Annons

D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

leffep

Aktiv medlem
Kommer Nikon med nån efterträdare till D100 morron? Eller är det bara D70s och D50 som släpps? Hoppas kan man ju alltid. Annars får jag väl ta ett lån, och inhandla en D2X. Jag har tröttnat på att vänta.

Håller med dig, jag har också tröttnat...
Nikon lovade att släppa fyra modeller under första/andra kvartalet 05´

Allså kommer D100 ersättas av D70s ???? Eller kommer dom fortsätta sälja denna modell?

Nikon D50
Nikon D70s
Nikon D2Hs
Nikon D2x

Med dagens forexkurs kan man köpa en D2x för 32200kr på www.biccamera.com i Tokyo, igår vart det 28000kr.

// M

D70s är inte en ersättare till D100. En sådan kommer, var så säker. Dock dröjer det minst till hösten, kanske till våren. Räkna med CMOS sensor och kanske 10 MP.

Nikon D100 verkar vara på utgående, finns inte med längre på Scandinavians hemsida, såg någon annan återförsäljare där det stod att den har utgått, någon som har hört något om efterföljare och när den kommer isåfall? en D200?? borde väl komma med något motsvarande 20D snart??

Malla skrev:
Nikon D100 verkar vara på utgående, finns inte med längre på Scandinavians hemsida, såg någon annan återförsäljare där det stod att den har utgått, någon som har hört något om efterföljare och när den kommer isåfall? en D200?? borde väl komma med något motsvarande 20D snart??

Visst, det kan säkert bero på att en D200 börjar närma sig.

Men jag tror att det huvdsakliga skälet till det är det faktum att D70 (mig veterligen) är bra mkt billigare än D100.
Det i kombination med att D70 har en större buffert.

Slår D100 d70´n på någon punkt om man bortser från att det inte finns ngt grepp med avtryckare till D70?

Ska man spekulera lite så vore det lagom med en D200 till hösten. Den kan plocka teknik från D2x samtidigt som D2X har hunnit säljas ordentligt så att de som har råd med D2x har köpt den.

leffep skrev:
D100 har spegeluppfällning, och lite större sökare.
Då har de lyckats gömma den funktionen mycket väl i allafall på mitt exemplar av D100 för jag hittar varken på kameran eller i instruktionsboken något om spegeluppfällning... om nu inte den där elektriska nätadaptern (230v) som man kan köpa till räknas.

Mr P skrev:
Då har de lyckats gömma den funktionen mycket väl i allafall på mitt exemplar av D100 för jag hittar varken på kameran eller i instruktionsboken något om spegeluppfällning... om nu inte den där elektriska nätadaptern (230v) som man kan köpa till räknas.

I custom-menyn finns ett alternativ som heter "Anti-shock", tror det ligger längst ner eller väldigt långt ner i listan.

CandyStore skrev:
I custom-menyn finns ett alternativ som heter "Anti-shock", tror det ligger längst ner eller väldigt långt ner i listan.
Aha det stämmer nog ringer en liten klocka, men det är väl inte fråga om en "äkta" eller i traditionell mening spegeluppfällning utan funktion som dämpar den normala spegelrörelsen något?

Funktionen gör att det blir en längre fördröjning mellan det att spegeln lyfts och att exponeringen sker, så ev vibration introducerad av spegellyftet hinner darra ut.

Eb ren mjukvarufunktion som skulle kunnat finnas på D70 också utan kostnad - om Nikon velat.

clindh skrev:
Funktionen gör att det blir en längre fördröjning mellan det att spegeln lyfts och att exponeringen sker, så ev vibration introducerad av spegellyftet hinner darra ut.

Eb ren mjukvarufunktion som skulle kunnat finnas på D70 också utan kostnad - om Nikon velat.
Ok.. då kan jag ju bara hålla med om det jag frågasatte inledningsvis då den faktiskt har spegeluppfällning på sitt eget lilla vis. Då återstår bra nästa stora fråga för er att lösa, varför har jag inte använt den för?*hehe*

Tycker inte D70-ägarna ska känna sig missnöjda de fick ju en AF-uppgradering (mjukvaru det också) alldeles gratis istället som åtminstånde jag som D100-ägare inte sett till...

Av en ren slump hittade jag en bild som väckte lite nyfikenhet på tal om D200.

Lite mer info finns på följande länk framförallt lite mer bilder.
http://www.dworld.com.cn/Article/ShowArticle.asp?ArticleID=4857

Kör länken i babbelfisken och välj sedan Kinesiska traditionell - Engelska

Bilden verkar ju vara mer fake men fanns lite info om D200:an på den i alla fall. Sen hur relevant det är kan jag varken kommentera eller dementera.
Ursäkta om detta är en dubbeltråd.

Bilagor

• d200.jpg
    d200.jpg
    22.6 KB · Visningar: 751
om de ska göra fake så kan de iaf anstränga sig lite och stava rätt (ledgend) :D

Gick inte längre innan ni också såg det, men uppgifterna på kameran har jag sett på flera sidor.

froderberg skrev:
Ska man spekulera lite så vore det lagom med en D200 till hösten. Den kan plocka teknik från D2x samtidigt som D2X har hunnit säljas ordentligt så att de som har råd med D2x har köpt den.

Säkert. Man vill nog inte kannibalisera försäljningen av D2X med en Nästan lika bra kamera för en tredjedel av priset.

leffep skrev:
Orkade inte vänta på D200 längre. Knackade spargrisen, och köpte en D2X.

Jag gjorde likadant, en uppdaterad D100 hade varit fullt tillräckligt för mig.

Min D2x kommer på fredag nästa vecka, kommer att bli mycket intressant. Har läst, läst och läst varenda review, i varenda tidning, på varenda web sida...

Vi kommer med all säkerhet att bli mycket nöjda!

Mvh // Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar