Annons

D3000 som första kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

spetters

Medlem
Jag har fotat nästan dagligen i skolan i tre år (gymnasiet) men nu har fotandet legat på hyllan sen tre år tillbaka eftersom jag inte haft råd att köpa en egen kamera.

Nu har jag blivit erbjuden att köpa en Nikon D3000 för 2000:- inkl 18-55mm objektiv, axelband, linsskydd och batteriladdare.

Är det ett bra pris eller bör jag leta vidare? Kom gärna med tips. Jag har ännu inte läst in mig på kameran så mycket utan tänkte sätta mig just nu och googla, men ville ha lite personliga åsikter också.

Jag har fotat nästan dagligen i skolan i tre år (gymnasiet) men nu har fotandet legat på hyllan sen tre år tillbaka eftersom jag inte haft råd att köpa en egen kamera.

Nu har jag blivit erbjuden att köpa en Nikon D3000 för 2000:- inkl 18-55mm objektiv, axelband, linsskydd och batteriladdare.

Är det ett bra pris eller bör jag leta vidare? Kom gärna med tips. Jag har ännu inte läst in mig på kameran så mycket utan tänkte sätta mig just nu och googla, men ville ha lite personliga åsikter också.

Om du vet att kameran + objektivet är i bra skick så kan priset vara OK. Den är bättre än ingen kamera, men om du har chansen så prova den innan så du känner att den levererar det du är ute efter (det framgår inte i inlägget).

Man kommer alltid att sukta efter något bättre så man får göra det bästa med det man har.

Den är bättre än ingen kamera, men om du har chansen så prova den innan så du känner att den levererar det du är ute efter (det framgår inte i inlägget). .

Tyvärr så kommer jag inte ha tillfälle att prova den innan köp. Jag tycker egentligen om Canon men har i stort sett aldrig provat en Nikon så jag kanske har skygglappar.

Det som oroar mig mest är att D3000 inte har någon autofokusmotor i huset och det känns som att jag blir lite låst till en viss typ av objektiv då. Men hur låst blir man? Är det något man saknar?

Numera blir du inte låst av att inte ha någon fokusmotor, det är egentligen bara 85/1,8 som inte har något alternativ med fokusmotor i liknande prisklass. Däremot går det ofta att komma billigare undan med begagnad äldre optik utan motor.

Däremot undrar jag om inte en kamera som D3000 kommer att vara alldeles för enkel för någon som fotat såpass mycket? Det är en hel del man går miste om jämfört med modeller som D90 och uppåt.

Däremot undrar jag om inte en kamera som D3000 kommer att vara alldeles för enkel för någon som fotat såpass mycket? Det är en hel del man går miste om jämfört med modeller som D90 och uppåt.

Det tror/hoppas jag inte. Det är ändå så pass många år sen och jag har inte rört en kamera sen dess. Än mindre en Nikon. Jag minns knappt skillnaden på långt/kort skärpedjup. ;)

Jag tror att det är bra för mig att köpa en enklare instegskamera för att lära mig "igen" och senare kanske köpa en bättre kamera när jag börjar jobba igen (föräldraledig).

Vill du lära dig på allvar är en mer avancerad kamera mycket lättare att lära sig på än en instegskamera. Till exmepel måste man ju in i menyer och hålla på med dubbelknappar och grejer för att kunna ändra inställningar på en instegskamera medan en mer avancerad har direktknappar till mycket istället.

Vill du lära dig på allvar är en mer avancerad kamera mycket lättare att lära sig på än en instegskamera. Till exmepel måste man ju in i menyer och hålla på med dubbelknappar och grejer för att kunna ändra inställningar på en instegskamera medan en mer avancerad har direktknappar till mycket istället.

Javisst men när hon känner det kanske det gått ett år eller halvår. O då känner hon att hon vill uppgradera.

Nu handlar det ju om att komma igång med något.

Men om du bara använt canon tidigare kanske det är bättre att köra canon.
Eller prova Nikon så du vet innan köp.

Eos 350D funkar nog fint till att börja med. Finns från runt 2000kr på blocket.

Jag började fotografera i slutet av sextiotalet. Efter 7-8 år i det digitala kompaktkameraträsket köpte jag för 2 år sedan en D3000 och är mycket nöjd med den. Naturligtvis finns det alltid något som är bättre men min rekommendation är att du kan köpa kameran, den enda reservationen är väl optiken som kanske inte är så lustig men dock fullt fungerande.

Inte så underligt att bli erbjuden en begagnad D3000, den kameran växer man snart ur då den inte är i klass med andra märkens motsvarande, lite märkligt att så många ändå köpt en sådan.

Inte så underligt att bli erbjuden en begagnad D3000, den kameran växer man snart ur då den inte är i klass med andra märkens motsvarande, lite märkligt att så många ändå köpt en sådan.

Det är inte så märkligt att så många köpt den, det är en OK kamera; det märkliga är att så många, företrädesvis män, tror att de blir bättre fotografer ju dyrare kamera de köper. Talangen sitter inte i storleken på plånboken och det är inte självklart att man kan rida bara för att någon lyfter upp en på en häst. Det är möjligt att andra producenter erbjuder en kvalitativt bättre produkt för samma pengar men i detta prisintervallet torde skillnaderna vara försumbara. Jag tycker fortfarande att det är en bra kamera utifrån givna förutsättningar.

Det är inte så märkligt att så många köpt den, det är en OK kamera; det märkliga är att så många, företrädesvis män, tror att de blir bättre fotografer ju dyrare kamera de köper. Talangen sitter inte i storleken på plånboken och det är inte självklart att man kan rida bara för att någon lyfter upp en på en häst. Det är möjligt att andra producenter erbjuder en kvalitativt bättre produkt för samma pengar men i detta prisintervallet torde skillnaderna vara försumbara. Jag tycker fortfarande att det är en bra kamera utifrån givna förutsättningar.

Jag hävdar fortfarande att D3000 var "gammal" redan som ny, visst går det att fotografera med den, men den saknar mycket av det som var normalt även på de billigaste när den kom, D3100 är en annorlunda och modernare kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar