Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 AF hjälpljus + SB800 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tobias Arvidsson skrev:
Det ska fungera med det påslaget. Däremot ska kamerans hjälpljus inte lysa när blixten sitter på.

Som sagt kamerans hjälp belysning fungerar när jag har blixten på kameran, kamerans hjälp-belysning inställlt på "ON" och blixtens hjälp-belyning inställt på "OFF".
 
Linis skrev:
Som sagt kamerans hjälp belysning fungerar när jag har blixten på kameran, kamerans hjälp-belysning inställlt på "ON" och blixtens hjälp-belyning inställt på "OFF".

Det verkar ju logiskt, har inte provat.

Men om du ställer blixten på ON borde ljuset på kameran slockna och det på blixten lysa istället.
 
Mushkot skrev:
Det stämmer som du skriver. Kommandoläget funkar kanske ocskå, men eftersom blixten försöker kommunicera med andra blixtar, som då inte finns, kan det hända att den blixtrar nån gång "för mycket", men det syns nog inte så mycket. Dock bör det dra mer batteri!

Manuellt läge är precus så, du ställer in blixtstyrkan själv. Det går att ställa i 1/1 (full effekt), 1/2 (halv effekt), 1/4 (en fjärdedel..) osv ner till 1/128. Här använder man antingen en blixtljusmätare, eller bara trial and error (det senare brukar jag använda dom gånger jag kör manuellt).

Kommandoläget ger ingen blixt att tala om.
Den blixtrar nämligen mest innan bilden tas och ytterst lite kommer med på bilden.

Ställ om till TTL (/BL) så ska du se att din kamera kan uträtta underverk i dålig belysning.
 
Dajo skrev:
Jepp, så blir det

Oki killar, det måste varit mina batterier som spökade. För nu fungerar det utmärkt. Även då jag har kameran menyn inställd på AF-hjälpljus ON så tar blixtens hjälpljus över och börjar lysa vid dåliga ljusförhållanden, då blixten är monterad självklart.
 
men jag har fortfarande en fråga.. varför går det inte att ha AF-ljust från blixten när man har AF-C inställt?
 
Dajo skrev:
Kommandoläget ger ingen blixt att tala om.
Den blixtrar nämligen mest innan bilden tas och ytterst lite kommer med på bilden.

Ställ om till TTL (/BL) så ska du se att din kamera kan uträtta underverk i dålig belysning.
Jag som trodde att man kunde få kommando+ttl? Men det kanske bara är med den inbyggda.
 
Mushkot skrev:
Jag som trodde att man kunde få kommando+ttl? Men det kanske bara är med den inbyggda.

Hur menar du?
Jag kan ställa in kommando + TTL, men som jag precis har fått förklarat används denna funktion endast när du använder flera blixtar.

Så kör du bara med en blixt på ditt hus ska du ställa in kameran direkt på TTL alt. manuellt (om du vill få mer kontroll)
 
Linis skrev:
Hur menar du?
Jag kan ställa in kommando + TTL, men som jag precis har fått förklarat används denna funktion endast när du använder flera blixtar.

Så kör du bara med en blixt på ditt hus ska du ställa in kameran direkt på TTL alt. manuellt (om du vill få mer kontroll)
Jo det stämmer. Svarade till Dajo, som vad jag förstod menade att det inte gick att få kommando+ttl (vilken jag har för mig är default).
 
Mushkot skrev:
Jo det stämmer. Svarade till Dajo, som vad jag förstod menade att det inte gick att få kommando+ttl (vilken jag har för mig är default).

Kommando och TTL på den fjärrstyrda blixten ja.
Inte på den inbyggda.

Den inbyggda är antingen en TTL-blixt som lyser upp motivet ELLER en "kommandoblixt" som fjärrstyr en extern blixt på avstånd.

D200 och D80 kan fjärrstyra och använda den inbyggda till exponeringen samtidigt. Detta kan inte D70/D50.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.