Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3x är här?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag ser inte heller några problem med APS eftersom tillverkarna idag anpassar objektiven efter den mindre sensorns bildcirkel och modern APS optik är därmed optimerad för den mindre sensorn, dessutom så kan man också använda objektiv framtagna för 24x36 med skiftande resultat beroende på hur bra objektivet är..
 
jag ser inte heller några problem med APS eftersom tillverkarna idag anpassar objektiven efter den mindre sensorns bildcirkel och modern APS optik är därmed optimerad för den mindre sensorn,
Det är fortfarande omöjligt att tillverka ett normalobjektiv anpassat för APS-sensorn. Det långa registeravståndet gör att man måste använda en mer komplicerad retrofokuskonstruktion.

Uppenbarligen finns det de som bryr som om detta, och de som inte bryr sig.
 
Nej. Vi ska använda en sensor som har den dimension som spegelhus och fattning är konstruerade för, dvs 24x36mm. Inget fel med en APS-sensor, men den ska sitta i ett litet nätt hus med liten spegel, inte i ett stort hus.

Är det jag som är dum i huvet? HAR inte DX-kameror ett mindre spegelhus än "fullformatare"? Jag kunde ha svurit på det...? Det ser så ut när man jämför bilder på husen. OM detta stämmer, vad är det då som krånglar? Normalobjektivet måste konstrueras närmre sensorplanet, men spegelhuset kräver mindre plats?
 
Senast ändrad:
Det är fortfarande omöjligt att tillverka ett normalobjektiv anpassat för APS-sensorn. Det långa registeravståndet gör att man måste använda en mer komplicerad retrofokuskonstruktion.

Uppenbarligen finns det de som bryr som om detta, och de som inte bryr sig.

förstår fortfarande inte problemet, om man vill flytta registeravståndet så finns det ju plats för detta eftersom spegeln har gjorts mindre i APS huset.Var sedan bajonetteavståndet har för avstånd spelar mindre roll.
 
Det är fortfarande omöjligt att tillverka ett normalobjektiv anpassat för APS-sensorn. Det långa registeravståndet gör att man måste använda en mer komplicerad retrofokuskonstruktion.

Uppenbarligen finns det de som bryr som om detta, och de som inte bryr sig.

Men som andra har påekat, Olympus 4/3 har ett registreringsavstånd anpassat efter sin mindre sensor - och har vad jag kan se ändå inte märkbart mindre eller optiskt enklare normalobjektiv.

Det du verkar vara ute efter är att bygga ett helt nytt kamerahus för APS-sensorer. Det skulle ha sidoeffekten att många befintliga objektiv (byggda för 24x36) skulle få försämrad närgräns eller bli tämligen oanvändbara på den kameran -- och allt detta bara för att slippa retrofokuskonstruktion på normalobjektiv ...?

Är inte det att skjuta mygg med luftvärnskanon?
 
Det skulle ha sidoeffekten att många befintliga objektiv (byggda för 24x36) skulle få försämrad närgräns eller bli tämligen oanvändbara på den kameran
En Minolta Vectis S1 (en SLR för APS-systemet) kan använda objektiv från 24x36-kameror med en adapter som flyttar fram objektivet till rätt registeravstånd.
 
En Minolta Vectis S1 (en SLR för APS-systemet) kan använda objektiv från 24x36-kameror med en adapter som flyttar fram objektivet till rätt registeravstånd.

Jo, en sådan adapter är ju i praktiken en vanlig mellanring av lämplig tjocklek, så det är ju ingen komplicerad pryl.

Men jag tycker fortfarande att det känns som ett otroligt dyrt och krångligt sätt att lösa ett problem som jag ärligt talat inte tycker ens är något problem.

Mitt mest använda objektiv (räknat i antal fototillfällen) fram till D3 dök upp för ett år sedan var Sigma 30/1,4 som är just en retrofokus-normal för APS ... Det fungerar utmärkt. Vad är problemet?
 
inget problem pga just storleken från början i spegelhuset tillåter att konstruktionen kan gå så nära APS stora spegeln som möjligt med bakre linselementet.Tillåter tom en äkta telecentrisk lösning.(vad jag förstår)
Lennart (pupillen) har säkert några kloka kommentarer i detta spörsmål..
 
