Advertisement

Annons

D3x är här?

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha laddat ned de två filerna som Tore rekommenderade kan jag bara säga följande:
Vid ISO 100 var faktiskt bilden helt enastående, även vid crop 400 %! Den andra bilden vid ISO 1600 var naturligtvis mycket bra, trots att man av någon anledning ändrat ljuset på den bilden. Lätt färgbrus började uppträda (synligt vill säga) först vid 100 % crop. Nu vet jag inte vad resultatet skulle bli om man inte hade studioljus, det vill säga det ljus man i verkliga livet skulle ha om man använde ISO 1600. Men bilderna är bra, mycket bra. Ni som har "vanliga" D3:an eller 700:an kan väl ta Er en titt och bedöma om skilnaden i kraftig crop skiljer sig från vad Ni bedömer Er få ut ur Era kameror.
Mvh
JB
 
D3X verkar ju ge riktigt fina bildfiler att leka med.
Men liksom jag inte är beredd att ge dubbla priset för en telefon med 8MP som för en likadan med 4MP så hoppar jag nog denna ändå.

Det får nog bli en enklare variant av annat märke med lika många "hästkrafter".
Blåst på pengar väljer jag att bli på andra områden.
 
Man blir ju lite snopen när inte ens Capture NX2 kan öppna NEF filen från underverket D3x. Det enda progam som jag hittat är just uppgraderingen på Nikon View. Jag tog förresten och jämförde en bild jag tagit med min D300 och Tokinas 12-24 objektiv och lade den bredvid D3x bilden. Javisst, när jag croppade upp den på 200 och däröver så var naturligtvis D3x bilden bättre/tätare, men det var tusan vad D300 bilden hängde med. Det trodde jag faktiskt inte om jag skall vara ärlig. Man kanske måste ta sig en funderare lite varstans om skilnaden verkligen är så behövlig eller nödvändig. Det är lätt att man drabbas av samma pixelsjuka som många drabbats av i kompaktklassen. Men, ok rätt skall vara rätt, vid 400 crop så var D3x bilden betydligt tätare. Men vilken jäkla förstoring det måste motsvara. Nåväl, jag väntar med spänning på lite mer seriösa tester en den "kökstest" jag gjorde här hemma. Tore, vad är du, har du somnat;-)
Mvh
JB
 
För att gå tillbaks till priset som alla gnäller på så kanske ni ska skylla det "höga" priset på Amerika och dess havanden under dom senaste decenierna.

Den Japanska Yen'en har gått upp 55% sedan i somras, så vill ni göra en vettig kalkyl på vad dom tänkte att kameran skulle kostat i somras så är det bara att ta fram miniräknaren. Till detta fantastiskt uppiggande fenomen hör ju att dollarn även gått upp ett gäng kronor, och i stort alla andra ledande valutor (euron?) I somras räknade jag med yen x 0.056 för att få fram svenska pengar, och nu är det yen x 0.09 sist jag kollade. Detta är självklart jävligt tråkigt, både för oss. Och för Nikon. Det roligaste i hela diskussionen är ju faktiskt att allt bara är vetande utifrån spekulationer vida kameran verkligen ÄR värd priset eller inte. Fast det är väl lite tjusningen med internet.. Att alla vet å tycker utan att egentligen kunna veta å tycka. :D


Detta är andra gången jag postar i denhär tråden utan att orka läsa ALLA sidor sen min förra titt så har ni redan sagt dethär får ni återigen låtsas läsa det jag skriver och vila ögonen tills nästa inlägg kommer.


Läste nu ett tillägg där någon frågade om alla jänkare som nån Tom? Ken Rockwell å liknande kunde ha fel för dom är så allvetande. Ja, jag tror fanimej att dom har det just för att dom är amerikaner. Det har blivit lika dyrt för alla som inte bor å handlar i Japan att köpa saker som kommer från Japan. Om jag köpt kameran i somras när den inte fanns hade den med dagens Japanska prislapp kostat 50200:- Köper jag den nu med bara ändrad växelkurs kostar den 80tusen.

Priset nu på a900 är dryga 21000 och hade om vi ska bolla med siffror varit 13100. Och en D3x hade kostat ca 55tusen med kursen som var när a900 lanserades.

En undring är hur mkt gnäll det var när canons kanon kom ut? Irrelevant må hända. Men vem vet jag kanske är ute å cyklar..
 
Senast ändrad:
Ja Danel, men nu är det på så vis att världen faktiskt inte snurrar kring Sverige och kronan är inte ledande i något avseende. Du har väl hört historien om han som körde på vänster sida på motorvägen och hörde på radion att man varnade för en som körde på fel sida. Han svar var "en det är ju varenda jävel". Det tråkiga är att det är den svenska kronan som sjunkit i värde gentemot andra ledande valutor. Men när "amerikanerna" som du kallar dem gnäller på priset så är det priset i dollar man syftar till. Rent allmänt är det en nackdel för ett land när ens valuta är stark, det hämmar faktiskt exporten och inte tvärt om. Sen får vi väl se hur världen (läs marknaden) tar emot kameran, det är till syvende och sist den som styr omsättningen.
Mvh
JB
 
Nu har jag väl inte på något ställe påstått att någonting någonstans snurrar kring Sverige då vi inte har ett skit att sätta till på den globala marknaden utan tvärt om skrivit just det du försöker glänsa med.

