gedjan
Aktiv medlem
Jag köpte alla dagar i veckan 24 timmar om dygnet hellre en Sony A200 ..
Kul att höra varför?!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tjenare. Funderat lite på Canon EOS 450D ett tag. Men Nikon D40 är så pass mycket billigare.
Är det värt pengarna att köpa en D40 som första?
MVH Martin
Tjenare. Funderat lite på Canon EOS 450D ett tag. Men Nikon D40 är så pass mycket billigare.
MVH Martin
En sak till, bli inte lurade av alla Pixelfreaks!
Dt är INTE pixlarna som gör resultat i en bild...
Titta bara på en Nikon D2h med 4 mp... Prestanda? JAA!
Har själv en D40x Det har inte varit några problem att köpa beg optik till den. Naturligtvis måste man kolla så de har inbyggd motor men man måste ju alltid kolla vad man köper vad det än gäller.Köp en D40 så har du råd med ett extra objektiv också. Sattsar du på bra optik kan du ha det om du sedan byter kamerahus.
Som det är nu kör jag i manuellt läge och helt utan ljusmätning med 20-40 år gamla gluggar och det ger mig mycket mer nöje och större möjligheter än någon AF-glugg skulle gjort.
Fast i ditt citat skriver han ju att en sensor inte blir bättre med tiden likt ett vin blir bättre med lagringstid. Det håller jag med om till 100%.
Sensorteknik har däremot utvecklats en del med åren.
Det där var nog ett tydligt som-fan-läser-bibeln-exempel. Självklart menar inte Hogan att en sensor blir bättre av sig själv. Han menar självklart "sensor" i meningen "en typ av sensor", något annat vore galet!
Per.
Kan bara instämma. Hade själv en D40 tidigare och faktum är att bildkvalitén skiljer inte värst mycket mellan den och D90 utom i speciella situationer (t.ex höga ISO). Sedan är klart D90 har fler vred och knappar direkt på huset vilket är smidigt. Nog om det, D40 en toppenkamera som jag varmt kan rekommendera. Väldigt prisvärd.
Var kom den lilla fula ankungen in ifrån?
Det är inte vad recensenterna enhälligt menat. Dessutom är det så att (enligt Dpreview) D40:n tillkännagavs 16/11-06 jämfört med A200:n som utlystes 7/1-08. I kameravärlden hinner det hända ett och annat på 14 månader, så det vore väl själva f_n om Sony inte kunde hålla någorlunda jämna steg i det perspektivet.Därför man får mer kamera per krona än då man köper en D40 är min åsikt... Så enkelt så..
Det är inte vad recensenterna enhälligt menat. Dessutom är det så att (enligt Dpreview) D40:n tillkännagavs 16/11-06 jämfört med A200:n som utlystes 7/1-08. I kameravärlden hinner det hända ett och annat på 14 månader, så det vore väl själva f_n om Sony inte kunde hålla någorlunda jämna steg i det perspektivet.
Svaret är ja, som många inlägg visat.
Att det sedan finns andra kameror som också är värda pengarna som första kamera, är förstås sant! Exemplet som Mayro diskuterar är en av dem, det finns givetvis fler. Det gör inte Nikons alternativ till ett dåligt alternativ. Kan vi inte bara enas om det?
Per.
MVH Martin