Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3x är här?

Produkter
(logga in för att koppla)
En del har varken hemsida eller bilder på FS men flera tusen expertutlåtande i forumen.

Och vad skulle det ha med saken att göra ?

Jag har inga bilder eller någon "fin" hemsida via FS, har inga ambitoner på att skaffa det heller.



Problemet ligger nog i din egen tolkning av olika människors åsikter.

Ta dem för vad de är, många givetvis rena spekulationer/antaganden, och de flesta baserade på vad man läst/sett på nätet och INTE på egna erfarenheter.


Detta är ju knappast isolerat till just denna tråden, eller FS.

Det finns en del "bofasta" här på FS, som är rena åsiktssprutor, och det står ganska klart att mer ofta än sällan (utrustning forumen) så har den ingen egen efarenhet av/med produktenrna i fråga, utan antar och bilder sig en uppfattnig från vad de sett/läst på nätet.

Självfallet så tar jag inte dessa som några expertutlåtanden, utan för var de är, antaganden och personers högst personliga åsikt.



/Paul L.
 
Senast ändrad:
Jag måste säga att det finns inte ett skit att läsa när man skrollar igenom forumtråden.

Det är en del som bara letar övertygelse om att deras billigare kamera är bättre än D3x.

En del har egna bilder som ser ut som skit men kan utan vidare skilja på en D3;a och en D3x. En del har säkert inte ens kalibrerad skärm när dom studerar testbilder.

En del har varken hemsida eller bilder på FS men flera tusen expertutlåtande i forumen.


Trist!



Utråkad


Teodor!

Vem är du att ställa dig själv på piedestal och fördöma alla oss som skrivit i den här tråden? På vilket sätt skulle du vara överlägsen oss? Jag tror inte du vinner respekt och trovärdighetpoäng på att generalisera en hel tråds inlägg och ge dessa en negativ stämpel! Vad är syftet med ditt inlägg? Har du något vettigt att tillföra så gör det! Är du missnöjd kom då med konstruktiv kritik - inte fördömanden som ingen kan ta till sig och lära sig av!

1) Vad skulle finnas för inlägg och fakta i den den här tråden för att den skulle vara av värde i din värld?

2) Vilka samband anser du finns mellan en fotografs rätt att uttala sig i den här tråden och dennes innehav av en hemsida, kvalitet på bilder och antal uppladdade foton på Fotosidan?

Jag tycker ditt inlägg andas obalans, elitism och snobbighet. Bara för att du har en fotostudio och en D3X ger det dig inte på något sätt rätten att fördöma oss som inte har det men vill komma med synpunkter på och frågor om D3X i förhållande till andra kameror.

Be om ursäkt och visa dig ödmjuk - nu!
 
Änu mer utråkad....




Teodor!

Vem är du att ställa dig själv på piedestal och fördöma alla oss som skrivit i den här tråden? På vilket sätt skulle du vara överlägsen oss? Jag tror inte du vinner respekt och trovärdighetpoäng på att generalisera en hel tråds inlägg och ge dessa en negativ stämpel! Vad är syftet med ditt inlägg? Har du något vettigt att tillföra så gör det! Är du missnöjd kom då med konstruktiv kritik - inte fördömanden som ingen kan ta till sig och lära sig av!

1) Vad skulle finnas för inlägg och fakta i den den här tråden för att den skulle vara av värde i din värld?

2) Vilka samband anser du finns mellan en fotografs rätt att uttala sig i den här tråden och dennes innehav av en hemsida, kvalitet på bilder och antal uppladdade foton på Fotosidan?

Jag tycker ditt inlägg andas obalans, elitism och snobbighet. Bara för att du har en fotostudio och en D3X ger det dig inte på något sätt rätten att fördöma oss som inte har det men vill komma med synpunkter på och frågor om D3X i förhållande till andra kameror.

Be om ursäkt och visa dig ödmjuk - nu!
 
Det är en del som bara letar övertygelse om att deras billigare kamera är bättre än D3x.
Min två år gamla 2MP mobilkamera är "bättre" än en D3x -- om det är en mobilkamera jag anser mig behöva.

