Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200?

Produkter
(logga in för att koppla)
Victor hoppas...

D200 vore trevligt till hösten.
Nikon behöver en kamera i 20000kr klassen. Men blir der en D200?
Om man tittar på Nikons analoga sortement så hade de f5 + f100 i toppen. Om jag förstått rätt så är f100 en väldigt lite bantad f5:a utan vertikal grepp inbyggt (rätta mig om jag har fel). Kan man jämställa det med d2x & d2hs? Eller kanske det vore ide att ha en d200 som är en bantad d2x med mycket gemensam teknik för att få ner kostnaden? Utan vertikalgrepp, crop, wlan och lite sådant. Men med samma sensor, AF och matrix. En proffesionell kamera utan lullull.
Med en 8 eller 10 Mbit sensor skulle de utöka sitt sensor sortiment väl mycket tror jag, om de inte funderar på en 8/10Mbit version av d2h i framtiden.

Återanvändning och stora serier är vad man kan tjäna pengar på. Den kameran skulle nog kanske ligga närmare 30000kr än 20000 vilket fortfarande ger ett glapp nästan 20000 kr från d70 voch det är lite mycket. Kanske en plats för en d80?

Vem vet men jag hoppas på en D200 med bättre autofokus än d70/50/100. Cam1300 i d1x gillar jag och jag antar att cam 2000 är ännu bättre.

Anderzon skrev:
Jag gjorde likadant, en uppdaterad D100 hade varit fullt tillräckligt för mig.

Min D2x kommer på fredag nästa vecka, kommer att bli mycket intressant. Har läst, läst och läst varenda review, i varenda tidning, på varenda web sida...

Vi kommer med all säkerhet att bli mycket nöjda!

Mvh // Martin

Du kommer att bli nöjd. Jag ångrar inte att jag köpte en D2x istället för att vänta på D200. Även om en D200 säkert skulle räcka till mer än väl. Kameran är en dröm att fota med, och själva kamerahuset med tillhörande snabbhet och kvalitet kommer ju inte D200 att matcha. Lika spännande varje gång att ladda in bilderna i datorn, och bli förvånad vilken bildkvalitet som den levererar.

Slowfinger skrev:
Säkert. Man vill nog inte kannibalisera försäljningen av D2X med en Nästan lika bra kamera för en tredjedel av priset.

Tror jag inte på. I höst har D2X funnits tillräckligt läne för att de mest iviga ska ha köpt (och det är många). Det finns ett gäng som aldrig skulle köpt D2x. D2x kommer ändå att sälja med sitt proffsigare hus.

Samma sak för Canon. Först 1D mark II, sedan 20D, sedan 350D.

Du misstolkade nog mitt inlägg. Jag höll helt med dig och "säkert" var inte ironiskt.
Vad jag menade var att det är lite väl tidigt att annonsera D200, som säkert blir jäkligt bra, redan nu.

Slowfinger skrev:

Vad jag menade var att det är lite väl tidigt att annonsera D200, som säkert blir jäkligt bra, redan nu.

Det finns en anledning till att man hemlighåller vad som ska komma. Så visst har du rätt.

Ralph L skrev:
Den har varit utgången sedan i februari, men Nikon Svenska AB är inte så snabba på att meddela sådant...

Enligt Lasse P på Nikon är den inte utgången men försäljningen är nästan noll. Det var jag fick reda på för en månad sedan.

Egentligen helt otroligt att D100 funnits med i sortimentet i över tre år!! Det måste vara ett tecken på att den var en riktig fullträff när den kom. Idag känns den kanske lite omodern och långsam, men bildmässigt ligger den inte så långt efter de senaste modellerna av idag. Men visst behöver Nikon en kamera mellan D70s och D2Hs, då glappet känns lite för stort, speciellt då de riktar sig till så olika kategorier av fotografer. 4MP som D2Hs har, räcker riktigt långt, men den massiva MP-marknadsföringen från tillverkarna gör att många tvekar, då man tycker sig göra ett nerköp då man köper en kamera med mindre antal pixlar för så mycket mera pengar som den ändå kostar. För Nikon vore det nog bra med en storleks- och kvalitetsnedbantad D2X, 10-12MP, kanske lite långsammare AF och mindre buffert, men med möjlighet för anslutning av vertikalgrepp, för säg runt 16-17000:-.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto