Annons

D40, D60 eller D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

FGummesson

Medlem
Nu kommer det snart att bli ett kamerainköp men jag velar...
D40, D60 eller D80? Vad ska jag ha för objektiv?

Andra tips godtas gärna :)

SÖK! SÖK! SÖK!

Bästa tips du kan få.

Fråga dig själv vad du har för budget, behov och ambitioner och sedan blir det lättare att ge dig konkreta tips.

Jag kommer att ta många macrobilder men även en hel del porträtt-bilder.
Jag vill ha en kamera som jag inte tröttnar på.

Hade en D50 och böt till D80.
Ångrar ingenting, förutom att D80 är lite större.
trots att den är lite "gammal" så är det en mycket fin kamera. :)

En kamera man inte tröttnar på kan vara lite svårt att uppfylla, jag skulle nog hellre skaffa en beggad D200, om budget tillåter det, än en ny D80.

I objektivväg är 50/1.8 starkt rekommenderad. Funkar bra till porträtt och är nog bland de mest prisvärda objektiv som finns.

Macro har jag ingen erfarenhet av så där kan jag inte hjälpa till.

D80 måste du ha om du vill kunna använda alla Nikons objektiv utan att behöva fokusera manuellt. D40 och D60 har dom spart in på AF motorn i huset så för att få autofokus måste du använda objektiv med beteckningen AF-S. Det är inga problem att hitta objetiv med fungerande autofokus till D40 och D60, men det finns många andra trevliga objektiv utan AF-S som du måste fokusera manuellt med om du köper D40 eller D60, till exempel 50/1.8. Men å andra sidan har sigma en 50/1.4 där autofokusen funkar på D40/60.

mvh

Fredrik

sen beror det lite på, du kommer nog inte växa så mkt inom området med en instegssystemare som D60. Vet du att du vill få mer kunskap om ämnet(kanske du redan har, vad vet jag), så är nog D80 ett bättre alternativ. En mer avancerad och kravigare byggd kamera helt enkelt.

Jag velade lite mellan D40x, D60, D80 och Eos 450D när jag köpte kamera för ett par månader sen.
Mitt val blev D60 pga av pris i förhållande till bildkvalitet. D80 är nog en kamera man kan utvecklas mer med, men enligt nya tester så ska D60 ha bättre bild än D80, framför allt vid höga ISO. D80 är även skönare att hålla och lite smidigare att använda (fler dedikerade knappar). D60 är däremot extremt enkel för en nybörjare att använda, dock lite bökig när det behöver gå fort.
Angående objektiv så är motorn ett ett litet hinder för D60, men både Sigma, Tamron och Tokina kommer med många bra nya objektiv med inbyggd motor. Nikons egna är lite väl dyra för min smak.
Så frågan är nog: Bildkvalitet eller möjlighet att växa snabbare.

Jag kör en D80 sedan snart ett år och är helnöjd! Kvaliteten räcker till mer än väl och man skall ju ha klart för sig att mycket hänger på fotografen. Jag köpte till 18-70/3,5 som första glugg och den är en klar favorit! Om än lite ljussvag, men kvalitetsmässigt känns den bra. Igår, köpte jag 50/1,8 som skall bli kul att testa i helgen.
Har svårt att tänka mig att du skulle bli besviken på en D80. Nästa steg upp är som jag ser det D300. Men, det är ju en helt annan prisklass.

Lycka till och ha Kul!!

AndyK skrev:

D80 är nog en kamera man kan utvecklas mer med, men enligt nya tester så ska D60 ha bättre bild än D80, framför allt vid höga ISO.

Skillnaden i bildkvalitet är förmodligen så pass minimal att det inte är mkt o hänga upp sig på. Hänger väl egentligen messt på optiken numera.

Kan säga att D80 väljer man inte bort för bilderna iaf, dock inte hällr för eftersom skillanden är så pass liten..

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto