Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D40 bra instegskamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minifotarn

Aktiv medlem
Tjenare. Funderat lite på Canon EOS 450D ett tag. Men Nikon D40 är så pass mycket billigare.
Är det värt pengarna att köpa en D40 som första?

MVH Martin :)
 
En D40 är inte en 450D direkt, men bra mycket bättre än kompakt kamera och med dagens superdumpning av priset på D40 är den nog en bra affär om du kan acceptera en enklare kamera med tämligen många begränsningar.

Nästan så att jag funderar på att köpa en D40 som ersättare till gamla kompakten för s billig som den är nu kan man anvnända den påå samma sätt som en kompakt eftersom den är nästan lika billig.
 
Där finns nog mycket delade meningar om saken. Jag har läst lite om den, och man kan ju hitta synpunkter på D40.

Kitobjektivet som följer med är inte värdens bästa, ljussvagt och säkert sånn aberation och grejor. Sen har kameran bara 6MP. Den saknar dessutom antiskak i huset, den saknar autofokusmotor och har ingen möjlightet till gaffling. Lägsta ISO är 200, lite högt. Den ger mycket brus på högre iso och displayen på baksidan är lite väl liten.

Sen ger kameran ett ganska plastigt intryck, väger inte så mycket och känns inte speciellt gedigen.

Läser du på Ken Rockwells hemsida så får du en annan bild av Nikon D40.

//Alexander
 
Jo D40 är en riktigt bra kamera. De är ingen skillnad på kvalitén på bilderna från den och från en 450D. Bara en smaksak vilken som känns bäst
 
Där finns nog mycket delade meningar om saken. Jag har läst lite om den, och man kan ju hitta synpunkter på D40.

Kitobjektivet som följer med är inte värdens bästa, ljussvagt och säkert sånn aberation och grejor. Sen har kameran bara 6MP. Den saknar dessutom antiskak i huset, den saknar autofokusmotor och har ingen möjlightet till gaffling. Lägsta ISO är 200, lite högt. Den ger mycket brus på högre iso och displayen på baksidan är lite väl liten.

Sen ger kameran ett ganska plastigt intryck, väger inte så mycket och känns inte speciellt gedigen.

Läser du på Ken Rockwells hemsida så får du en annan bild av Nikon D40.

//Alexander

Du är uppenbarligen inte speciellt initierad när det gäller D40:ans kvaliteter och jag anar att du själv inte testat dess fotografiska prestationer.
De som gjort det har en helt annan uppfattning och rekommenderar D40 inte bara till noviser.
 
Tjenare. Funderat lite på Canon EOS 450D ett tag. Men Nikon D40 är så pass mycket billigare.
Är det värt pengarna att köpa en D40 som första?

MVH Martin :)

Själv är jag Canon fantast men jag måste medge att Nikon D40 är en utmärkt kamera att börja med. Em kompis har en så jag har testat den lite och det är inget fel på bildresultatet.
 
Du är uppenbarligen inte speciellt initierad när det gäller D40:ans kvaliteter och jag anar att du själv inte testat dess fotografiska prestationer.
De som gjort det har en helt annan uppfattning och rekommenderar D40 inte bara till noviser.

Kan bara instämma. Hade själv en D40 tidigare och faktum är att bildkvalitén skiljer inte värst mycket mellan den och D90 utom i speciella situationer (t.ex höga ISO). Sedan är klart D90 har fler vred och knappar direkt på huset vilket är smidigt. Nog om det, D40 en toppenkamera som jag varmt kan rekommendera. Väldigt prisvärd.
 
Det kanske blev lite negativt det där :) Jag har en D40 själv och tycker att den fungerar jättebra. Försökte bara belysa att det finns många åsikter om vad man ska köpa.

www.KenRockwell,com finns rekomendationen att köpa den, typ pengarna i sjön att handla något annat.



Skulle ha utryckt mig lite tydligare i första inlägget, sorry.

//Alexnader
 
Med tanke på att Mediamarkt vill ha bara 2795 för den, med en hyfsad normalzoom dessutom, vore det tjänstefel att inte rekommendera den. Jag tror vem som helst blir i princip lika nöjd med den som en helt ny modell för tredubbla pengarna om man inte har ganska specifika krav.
Var sugen på en med men jag får försöka hålla igen lite nu. Dessutom kör jag Canon... Den kostar med kitoptiken lika lite som en dålig kitzoom till Canon.
 
450 kom 2008, D40 2006 jämförelsen kanske inte riktigt håller :)

D40:n är trots detta en riktigt bra kamera, på sensorsidan har det dock hänt en hel del.

Ken Rockwell belyser D40:s starkare sidor på sin hemsida. (blixtsynk 1/500 som är bland de bättre bland DSLR oavsett pris & märke)

Man ska dock ta det han skriver med en nypa salt.
 
...... på sensorsidan har det dock hänt en hel del.

Det som hänt på sensorsidan är att antalet pixlar ökat, men själva sensorkvaliteten (framför allt när det gäller brus vid höga ISO) har inte förbättrats markant. Vad fabrikanterna gör är att dölja sensorernas brister med allehanda jpg-motortricks.
Är man ute efter att kunna beskära bilderna kraftigt eller skriva ut i mycket stora format kan en högpixelsensor vara bra, men för "normalt" bruk duger t ex D40:ans 6 mpix gott.

Läs gärna Thom Hogans mycket initierade åsikter om bl a Nikon på http://www.bythom.com/
 
Det som hänt på sensorsidan är att antalet pixlar ökat, men själva sensorkvaliteten (framför allt när det gäller brus vid höga ISO) har inte förbättrats markant. Vad fabrikanterna gör är att dölja sensorernas brister med allehanda jpg-motortricks.
Är man ute efter att kunna beskära bilderna kraftigt eller skriva ut i mycket stora format kan en högpixelsensor vara bra, men för "normalt" bruk duger t ex D40:ans 6 mpix gott.

Läs gärna Thom Hogans mycket initierade åsikter om bl a Nikon på http://www.bythom.com/

Nä nu är du nog ute och tar en cykeltur Kjell, det dynamiska omfånget & förmågan att suga ljus har definitivt förbättrats och inte enbart genom jpg-motorer sedan 2006.
 
Nä nu är du nog ute och tar en cykeltur Kjell, det dynamiska omfånget & förmågan att suga ljus har definitivt förbättrats och inte enbart genom jpg-motorer sedan 2006.

Cykla är alltid nyttigt ;-)

Jag har korresponderat i ämnet med just nämnde Thom Hogan och här ett citat från ett mail jag fick:

"Sensors don't tend to get better. There may be some very small efficiencies
that happen as the maker locks in small impurities and production issues
that involve yield, but generally I don't know of a case where the sensor
has gotten better over time"

Den som känner till Thoms kunskaper och erfarenheter betvivlar inte hans synpunkter - förutom kamerafabrikanternas PR-avdelningar, förstås. Där är budskapet att varje ny kameramodell med högre pixelantal höjer bildkvaliteten.
 
Där finns nog mycket delade meningar om saken. Jag har läst lite om den, och man kan ju hitta synpunkter på D40.

Kitobjektivet som följer med är inte värdens bästa, ljussvagt och säkert sånn aberation och grejor. Sen har kameran bara 6MP. Den saknar dessutom antiskak i huset, den saknar autofokusmotor och har ingen möjlightet till gaffling. Lägsta ISO är 200, lite högt. Den ger mycket brus på högre iso och displayen på baksidan är lite väl liten.

Sen ger kameran ett ganska plastigt intryck, väger inte så mycket och känns inte speciellt gedigen.

Läser du på Ken Rockwells hemsida så får du en annan bild av Nikon D40.

//Alexander

Visst, men vad tusan - för det priset får man ta att den är lite plasig och så - fortfarande spöar den i princip alla kompaker iaf.
 
Måste vara den absolut mest prisvärda digitala systemkameran i "instegsklassen" idag. Såg den själv på MediaMarkt i Gbg i helgen för 2990:- inkl. kitzoomen. Detta måste slå allt!
 
Helt plötsligt känns min IXUS 870 för 2,5k sjukt dyr:)

D40'in är ett jäkla kap om man inte tidigare är bunden till ngt märke.

6 mp i en bra sensor ger lågt brus. Om det lite sämre dynamiska omfånget beror på sensorn eller en hård kontrast i JPEG läget är jag inte säker på, men vilka konkurrenter har den för tre tusingar?
 
Kan bara säga såhär:

Jag har jobbat med måånga olika kameror... (både canon och nikon)
Har nu Nikon D3 vilket påvisar vad jag har att jämnföra med...

Har jobbat väldigt mycket med D40 eftersom det helt enkelt,
utan tvekan är den absolut bästa kamera du kan köpa!

Finns inget för 3000 pengar som är i närheten!

Plåtade faktiskt många porträtt med D40 ett tag,
som i både RAW & JPEG har mycket bra bildprestanda!
(Printade A3 storlek med bra resultat)

Kolla gärna i mina album, har en hel del
äldre bilder tagna med D40:n där... : )

En sak till, bli inte lurade av alla Pixelfreaks!
Dt är INTE pixlarna som gör resultat i en bild...
Titta bara på en Nikon D2h med 4 mp... Prestanda? JAA!


Lycka till med köp!

MVH /David.
 
Cykla är alltid nyttigt ;-)

Jag har korresponderat i ämnet med just nämnde Thom Hogan och här ett citat från ett mail jag fick:

"Sensors don't tend to get better. There may be some very small efficiencies
that happen as the maker locks in small impurities and production issues
that involve yield, but generally I don't know of a case where the sensor
has gotten better over time"

Den som känner till Thoms kunskaper och erfarenheter betvivlar inte hans synpunkter - förutom kamerafabrikanternas PR-avdelningar, förstås. Där är budskapet att varje ny kameramodell med högre pixelantal höjer bildkvaliteten.

Fast i ditt citat skriver han ju att en sensor inte blir bättre med tiden likt ett vin blir bättre med lagringstid. Det håller jag med om till 100%.
Sensorteknik har däremot utvecklats en del med åren.

Att 6mpix räcker för de flesta håller jag oxo med om.

Under 3kkr för D40 är så prisvärt att det gör ont ;-)

Cykla är kul oxo, var med i CK Antilopen ett par år i min ungdom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.