Annons

D2x användare har ni..

Produkter
(logga in för att koppla)
Men...jag frågar mig, hur ofta är det ni använder andra focuspunkter än den i mitten och varför isåfall? Jag kör alltid på den i mitten med min D70, har inte kommit på någon bra anledning att använda de andra, kanske har jag missat något viktigt?
Antar att det är mer om man fotar sport och rörliga grejer? Men klart att det ska funka ändå, även om man inte använder dem så ofta.
 
starnut skrev:
Men...jag frågar mig, hur ofta är det ni använder andra focuspunkter än den i mitten och varför isåfall? Jag kör alltid på den i mitten med min D70, har inte kommit på någon bra anledning att använda de andra, kanske har jag missat något viktigt?
Antar att det är mer om man fotar sport och rörliga grejer? Men klart att det ska funka ändå, även om man inte använder dem så ofta.

Det är därför jag inte registrerat fenomenet. jag använder bara mittpunkten. Men som du säger, det ska ju funka.
 
leffep skrev:
Det stämmer. Jag riktade upp kameran helt vågrätt i förhållande till tidningssidan som jag klistrade upp helt stramt mot kylskåpsväggen, då blev focus bra.
Men jag tycker inte att det förklarar oskärpan när jag focuserade med hörnpunkten mot kompktkameran förut. Konstigt!

/ Leif

Vem har gluggar med samma skärpa i hörnen som i mitten?
 
Jag gjorde mitt test tidigare i tråden där ni kan se extrema utsnitt från mittfokuspunkten respektiva från fokuspunkten uppe till vänster.

Att det är ett fokusfel tror jag inte på. Även 70-200 VR har brister i skärpa i hörnen om man driver det till ytterliget i stora förstoringar.
 
testade 5 punkterna till vänster. Någon liten skillnad kan ses.Bl 2,8 80-200 Handhavarfel?
Tycker det ser ganska hyffsat ut.
Nu är det så att vissa av mina objektiv framfocuserar, andra bakfocuserar.
Återkommer med en bättre test och längre avstånd till motivet samt kameran på bättre stativ
Mikael
 

Bilagor

  • linkopia.jpg
    linkopia.jpg
    50.9 KB · Visningar: 286
Arleklint skrev:
Jag gjorde mitt test tidigare i tråden där ni kan se extrema utsnitt från mittfokuspunkten respektiva från fokuspunkten uppe till vänster.

Att det är ett fokusfel tror jag inte på. Även 70-200 VR har brister i skärpa i hörnen om man driver det till ytterliget i stora förstoringar.

Detta är inte isolerat till 70-200 vr. Om det nu skulle vara så att 70-200 har problem att upvisa skärpa i hörnen, ja då skulle det inte vara möjligt att överhuvudtaget få en lika skarp bild som om du använde mitten området eller hur ?

Kommer inte lägga allt för mycket tid på att försöka överbevisa folk då det jag igentligen ville veta var om alla d2x var berörda. Nikons egen d2x tekniker säger att det är ett fokuserings fel efter att vi gått igenom en dvd full med test bilder.Och efter att han testat 3 egna hus som mer eller mindre uppvisade samma problem.

Men ett försök skall jag väl göra.

nedan visas 3 bilder. Gemensamt för alla bilder

D2x+70-200 VR på stativ @200 F/2,8

1.Mitten området användt af-s single area

http://hem.bredband.net/b313537/af_center.jpg

2.övre vänstra hörnet af-m, single are (har alltså för fokuserat med mitten området och sedan slagit om till manuell fokusering och valt övre vänstra hörnet, fokus indikatorn visar tydligt att mitt motiv ligger för långt bak (får alltså inte någon punkt som indikerar att fokus är låst)
http://hem.bredband.net/b313537/mf_top_left.jpg

3.Slår om kameran till af-s (autofokus) får nu punkten i sökarn som indikerar att fokus är låst.

http://hem.bredband.net/b313537/af_top_left.jpg


Som ni ser så har du lika bra skärpa på bild 1 och 2, varav bild 3 har inget fokus på paperskorgen utan fokuserar på skogen ett antal meter bakom... bak skärpa alltså.

Hoppas det blev lite tydligare :)

/Paul L.
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
testade 5 punkterna till vänster. Någon liten skillnad kan ses.Bl 2,8 80-200 Handhavarfel?
Tycker det ser ganska hyffsat ut.
Nu är det så att vissa av mina objektiv framfocuserar, andra bakfocuserar.
Återkommer med en bättre test och längre avstånd till motivet samt kameran på bättre stativ
Mikael

Skall bli intressant att se ditt resultat med lite längre avstånd till motivet och kamera på stativ.

/Paul L.
 
Paul: af-m? vad är det?

Mitt råd är att skjuta på centrum-af-punkten och se vilken skärpa du har i hörnen på en plan yta.
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Paul: af-m? vad är det?

Mitt råd är att skjuta på centrum-af-punkten och se vilken skärpa du har i hörnen på en plan yta.

? vad har det med saken att göra ?

har du tittat på bilderna? ser du att bild 1 och bild 2 är väldigt lika när det gäller skärpan varav bild 3 inte ens har fokus på papperskorgen.

Det handlar inte om objektivets förmåga att återge en skarpbild över helan ytan, det kan jag lätt förstå att den begränsning finns . Men det är inte en fråga om att skärpan inte finns där, den finns där det är bara att den ligger helt fel. Och genom att fokusera lite framför så blir det rätt.


/Paul L.
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Oohhh.. af-m= autofokus manuell... heheh nu blev det no fel. det skall vara M :)

Gjorde jag mig förstådd i övrigt ?

/Paul L.

Nej jag fattade inte, men läs mitt råd. Gluggen har betydelse.

Mitt råd är att skjuta på centrum-af-punkten och se vilken skärpa du har i hörnen på en plan yta. Eller snarare en yta som följer gluggens fokusplan, hur nu det ser ut.

Du kan inte kräva mer av sensorn uppe till vänster än vad gluggen klarar.
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Nej jag fattade inte, men läs mitt råd. Gluggen har betydelse.

Mitt råd är att skjuta på centrum-af-punkten och se vilken skärpa du har i hörnen på en plan yta.

Okej då skall jag inte försöka banka in det i huvudet på dig heller :) vi släpper det där.

MVH
/Paul L.
 
Arleklint skrev:

Du kan inte kräva mer av sensorn uppe till vänster än vad gluggen klarar.

Jag försöker verkligen förstå din logik, men hur kan jag kräva för mycket av sensorn när gluggen utan problem uppvisar ett likvärdigt resultat på både mittområdet och övre vänstra hörnet. detta genom att jag att fokuserar lite framför (då af bakfokuserar på det området) ?

enligt din teori så är det en begränsning i gluggen att övre vänstra hörnet bakfokuserar, men hur i all världen kan jag då få ett bättre resultat om jag slår över till manuell fokusering och struntar if fokus indikatorn ?. Det borde väl bli samma resultat då, för gluggen har en begränsning när det gäller skärpa ute i hörnen.

Försöker verkligen förstå ditt resonemang.

MVH
/Paul L.
 
Gluggar varken fram eller bakfokuserar.

Visa mig EN bild med EN glugg där mitt resp vänster övre hörn är lika skarpa.

Du får fokusera hur du vill, men klipp utsnitt ur bilden i 100% som vi gjort tidigare i tråden.

Om du hittar gluggen och visar bilderna så kan du testa D2X sen.
 
Senast ändrad:
Om gluggar är oskarpa i hörnen beror det inte på fram/back-fokus, det beror på att de helt enkelt är så optiskt gjorda att de skarpaste dom vet inte är skarpt.
 
Arleklint skrev:
Gluggar varken fram eller bakfokuserar.

Visa mig en bild med en glugg där mitt resp vänster övre hörn är lika skarpa.

Du får fokusera hur du vill, men klipp utsnitt ur bilden i 100% som vi gjort tidigare i tråden.

:) det stämmer gluggar bakfokuserar inte det är af i d2x:en som gör fel.Det jag menade var att enligt din teori så beror bakskärpan på en begränsning i gluggen.För felet tror jag väl alla kan hålla med om är att skärpan ligger bakom motivet eller ?

Och visst håller jag med dig gluggar är inte lika skarpa ute i hörnen som i mitten. Men jag tror inte att det är orsaken till att bakgrund är skarp och motivet är utanför skärpe området.

skärpan är där men den ligger helt bakom motivet. och man kan få dit den om man fokuserar lite framför motivet.

1.center utsnitt
http://hem.bredband.net/b313537/center_ut.jpg
2.vänster hörn M fokus utsnitt
http://hem.bredband.net/b313537/m_top_left_ut.jpg
3.Vänster hörn AF-S utsnitt
http://hem.bredband.net/b313537/af_top_left_ut.jpg

ovan har du 100% utsnitt på motiven från de 3 bilder jag visat tidigare. och där ser du att bild 1 och 2 skiljer sig inte nämnvärt. Medans 3 har skärpan bakom motivet.

MVH
Paul L.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.