Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 AF hjälpljus + SB800 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
I vanliga fall tar blixtens hjälpljus över när den är på kameran. Det är rött och lyser med ett rutnät.

Kolla i menyerna på blixten och se om du hittar AF-assist eller liknande. Den skall vara "On".
 
Försöker verkligen förstå manualen men får inte till det. AF hjälpbelysning får jag fortfarande inte igån när SB800 blixten är på :-(
 
Problemet är löst, är det någon där ute som har D70 och SB800 som kan svara på flera frågor??
 
Problem 2:

Jag har min SB800 påkopplad på huset men vet ej om inställningarna ska stå på TTL, manuell eller kommandoläge.

På ena sidan av manualen står det:
Kommandoläge: Välj detta alternativ om du vill låta kameran styra blixtnivån när en eller flera sb800 används.

På nästa sida står det:
Kommandoläge kan användas vid fotografering med fjärrstyrda blixtar som inte är monterade på kameran.


Hrmm, så vad ska jag använda?
 
Problemt löstes genom att jag mycket riktigt kunde stänga av af belysningslampan på blixten och därefte fungerade hjälplyset med blixten monterad på kameran.
 
Linis skrev:
Problemt löstes genom att jag mycket riktigt kunde stänga av af belysningslampan på blixten och därefte fungerade hjälplyset med blixten monterad på kameran.

Menar du att du hellre använder lampan på kameran än den på blixten?

Om du menar så har jag lite svårt att förstå varför? Min D70 fokuserar mycket bättre med SB-800 afbelysning än med den på kameran.

(Jag kanske tolkade dig fel också)

Mvh Tobias
 
Linis skrev:
Problemt löstes genom att jag mycket riktigt kunde stänga av af belysningslampan på blixten och därefte fungerade hjälplyset med blixten monterad på kameran.

Sätt genast på focuslampan på blixten igen.

Den är överlägsen den i kameran.
 
hmm jag har samma problem men jag vet inte ens om AF-belysningen lyser på mitt kamera hus.. även fast det är PÅ i menyn.. inte heller blixten hjälper med AF.. Aldrig riktigt tänkt på det men testade nu.. Störde mig en gång när jag verkligen behövde det från blixten.. :/ skumt?
 
aah men jag kanske vet vad felet är.. eller? Har jag AF på "C" dvs att den hela tiden ställer sig så skjuter inte blixten någon "laser" för att mäta.. men har jag på "S" det vill säga att den ställer fokusen och sen låser den där (Tror att det är så?) så skjuter den lasern..
 
Tobias Arvidsson skrev:
Menar du att du hellre använder lampan på kameran än den på blixten?

Om du menar så har jag lite svårt att förstå varför? Min D70 fokuserar mycket bättre med SB-800 afbelysning än med den på kameran.

(Jag kanske tolkade dig fel också)

Mvh Tobias

Hur får jag igång af hjälp ljus på blixten då? Självklart vill jag få igång den om det funkar.
 
Mushkot skrev:
Ska du ha blixtautomatik utan att styra andra blixtar ska du ha på TTL.

Om man vill ställa in blixten själv, ställer man den på manuell då?

Så för att sammanfatta används bara kommandoläge när fler blixtar ska vara aktiva?

Jag har alltid kört på kommandoläge och det verkar funka ändå. Men att TTL är det rätta?
 
Linis skrev:
Hur får jag igång af hjälp ljus på blixten då? Självklart vill jag få igång den om det funkar.

I menyn på blixten finns det en symbol med blixten och någon linje ifrån den (det står af också). I den menyn kan du välja på on och off. Med on är afbylysningen på.

obs. Belysningen från blixten ser annorlunda ut än den på kameran. Om du är i ett mörkt rum och siktar på en vägg ska du se ett rött rutnät på väggen. Annars kan du bara kolla om de två dioderna tänds på blixten.

//Tobias
 
Linis skrev:
Om man vill ställa in blixten själv, ställer man den på manuell då?

Så för att sammanfatta används bara kommandoläge när fler blixtar ska vara aktiva?

Jag har alltid kört på kommandoläge och det verkar funka ändå. Men att TTL är det rätta?
Det stämmer som du skriver. Kommandoläget funkar kanske ocskå, men eftersom blixten försöker kommunicera med andra blixtar, som då inte finns, kan det hända att den blixtrar nån gång "för mycket", men det syns nog inte så mycket. Dock bör det dra mer batteri!

Manuellt läge är precus så, du ställer in blixtstyrkan själv. Det går att ställa i 1/1 (full effekt), 1/2 (halv effekt), 1/4 (en fjärdedel..) osv ner till 1/128. Här använder man antingen en blixtljusmätare, eller bara trial and error (det senare brukar jag använda dom gånger jag kör manuellt).
 
Tobias Arvidsson skrev:
I menyn på blixten finns det en symbol med blixten och någon linje ifrån den (det står af också). I den menyn kan du välja på on och off. Med on är afbylysningen på.

obs. Belysningen från blixten ser annorlunda ut än den på kameran. Om du är i ett mörkt rum och siktar på en vägg ska du se ett rött rutnät på väggen. Annars kan du bara kolla om de två dioderna tänds på blixten.

//Tobias

På min blixt finns det något som heter AF, det är en bild på en blixt och några streckade linjer. Sätter jag den på ON och går in i ett mörkt rum så tänds ingen lampa....
 
Linis skrev:
På min blixt finns det något som heter AF, det är en bild på en blixt och några streckade linjer. Sätter jag den på ON och går in i ett mörkt rum så tänds ingen lampa....
Bara för att kolla, har du AF på kameran på S och den mittersta fokuspunkten vald?
 
Mushkot skrev:
Bara för att kolla, har du AF på kameran på S och den mittersta fokuspunkten vald?

Jajemensan, har låst fokuspunkten i mitten. AF området är inställt på specifikt.
Skall kamerans AF-hjälpljus stå på on eller off?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.