Senast ändrad:
Det är fortfarande omöjligt att tillverka ett normalobjektiv anpassat för APS-sensorn. Det långa registeravståndet gör att man måste använda en mer komplicerad retrofokuskonstruktion.

Uppenbarligen finns det de som bryr som om detta, och de som inte bryr sig.

Vad är det du säger egentligen? Det är omöjligt att konstruera ett normalobjektiv för APS-C? För att i nästa mening skriva att det visst går men med en mer komplicerad kontruktion! Hur skall du ha det. Går det eller inte?

Och precis som du säger så bryr jag mig inte hur ett objektiv är konstruerat. Så länge som det fyller mina kvalitetskrav så är jag nöjd.

ps. Det går alldeles utmärkt med normalobjektiv på en APS-C. Finns flera exempel på normalobjektiv till APS-C. En drös 30-35or om det är den typen av normalgluggar du är ute efter. Är det 50:eek:r så finns det än fler.....
 
förstår fortfarande inte problemet, om man vill flytta registeravståndet så finns det ju plats för detta eftersom spegeln har gjorts mindre i APS huset.Var sedan bajonetteavståndet har för avstånd spelar mindre roll.

Och det är väl precis vad Canon gjort med EF-S fattningen. Objektiven skjuter ut för långt bakåt för att de skall gå att montera på en EF fattning. Spegelmekanismen är mindre för att linspaketen skall få plats.

Om jag minns rätt så funkar inte ett EF-S objektiv på de äldre husen?! Ex på 30D, 60D och 10D. Vill minnas att det mindre spegelhuset kom med 20D. Har jag fel så rätta mig gärna...
 
En Minolta Vectis S1 (en SLR för APS-systemet) kan använda objektiv från 24x36-kameror med en adapter som flyttar fram objektivet till rätt registeravstånd.

Får du inte en telekonverter med på köpet? IE adaptern måste väl ha linser och i så fall blir det förluster i den optiska kvaliteten. Om den inte har linser så går det väl inte att fokusera på oändligt?
 
Får du inte en telekonverter med på köpet? IE adaptern måste väl ha linser och i så fall blir det förluster i den optiska kvaliteten. Om den inte har linser så går det väl inte att fokusera på oändligt?
Vectis-kameran har ett kortare registeravstånd, ett avstånd som är optimerat för APS. Med en enkel adapter (mellanring) ökas detta avstånd till det avstånd 24x36-objektiven behöver. Inga extra linser, ingen kvalitétsförslust.
 
Och det är väl precis vad Canon gjort med EF-S fattningen. Objektiven skjuter ut för långt bakåt för att de skall gå att montera på en EF fattning. Spegelmekanismen är mindre för att linspaketen skall få plats.

Om jag minns rätt så funkar inte ett EF-S objektiv på de äldre husen?! Ex på 30D, 60D och 10D. Vill minnas att det mindre spegelhuset kom med 20D. Har jag fel så rätta mig gärna...

Du har så rätt. Kommer ihåg det eftersom jag bytte från Nikon till Canon när 10D var aktuell samtidigt som Canon 300D (den första "billiga" dslr som såldes i kit med det första EF-S objektivet) aviserades. 20D var alltså den första kameran i den s k semiproklassen som kunde ta EF-S optik och fick mindre spegel.

Förresten har ett par polare till mig reagerat på detta med Canons EF-S fattning. De har samlat på sig den utmärkta zoomen EF-S 17-55/2.8 is usm för c:a 10.000:- och något annat EF-S objektivtill sina 20/30 och 40D. Många av dem vill skaffa antingen den gamla 5D eller 5DMkII och i synnerhet vad gäller 5DMkII hade det varit intressant att köra EF-S optikerna i APS-C läge. Precis som DX-gluggar går att använda på Nikons FX-kameror. Detta är lite av miss, anser de och jag är böjd att hålla med.

Har de aps-c gluggar från exv Sigma eller Tamron går ju de att köra på 5D/5DMkII och hela 1D-serien. Enda nackdelen blir då att det inte syns någon maskning i sökaren. Eller som hos Sony A900 en ram som visar aps-c läge.

Edit: Det här inlägget berör D3x då DX-optik kan användas på den.

Lennart
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.