Advertisement

Annons

D300, vilken är din favoritfunktion?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Hej D300 ägare.

I hopp om att lära sig mer om sin kamera och kanske hitta nya sätt att arbeta med den på så ställer jag denna fråga:

Vilken är din favoritfunktion på D300?
 
Auto-iso är helt klart en av mina favoritfunktioner i den kameran. Det var efter den senaste firmwareuppdateringen som jag började utnyttja finessen med auto-iso.

Mycket användbart!!
 
OK, nu snodde du min förstaplats, men då tar jag möjligheten att använda bara den speciella knappen (glömt vad den heter nu) för fokus och koppla bort avtryckarfunktionen.
Mvh
JB
P.S.
AF-ON heter knappen kom jag på nu. Men kom ihåg att gå in i menyn och stäng av avtryckarfunktionen.
 
Senast ändrad:
Att snabbt komma åt spotmätning när man behöver det genom att ha det bundet till Fn-knappen, "låsa mätningen" med AE-L-knappen och komponera bilden.
Jag har center weighted som standardinställning men det är ofta smidigt att temporärt kunna göra en snabb spotmätning.
 
JB en kanske dum fråga från en nybörjare, varför är det bra med en särskild knapp till att låsa fokusen?
Jag funderade på det redan när jag läste manualen.
 
JB en kanske dum fråga från en nybörjare, varför är det bra med en särskild knapp till att låsa fokusen?
Jag funderade på det redan när jag läste manualen.

Stor fördel eftersom man kan styra när kameran ska fokusera helt skiljt från vilket utsnitt man valt och också helt separat från när bilden tas.
Innan jag köpte min digitalare hade jag F4. På den styrs autofokus med avtrycket. Antingen låser man fokus med avtrycket innan bilden tas eller så har man kontinuerlig fokus.
Sedan lärde jag mig att använda knappen bredvid sökaren på min kamera. Ligger helt perfekt till för att tryckas ner med tummen. Tillsammans med att kameran alltid är inställd på kontinuerlig fokusering. Jag har fullständig kontroll över när fokus ställs in på detta sätt.
Kan ta lite tid om man är van att "fokusera" med avtrycket men väl värt att försöka.

/johan
 
JB en kanske dum fråga från en nybörjare, varför är det bra med en särskild knapp till att låsa fokusen?
Jag funderade på det redan när jag läste manualen.

Men jösses amanda, då måste jag förklara;-) Ingen fråga är för dum, möjligen bara svaren;-)
Nå, om du använder dig av knappen AF-ON och samtidigt ställer in kameran att inte fokusera när du trycker ned avtryckaren kommer du aldrig mer råka ut för att skärpan tappar motivet och hamnar på bakgrunden när du komponerar om, för att ta ett exempel. Du arbetar så att du har fokuspunkten fast i mitten. Du sätter fokuspunkten snabbt på det ställe där du vill ha fokus. Sedan släpper du knappen och kan komponera bilden som du vill med bibehållen skärpa där du vill ha den. Du vinner samtidigt på köpet att kameran exponerar mer jämt och förutsägbart i och med att elektroniken i 300:an tar stor hänsyn till var du har fokus när den ställer in exponeringsvärdet. Kameran blir så att säga här vid lag mer lik hur 200:an exponerade. Sedan skall du ställa skärpekontrollen på C, det vill säga kameran fokuserar kontinuerligt när du håller in knappen. Det gör ingenting nu när den ändå slutar ändra fokus när du släpper knappen. På så sätt kan du hela tiden följa med ett rörligt objekt genom att hålla tummen på knappen. Släpp så låser den. Sedan har jag programerat AE-L knappen att den låser exponeringen när jag trycker in den. Alltså bara exponeringen och inte skärpan. Då kan jag med lite vana snappt doppa till kameran om jag vill ha exponeringen på ett annat sätt, ex i motljus. I mitt fall har jag ställt den så att den hela tiden låser till dess jag trycker på den igen. Det här var kanske lite "knapphysteri", men som jag tycker fungerar det mycket bra och är synnerligen konsekvent bara man blir van, vilket man blir på en kvart.
Mvh
JB
 
Active D-Lightning är en cool grej som verkligen fungerar, sen verkar dammborttagningen fungera suveränt, jag har inte behövt göra ren sensorn någon gång ännu på drygt ett år.
Annars har den väl ingen super funktion direkt som skiljer den från tidigare Nikon kameror jag ägt, jo föresten, automatisk "CA" bortagning är en frälsare också, Live-View har jag bara testat att den funkar, och objektivjusteringen har jag aldrig behövt använt.

/kent
 
Blixtbortkoppling

Ibland när jag plåtar med blixt på kameran vill jag kunna ta en bild utan att blixten löser ut. Innan har jag fått stänga av blixten manuellt (F4, F100), men på D300:an kan du programmera "skärpedjupsknappen" så att om den är intryckt så kommer det ingen blixt, vill du sen ta en bild med blixten så släpper du bara den. Annars så är det ju skärpan jag kollar genom att trycka på joystick-knappen, ovärderlig tycker jag. Dessutom mycket smidigt med batteripacket som går att ta av när jag vill ha kameran lite mindre och lättare. Ofta behöver jag inte 8 bilder/sekund.
Bra kamera, väldigt nöjd själv.
Har provat köra autofokus på af-on knappen, men under de tre veckorna jag försökte vänja mig så gjorde jag fel hela tiden, svårt lära gamla huundar sitta antagligen. Kör Af som vanligt, får välja C eller S beroende på situation.

Hoppas det hjälpte på nåt vis /Niclas
 
Hej D300 ägare.

I hopp om att lära sig mer om sin kamera och kanske hitta nya sätt att arbeta med den på så ställer jag denna fråga:

Vilken är din favoritfunktion på D300?

Jag är en velig typ som inte kan bestämma mig om jag ska köpa en D90, D300 eller D700. Tycker därför att denna tråd är mycket intressant, då kan man få en del uppslag.
Andra uppslag kan man få på en sajt som beskriver en massa inställningar:

http://nikonusa.com/Assets/Digital-SLR/25432-Nikon-D300/Video/Digitutor/D300/eng/d300/index.html
Kan rekommenderas.
 
Jag skulle bli knäpp om min nästa kamera inte kunde visa tagen bild och zooma till 100 procent i vald fokuspunkt med ett enda knapptryck! (nåt jag inte gillar, om man får nämna sånt oxå, är att man inte kan ändra iso med enbart högerhanden i 'normalgrepp'. eller kan man det?) per
 
Jag skulle bli knäpp om min nästa kamera inte kunde visa tagen bild och zooma till 100 procent i vald fokuspunkt med ett enda knapptryck! (nåt jag inte gillar, om man får nämna sånt oxå, är att man inte kan ändra iso med enbart högerhanden i 'normalgrepp'. eller kan man det?) per
yep, zoomfunktionen är super och den använder jag väldigt mycket. Helt perfekt att t.ex. snabbkolla lite bilder (och radera de dåliga) under en avblåsning i spelet. Skulle starkt fundera på att inte köpa en kamera som inte har den funktionaliteten i framtiden ;-)

Sedan är auto-iso en väldigt bra grej för "spontanfoto" och vädertätningen är för mig ytterligare en nyttig sak. Att man kan spara undan 4 olika fotograferingsinställningar är kalas och även 4 wb-inställningar (t.ex. olika hallar som jag besöker ofta).

Det finns så mycket med D300 som är bra men skulle jag bara få välja en sak som jag håller lite högre än andra saker så får det nog f-n bli zoomfunktionen. Visst, en löjlig liten förbättring egentligen men ack så nyttig
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.