera om man inte skall ha enbart finess fixering, utan en kamera där du avgör med ljus vinklar o.s.v. P.s Människan är fotografen inte kameran?
 
Makten skrev:
Hur ofta använder man helt manuellt läge?

"Man" gör det nästan uteslutande. ;-)

Det varierar ju från fotograf till fotograf. Får man lite rutin på det så är spot och manuellt marginellt långsammare än att köra A eller S med matrix. Vill man köra A eller S med spotmätning blir det genast jobbigare eftersom man måste ratta exponeringskompensation, vilket är ungefär samma förfarande på en D70 som manuellt på en D50. (Jodå, jag vet att man kan konfigurera så att man har exponeringskompensationen på "det andra" hjulet på D70:n.)

Jag säger inte att något är rätt eller fel. Folk gör helt enkelt olika.
 
dumbo skrev:
"Man" gör det nästan uteslutande. ;-)

Det varierar ju från fotograf till fotograf. Får man lite rutin på det så är spot och manuellt marginellt långsammare än att köra A eller S med matrix. Vill man köra A eller S med spotmätning blir det genast jobbigare eftersom man måste ratta exponeringskompensation, vilket är ungefär samma förfarande på en D70 som manuellt på en D50. (Jodå, jag vet att man kan konfigurera så att man har exponeringskompensationen på "det andra" hjulet på D70:n.)

Jag säger inte att något är rätt eller fel. Folk gör helt enkelt olika.
Det var fasen! Kul att höra hur folk hanterar sina kameror:)
Själv kör jag uteslutande tidsautomatik, och använder då exponeringskompensationen friskt. Så i praktiken blir det ju nästan som manuellt. Skillnaden är att jag ändrar exponeringskompensationen då jag mer drastiskt byter miljö, som från med- till motljus.
Kör oftast centrumvägd mätning, men det skiftar faktiskt mest med vilken optik jag använder, då det blir helt olika resultat beroende på glugg med respektive mätmetod. Lite märkligt...
 
Då det formligen "dräller" av begagnade D70 kit på marknaden & om man har tålamod inte behöver betala mer än 6-7000 för dem tycker jag D70 är det bästa valet, men det är min personliga åsikt ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.