Lite mer allvarligt:
Min D3 är MYCKET bättre än din D3X -- för det jag gör.
Det är inte din sak att avgöra; det är enbart min.
 
Hahaha.. nu blev tråden helt plötsligt rolig!

Okey, jag ska sluta låta som en bitterf.tta!

Det jag saknar är en tråd om att fotografera med D3 och/eller D3x som exempel. Jag tycker att det är skittråkigt att det alltid bara handlar om pixlar och brus mm..

Sedan har jag mina orsaker till det jag skrev men det gäller inte alla.

Jag ska ta mitt ansvar och försöka klura på en tråd som handlar om teknik, kameramodell i fotografering. Så får jag hoppas att det är fler än jag som kommer tycka att det är kul, och att den får vara en tråd för det den skapas till.

Var inte arga på mig nu, jag menade inte så illa..

Tedde


Min två år gamla 2MP mobilkamera är "bättre" än en D3x -- om det är en mobilkamera jag anser mig behöva.

Lite mer allvarligt:
Min D3 är MYCKET bättre än din D3X -- för det jag gör.
Det är inte din sak att avgöra; det är enbart min.
 
Det är oftast effektivare och mer konstruktivt att från början berätta vad man vill än att på vanligt Fotosidanforum-maner bara ordbajsa kräkningar på andras inlägg...

Men vill man bara tillföra tråden ännu ett ointressant och "folkuppretande" inlägg så har du visat precis hur man ska göra Teodor.

( Gissa vem som precis skrev ett ointressant inlägg som tillförde 0 till tråden och ämnet... )

A. Anka:
Åsikter är som rövhål, alla har ett....
 
Det fortsätter iaf att vara roligt! =O)



Det är oftast effektivare och mer konstruktivt att från början berätta vad man vill än att på vanligt Fotosidanforum-maner bara ordbajsa kräkningar på andras inlägg...

Men vill man bara tillföra tråden ännu ett ointressant och "folkuppretande" inlägg så har du visat precis hur man ska göra Teodor.

( Gissa vem som precis skrev ett ointressant inlägg som tillförde 0 till tråden och ämnet... )

A. Anka:
Åsikter är som rövhål, alla har ett....
 
Hahaha.. nu blev tråden helt plötsligt rolig!

Okey, jag ska sluta låta som en bitterf.tta!

Det jag saknar är en tråd om att fotografera med D3 och/eller D3x som exempel. Jag tycker att det är skittråkigt att det alltid bara handlar om pixlar och brus mm..

Sedan har jag mina orsaker till det jag skrev men det gäller inte alla.

Jag ska ta mitt ansvar och försöka klura på en tråd som handlar om teknik, kameramodell i fotografering. Så får jag hoppas att det är fler än jag som kommer tycka att det är kul, och att den får vara en tråd för det den skapas till.

Var inte arga på mig nu, jag menade inte så illa..

Tedde

Du har gjort 81 inlägg på fyra år. Med den nivå av respektlöshet, arrogans och substanslöshet du visat idag på dina ínlägg finner jag ingen anledning att uppmuntra dig att göra fler inlägg någonsin på Fotosidan. Du verkar vara en hyfsad fotograf men uppenbarligen inte lika begåvad som forumskribent.

Min slutsats: Håll dig borta från forumen och fotografera, ladda upp många bilder och vårda din hemsida!

Har du vett och självrespekt nog drar du samma slutsats.

Drar du andra slutsatser får du vackert ta och ändra attityd annars kan det mycket snabbt visa sig gå ut över hur människor bedömer dig inte enbart som forumskribent utan även som fotograf. Det tycker jag vore inte bara ödesdigert utan fruktansvärt onödigt.

För övrigt gäller att om du verkligen vill bli respekterad som fotograf så får du också vara lyhörd för den kritik - både positiv och negativ - som du får för dina bilder och ditt fotograferande. Än så länge har du varken visat prov på mästarklass i foto eller vilja att lyssna på andra och ta till dig vad de förmedlar till dig.

