Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d40 med Bulb funktion .

Produkter
(logga in för att koppla)

itr

Aktiv medlem
Har nån här använt Bulb funktion på Nikons D40..
Testade igår och är det så att man måste hålla in knappen hela tiden..skulle vara jobbig o ta ett foto på 30min ?

Bulb eller B exponerar så länge du har knappen intryckt. Stativ och trådutlösare eller fjärr är bra att ha, så man slipper pilla på kameran.

Spegeluppfällning används för att minimera skakningar. Jag har för mig att det är exponeringstiderna runt 0,4s till 1s som ger mest skakningar i bilden, men det beror väl lite på kameran också. Stativ är ett krav här också, eftersom du inte ser sökaren när du väl fällt upp spegeln.

Spegeluppfällningen på D40/x är inte riktigt vad man tror. Funktionen är endast till för att fälla upp spegeln vid rengöring av sensorn. M a o, det enda sättet att tillgå är bulb vid längre exponeringar.

paco skrev:
Bulb eller B exponerar så länge du har knappen intryckt. Stativ och trådutlösare eller fjärr är bra att ha, så man slipper pilla på kameran.

Trådutlösare går inte att montera, däremot finns fjärrutlösare. En sådan kostar 200:-.

På en D50 öppnas slutaren när man trycker en gång på fjärren och stängs när man trycker en andra gång; jag gissar att det är likadant på en D40.

Per.

perstromgren skrev:
Trådutlösare går inte att montera, däremot finns fjärrutlösare. En sådan kostar 200:-.

På en D50 öppnas slutaren när man trycker en gång på fjärren och stängs när man trycker en andra gång; jag gissar att det är likadant på en D40.

Per.

Den metoden brukar heta 'T' på äldre kamerors slutare. Mycket fiffigt om man inte har en sladd/fjärr/trådutlösare. Dock verkar det vara helt omöjligt att implementera på den vanliga avtryckaren på moderna kameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar