Jag funderade och tog fram min D80 (som jag inte sålt ännu men aldrig använder) och D300 och kände och jämförde. Med t ex 50/1,8 tycker jag inte skillnaden i AF-hastighet är särskilt påtaglig. D300:ans AF är ju inget hastighetsmonster precis, det är mer känsligheten i mörkare miljöer och möjligheten till avancerat motivföljande mm som är skillnaden. Men jag har aldrig tyckt AF:en är så mycket bättre vid normalt fotande, tvärtom rätt svårbemästrad ibland - Lex Garpeland.
Nu förutsätter jag att D90:ans AF är minst lika som D80 förstås..
Sedan är ju en D80/D90 behaglig med en liten prime som en 50mm-glugg.
Vilka fördelar ser jag då med D300, varför inte göra en "dokido" och byta till D90? Bl a vädertätningen, tyngden och storleken passar mig och flera av mina gluggar, men sedan är det totalergonomin som passar mig så bra, alla knappar där man vill ha dem för direktval - D80:ans knappar och rattar passar inte mina behov alls och D90 är likartad. Men det är ju individuellt och en vanesak.
Jag ser inte några särskilda skäl för dig att välja D300, tror du ska välja D90!!
PS. DigitalFoto skriver förresten ner kitgluggen 18-105 i senaste numret, nu är det inte världens bästa fotoblaska, men jag tror de har en poäng. DS