Tänk på att självgodhet aldrig är klädsamt!
 
Tillbaks till lite D3x-propaganda... :)

D3x vs 5DII på låga ISO för en gångs skull. Efterlyft av skuggor för att kolla hur "ren" filen är...
Iofs så har Lloyd trillat i fällan med ISO50, som inte gör något annat än begränsar högdagrarna, båda kamerorna hade kunnat visa bättre resultat på ISO100.

Trevligt med någon som inte skriker "HÖGA ISO!!! HÖGA ISO!!!" hela tiden under en jämförelse... :) Men OJ vilken skillnad det är! Här syns skillnaden i base-ISO dynamic range som DxO visar med siffror. OJ, en gång till. Oj.

Bilder:
http://diglloyd.com/diglloyd/free/PushingTheBlacks/images/channels.html

Artikel:
http://diglloyd.com/diglloyd/free/PushingTheBlacks/index.html

Lade också märke till att han använder SoLux, min favoritprodukt just nu, som belysning på uppställningen... :)

En annan trevlig D3x-länk: Bernard använder här mitt "vill-ha" objektiv för tillfället, en ZF100/2 makro, på sin D3x.
När fotot laddar får jag lite samma känsla som första gången jag arbetade med P45'an; "Vad f*n, tar den ALDRIG slut??!!"

http://www.flickr.com/photos/bernardlanguillier/3198276391/sizes/o/

Det kommer nog ta ett halvår till innan jag själv får leka på allvar med en D3x, men jag är förväntansfull...
 
Tja, vi kanske inte skall vara för hårda mot vår käre Teodor. Jag tolkar det som att han hade tagit sig en "helgblecka" och kanske inte riktigt var i balans. Får se i morgon hur han/du mår, för trots allt är jag lite spänd på att höra hur du tycker din D3x var. Vad du sedan tycker om mig ger jag faktiskt på ren svenska blanka faan i. Hoppas du ursäktar, för du tar bra bilder, men vad tyckte du om din D3x.
JB
 
Vet faktiskt inte var jag ska börja......


Vi börjar bakifrån tror jag!
Jag tror att många vet att jag alltid tar åt mig av kritik.
Om du är lite uppmärksam så kan du se att jag tom tagit åt mig av din.

Mästarklass hahaha.. det är kanske något som är viktigt för dig..
Jag blir nöjd när jag lyckas göra vad som förväntas och superglad när någon verkligen uppskattar en av mina bilder. Annars gör jag det mest för att tillfredställa mig själv.

Nu kommer vi till den lite mer strama delen!

Du har väldigt lätt att låta som det du säger är den ända sanningen.
Du är inte den som kanske ska utala sig om varken ödmjukhet eller respekt. Du är absolut ingen fotograf som jag skulle betala en krona för men du tar dig friheten att ifrågasätta varför andra lägger upp sina bilder i poolerna och dömmer dom respektlöst och helt utan ödmjukhet. Detta gäller ingen bild som jag har lagt ut utan gäller en kommentar från dig som jag läste under en bild från en kreativ och engagerad fotograf.

Jag är helt övertygad om att du sårade honom. Hoppas att du fick ut något av det.

Japp du och hela din attityd är orsaken till det jag skrev idag!

Jag kommer inte skriva något mer i ämnet så vill du ha sista ordet så var så god. Eller så tänker du efter innan du gapar igen!


Må så gott


Du har gjort 81 inlägg på fyra år. Med den nivå av respektlöshet, arrogans och substanslöshet du visat idag på dina ínlägg finner jag ingen anledning att uppmuntra dig att göra fler inlägg någonsin på Fotosidan. Du verkar vara en hyfsad fotograf men uppenbarligen inte lika begåvad som forumskribent.

Min slutsats: Håll dig borta från forumen och fotografera, ladda upp många bilder och vårda din hemsida!

Har du vett och självrespekt nog drar du samma slutsats.

