Annons

D2x användare har ni..

Produkter
(logga in för att koppla)
Det syns tydligt att den högra coolpixen är suddigare när man kollar på texten på objektivet.
 
Focus?

Synd att jag inte har min D100 kvar. Det är ingen annan som vill testa sin kamera? Vilken modell som helst. Kul att få reda på om det bara är D2X som spökar.

/ Leif
 
Kan det vara så att skärpan helt enkelt är sämre ute i kanten på objektivet?
Men iof då borde inte den mittre punkten på sidan vara så mycket bättre än den nedre i hörnet, antar jag.
 
leffep skrev:
Kan det vara så att skärpan helt enkelt är sämre ute i kanten på objektivet?
Men iof då borde inte den mittre punkten på sidan vara så mycket bättre än den nedre i hörnet, antar jag.

Visst KAN det vara så att objektivet spelar in. Speciellt som vi kört på full glugg?

Hur ser hela din bild på coolpixen ut? Hur stora är dina utsnitt?
 
leffep skrev:
Kan det vara så att skärpan helt enkelt är sämre ute i kanten på objektivet?
Om det används ett fullstort objektiv (ej DX) så borde skärpan inte skilja sig nämnvärt på objektivet i det här fallet, då sensorn inte är större än 1.5x.
 
Arleklint skrev:
Visst KAN det vara så att objektivet spelar in. Speciellt som vi kört på full glugg?

Hur ser hela din bild på coolpixen ut? Hur stora är dina utsnitt?

Men men men "stammar och håller upp en darrande hand" :)

Hur kan då D70 passera testet ?

jag skall försöka ladda upp lite jämförelser senare idag.


/Paul L.
 
Arleklint skrev:
Visst KAN det vara så att objektivet spelar in. Speciellt som vi kört på full glugg?

Hur ser hela din bild på coolpixen ut? Hur stora är dina utsnitt?

Utsnittet är från det färgade dekalen på coolpixen
 

Bilagor

  • hel.jpg
    hel.jpg
    57.1 KB · Visningar: 500
Jag tejpade upp en plan tidningssida på väggen och fotade med alla olika focuspunkter utan att flytta kameran. Och kollade skärpan i mitten på bilden. Det var knappt märkbar skillnad. Inget som jag skulle se vid vanlig fotografering.
 
Så tror jag man testar bäst för att utesluta objektivet.

Våra bilder vi lagt upp här skall oxå ses mot bakgrunden att det är oerhört små utsnitt ur hela bilden, så jag tror vi kan känna oss lugna ;)
 
Glömde en liten sak.. :)

Det är inte gluggen som har svårt att få till skärpan ute i kanterna.

Testa detta:

fokusera på objektet med mitten området slå sedan över till manuell fokus, och byt fokus område. du kommer nu få samma skärpa som du skulle haft om du andvänt området i mitten.
(ovanstående kan väl göras med fokus lås antar jag ?)



Alternativt att du skiter i indikatorn när du fokuserar manuellt och fokuserar lite framför, då kommer du också få ett bra fokus på bilden.

I mina ögon är detta är klart problem av bak/fram skärpa.

här är 2 test bilder

på stativ 70-200 vr @ 200 F/2,8 AF-s/Single Area

Papperskorgen är 60 meter bort.

http://hem.bredband.net/renderstation/top_left.jpg

http://hem.bredband.net/renderstation/center.jpg


Måste springa ut med kidsen nu, laddar upp lite mer senare.

/Paul L.
 
Man ska inte behöva acceptera felfokuseringar, särskilt inte på ett kamerahus i den prisklassen.
 
focus

Här utsnitt från mitten av en helt plant upptejpad text från en tidning. Mittre focuspunkt och en hörnpunkt. Kameran ej flyttad under dom olika exp.
Jag tycker att det ser bra ut.
 

Bilagor

  • tidning.jpg
    tidning.jpg
    30.9 KB · Visningar: 490
Jag tycker inte det acceptabelt då detta är inte mindre skarpa bilder, utan ett avstånd på 30-60 meter på motivet gör att det inte ens är i fokus.

Missar poängen att köpa en snabb glugg.

/Paul L.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.