Det jag säger är att den Japanska Yen'en är världens starkaste valuta just nu. Och det gynnar inte Nikon därför ALLT som kommer från Japan nu blir dyrt för alla andra. Medans det som redan är lanserat inte går att höja med samma procent som valutan i sig gått upp. Och vad jag vet är det inte Amerikaner, eller dollarn som är ursprungsvalutan för en Nikon, som faktiskt kommer från Japan.

Att du dessutom behandlar mig som en ettåring tycker jag säger mer om dig som person än ditt kunnande om hur valutor påverkar prissättning på produkter, eller vilken annan vara som helst som handlas med just pengar. Vare sig dom är fiktiva eller "riktiga"

Sen tycker jag att jag skrev att ingen vet hur bra kameran är eftersom det bara spekuleras än så länge, men du kanske var alltför upptagen med att formulera fyndiga påståenden om hur ovetande jag är för att missa att läsa det?
 
Priset nu på a900 är dryga 21000 och hade om vi ska bolla med siffror varit 13100. Och en D3x hade kostat ca 55tusen med kursen som var när a900 lanserades.

Utan att lägga mig i övrig valutadiskussion (har alltid ett helvete med att tänka rätt om fördelar och nackdelar för vem vid upp-och nergångar av valutor), men A900 ligger fortfarande på som billigast ca 27000 spänn. I Sverige vill säga.
 
Utan att lägga mig i övrig valutadiskussion (har alltid ett helvete med att tänka rätt om fördelar och nackdelar för vem vid upp-och nergångar av valutor), men A900 ligger fortfarande på som billigast ca 27000 spänn. I Sverige vill säga.

Stämmer bra och det priset är faktiskt ganska bra om man räknar med den svenska momsen och andra EU-länder. Vet inte hur det är i USA, dock men normalpriset är närmare 28.000:- eller 2500 euro.

Lennart
 
Men Daniel,för det första så måste man vara beredd att få mothugg när man går ut i "debatten" utan att bli sur för detta. Jag vill påpeka att du började ditt inte alltför korta inlägg med att "skylla på amerikanerna". Jag ville med mitt inlägg påstå att ett högt värde på yennen snarare gör det svårare för japanerna att sälja på exportmarknaden än tvärt om. Således bör detta för japanerna vara en prispress snarare än att man med automatik kan räkna med att marknaden kan svälja detta. Ditt resonemang kring valutna fick mig sedan att tro att du möjligen inte var en ettåring, men väl hade en i mitt tycke naiv inställning till den globaka krisen samt att du möjligen tillhörde gänget kring "amerikahatarna". Nåväl, spelar roll. Var och en får väl tycka och tänka som den vill. Jag ville bara förklara mitt inlägg och att du inte skall ta det så personligt.
Mvh
JB
 
Jag har inte beskyllt någon, det enda jag skrev är att jag inte tycker att Amerikanarna som det postats om här har helt rätt med tanke på hur det ser ut i världen idag. Jag fortsatte vidare med att förklara vad priset hade varit på i diskussionen nämnda kamera om Yen'en hade stått som den gjorde när A900 eller för dens skull några månader tillbaks i tiden rådande omständigheter.

Jag bryr mig egentligen föga om vad en D3x kostar då jag varken är en bra fotograf, eller har pengar eller lust att köpa motsvarande dito. Jag tycker bara att Nikon blir beskyllda för många saker dom inte kan rå för. Vad priset sen hamnar på vet ingen. Samma gäller priset på A900 som släpptes tidigare, då valutorna inte skillde lika mkt. Vad tror ni hade hänt om alla företag som lanserat sina produkter för en månad sen höjde priset med samma marginal som valutorna gått upp, säkert 25% i sonys fall, och iaf 5-10% i 5d's

Det jag blev sur på var att "påstod" att jag tror att Sverige är hela universums mitt, när inget i mitt inlägg syftade på det.
 
Den var ta mej fan det roligaste jag sett på riktigt riktigt länge :D Igen film som den stora massan har nån behållning av tror jag, men vi(med ett viss mått av självdistans) som hänger på forum o läser alla dessa infekterade VS. disskutioner får oss gott skratt!


Som så ofta är det humor som friskt klampar nära (eller in i) smaklösheten som är roligast ... :)

Många, många träffsäkra detaljer för alla som följt senaste årens och i synnerhet senaste veckans forumdebatter (i synnerhet på Dpreview) om vad Nikon borde eller inte borde göra.

För mig var det nog det där med att ringa Ken Rockwell "he is on to something" som slutgiltigt fick mig att kapitulera ... :-D
 
Hahahahahaha.. Veckans garanterat roligaste sett på tv eller skärm...Och detta sagt med noll märkestrams.. Bara ideen att göra nått liknande oavsett märke borde ge en foto-oskar..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.