Drar du andra slutsatser får du vackert ta och ändra attityd annars kan det mycket snabbt visa sig gå ut över hur människor bedömer dig inte enbart som forumskribent utan även som fotograf. Det tycker jag vore inte bara ödesdigert utan fruktansvärt onödigt.

För övrigt gäller att om du verkligen vill bli respekterad som fotograf så får du också vara lyhörd för den kritik - både positiv och negativ - som du får för dina bilder och ditt fotograferande. Än så länge har du varken visat prov på mästarklass i foto eller vilja att lyssna på andra och ta till dig vad de förmedlar till dig.

Tänk på att självgodhet aldrig är klädsamt!
 
Jorå jag gillar den verkligen fortfarande.

Jag har fortfarande svårt att motivera kostnaden särskilt gämfört med D3:an men det är en fantastisk kamera.



Tedde

Tja, vi kanske inte skall vara för hårda mot vår käre Teodor. Jag tolkar det som att han hade tagit sig en "helgblecka" och kanske inte riktigt var i balans. Får se i morgon hur han/du mår, för trots allt är jag lite spänd på att höra hur du tycker din D3x var. Vad du sedan tycker om mig ger jag faktiskt på ren svenska blanka faan i. Hoppas du ursäktar, för du tar bra bilder, men vad tyckte du om din D3x.
JB
 
Jodå Teodor, du har vissa poänger med din senaste inlägg, kanske du skulle börjat med dessa istället för....

För övrigt anser jag att D3X bör rivas!
( Eller var det Kartogo ? )

Själv sitter jag och väntar på en D700X eller liknande till rimliga pengar.
Eller så går jag en elektronikkurs, köper en D700 och en A900 och skickar in dem under täcket en stund så " min" kamera kommer ut till en kostnad som står i proportion till vad det är och vad marknaden har att erbjuda.

( Ännu ett oanvändbart inlägg, men det är ju fredag så ta det med ro...)
 
Vet faktiskt inte var jag ska börja......


Vi börjar bakifrån tror jag!
Jag tror att många vet att jag alltid tar åt mig av kritik.
Om du är lite uppmärksam så kan du se att jag tom tagit åt mig av din.

Mästarklass hahaha.. det är kanske något som är viktigt för dig..
Jag blir nöjd när jag lyckas göra vad som förväntas och superglad när någon verkligen uppskattar en av mina bilder. Annars gör jag det mest för att tillfredställa mig själv.

Nu kommer vi till den lite mer strama delen!

Du har väldigt lätt att låta som det du säger är den ända sanningen.
Du är inte den som kanske ska utala sig om varken ödmjukhet eller respekt. Du är absolut ingen fotograf som jag skulle betala en krona för men du tar dig friheten att ifrågasätta varför andra lägger upp sina bilder i poolerna och dömmer dom respektlöst och helt utan ödmjukhet. Detta gäller ingen bild som jag har lagt ut utan gäller en kommentar från dig som jag läste under en bild från en kreativ och engagerad fotograf.

Jag är helt övertygad om att du sårade honom. Hoppas att du fick ut något av det.

Japp du och hela din attityd är orsaken till det jag skrev idag!

Jag kommer inte skriva något mer i ämnet så vill du ha sista ordet så var så god. Eller så tänker du efter innan du gapar igen!


Må så gott

Du är fri att tycka vad du vill om mig och andra här på fotosidan. Ta bara ansvar och håll dina åsikter konstruktiva. Annars leder det inte framåt utan bara till att du känner dig misslyckad, missförstådd och frustrerad, Du hamnar i en offerroll. Vad har du vunnit då?!

Har du eller andra synpunkter på de bildkommentarer jag ger på publicerade bilder är du eller den fotografen alltid välkommen att ge mig feedback. Vi fotografer här på Fotosidan tycker olika på gott och ont. Jag framför det jag uppfattar om de bilder jag ser och står för mina åsikter. Min avsikt med mina bildkommentarar är alltid att ge en nyanserad och konstruktiv mix av både positiva och negativa påpekanden. Dessa åsikter är alltid subjektiva och naturligtvis inga sanningar.

Om en fotograf lägger upp sina bilder här på Fotosidan får denna person finna sig i att få sina foton granskade ur både teknisk och estetisk synvinkel. Är man inte beredd på detta och att ta till sig kritiken ser jag inte vitsen med att ladda upp några bilder.

Jag bedömer bilder utan någon som helst hänsyn till vem fotografen är och vilket rykte den personen kan ha. Det är totalt ointressant om fotografen är nybörjare eller anses vara väldens bästa fotograf sedan 50 år tillbaka. Jag betraktar och värdesätter enbart bilderna - aldrig fotografen, dennes personlighet, skapande och liv.

Vilken av mina bildkommentar är det du anser som respektlös och helt utan ödmjukhet. Vad är det i den kommentaren som du menar gör omdömet respektlöst och utan ödmjukhet? Hur skulle jag ha formulerat mig enligt dig för att istället blivit respektfull och ödmjuk?

Återigen - visa att du kan ge mig konkret, tydlig och konstruktiv kritik och inte bara generella, svepande fördömanden!
 
Senast ändrad:
Tillbaks till lite D3x-propaganda... :)

D3x vs 5DII på låga ISO för en gångs skull. Efterlyft av skuggor för att kolla hur "ren" filen är...
Iofs så har Lloyd trillat i fällan med ISO50, som inte gör något annat än begränsar högdagrarna, båda kamerorna hade kunnat visa bättre resultat på ISO100.

Trevligt med någon som inte skriker "HÖGA ISO!!! HÖGA ISO!!!" hela tiden under en jämförelse... :) Men OJ vilken skillnad det är! Här syns skillnaden i base-ISO dynamic range som DxO visar med siffror. OJ, en gång till. Oj.

Bilder:
http://diglloyd.com/diglloyd/free/PushingTheBlacks/images/channels.html

Artikel:
http://diglloyd.com/diglloyd/free/PushingTheBlacks/index.html

Lade också märke till att han använder SoLux, min favoritprodukt just nu, som belysning på uppställningen... :)

En annan trevlig D3x-länk: Bernard använder här mitt "vill-ha" objektiv för tillfället, en ZF100/2 makro, på sin D3x.
När fotot laddar får jag lite samma känsla som första gången jag arbetade med P45'an; "Vad f*n, tar den ALDRIG slut??!!"

http://www.flickr.com/photos/bernardlanguillier/3198276391/sizes/o/

Det kommer nog ta ett halvår till innan jag själv får leka på allvar med en D3x, men jag är förväntansfull...

Ett problem jag ser med Llloyds jämförelse är att den inte enbart visar sensorernas prestanda utan även rawkonverterarnas. Det syns att NX är bra på brusreduktion men även hur begränsad NX är på att bibehålla färgmättnaden i skuggorna. Detta fenomen har jag skrivit om flera gånger och här syns det igen.
 
D700x ska verkligen bli spännande.

D700:an dödade mer eller mindre marknaden för D3:an
Med tanke på det otroligt höga priset på D3x så blr det kul att se hur dom ska göra med enn uppföljare till D700an om det nu kommer.

Hasselblad sänkte ett 300.000 kr paket med en tredjedel för att inte tappa marknad och öka stykesförsäljningen.

Nikon har uppenbart tappat styckesförsäljning med deras prishöjning.

Det ligger ju inte riktigt i tiden att höja priset på teknik.

Det borde komma en prissänkning snart med tanke på hur många som ligger på lager överallt.

Tedde



Jodå Teodor, du har vissa poänger med din senaste inlägg, kanske du skulle börjat med dessa istället för....

För övrigt anser jag att D3X bör rivas!
( Eller var det Kartogo ? )

Själv sitter jag och väntar på en D700X eller liknande till rimliga pengar.
Eller så går jag en elektronikkurs, köper en D700 och en A900 och skickar in dem under täcket en stund så " min" kamera kommer ut till en kostnad som står i proportion till vad det är och vad marknaden har att erbjuda.

( Ännu ett oanvändbart inlägg, men det är ju fredag så ta det med ro...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.